Gå til innhold

Plages med å få start når det er kaldt

Ranger emnet


Glenn`

Anbefalte innlegg

Hei.Litt skeptisk til å legge ut denne tråden siden det nettopp var en tråd hær om hvor fint volvo var i kulda ;) men hvertfall.plages med å få start på bilen når den er kald.Når jeg skulle på jobb om morgenen idag filte jeg på starteren.Den gikk å gikk men starta ikke...klarte heldigvis å puffe den ut av innkjørselen.Er en liten(!) neddoverbakke rett ut av den og da klarte jeg så vidt å rulle den i gang på 2.gir.bilen starta opp og jeg kjørte på jobb.

 

Så når jeg skulle hjem(bilen hadde da stått fra 08.00-16.00) prøvde jeg og vri om nøkkeln.Fila som faen men kom ikke.var nesten på tur til å komme 3 gang.Til slutt begynte batteriet å gi seg så gikk inn på jobb og hentet et hjelpebatteri og startkabler.kobla på og vridde en gang,jo faen starta bilen med en gang.Kjørte så hjem og spiste middag og starta den på nytt rett etter for å dra på butikken.starta da også på første både til og fra.

 

Nå ble jo dette en litt lang avhandling om dagen min da,hehe....men slik er altså problemet.Hva kan være galt?Tenkte litt på batteriet,skal prøve og måle det litt på jobb imårra men det er langt fra dødt når jeg skal starte.Noen som har hatt samme problemet kanskje?Håper på svar :)

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken motor er det snakk om her?

 

Er neppe batteriet hvis du klarer å kjøre motoren på starteren over lengre tid med samme "effekt". Hvis starteren går saktere å saktere for hver gang, er batteriet dårlig...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er b230fk det er snakk om.men med motronic sprut/tenning.nei tror heller ikke det er batteriet siden bilen starter lett når jeg først har fått varme på motor osv..når jeg har kjørt litt kan jeg stoppe den og starte uten problem.

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke jeg kan ta ut feilkoder.får sjekke opp kaldstarten.synes bare det er så rart at den kommer med en gang jeg triller eller setter på hjelpebatteri.siden det ikke er det at batteriet i bilen ikke drar starteren.for kan file ganske så lenge før det begynner og bli tomt.

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mistenker ikke det spjeldet i LMM litt da?

Kan jo være at det blir litt treigt når det er kaldt ute..

joda har det i tankene.men hvorfor kommer den da med hjelpebatteri?kanskje den får "det lille ekstra" med batteriet kobla på.

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom batteriet er dårlig og bilen står noen timer, så synker spenningen og kapasiteten av seg selv. Da kan du fortsatt klare å dra rundt starteren, men spenningen blir da så lav at hjernene og dysene ikkje fungerer, dermed får du ikke start. Men når du trillet igang bilen, så hadde batteriet høy nok spenning og kapasitet til å drive hjernene og dysene, dermed startet den. Når du satte på hjelpebatteriet så fikk du også høy nok spenning til å starte. Og når motoren har gått en stund, har dynamoen ladet opp batteriet nok til at du får start uten hjelp, men etter en stund vil batteriet lade seg ut, og du har problemer igjen...

 

Mvh Vegard

86- Volvo 240 GL (B230FT, chip, 16t) Prosjekt/bruksbil

88- Volvo 740 GL STV (D24) Bruksbil

86- Volvo 240 GLE (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom batteriet er dårlig og bilen står noen timer, så synker spenningen og kapasiteten av seg selv. Da kan du fortsatt klare å dra rundt starteren, men spenningen blir da så lav at hjernene og dysene ikkje fungerer, dermed får du ikke start. Men når du trillet igang bilen, så hadde batteriet høy nok spenning og kapasitet til å drive hjernene og dysene, dermed startet den. Når du satte på hjelpebatteriet så fikk du også høy nok spenning til å starte. Og når motoren har gått en stund, har dynamoen ladet opp batteriet nok til at du får start uten hjelp, men etter en stund vil batteriet lade seg ut, og du har problemer igjen...

 

Mvh Vegard

jepp.akkurat det svaret jeg egentlig satt og venta på.tror også det kan være akkurat det!skal få fatt på ett nytt batteri i første omgang,evt låne ett før å sjekke om dette er feil! :)

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig motronicen er mere følsom på det, men vinterbilen min (230f motor) starta i 20 minus, bateriet greide såvidt å dra rundt starteren, jukka pent igang... Var ikke rart med fres i det...

Men uansett så koster jo ikke akkurat ett batteri en halv årslønn heller..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår