jan9var Skrevet Februar 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2007 Sikkert et veldig dumt spørsmål å stille på et bilforum med fullt av folk som kan mye om bil, men håper dere kan ta meg seriøst forde. Hva er egentlig servo? Og er det det samme som servostyring (nei, vet ikke hva det er heller)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet Februar 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2007 servo blir som regel sakt når folk meina servostyring, og det er at styringa er hjelpt av hydraulik slik at det blir lettere å ratte Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thema Skrevet Februar 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2007 Også har vi uttrykket "muskelservo" da, det er når du ratter ved hjelp av musklene. :P Siter John '00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil) '90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta) + en mengde Opel på samvittigheten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ESjaavik Skrevet Februar 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2007 Sikkert et veldig dumt spørsmål å stille på et bilforum med fullt av folk som kan mye om bil, men håper dere kan ta meg seriøst forde. Hva er egentlig servo? Og er det det samme som servostyring (nei, vet ikke hva det er heller)? Njaa. Jeg ville jo anta det ialfall ikke er så dumt sted å stille et slikt spørsmål. En servo er en mekanisk forsterker. Du putter litt kraft inn i den ene enden og får ut mye kraft i andre enden, men (ideelt sett) blir kraften alltid multiplisert opp med samme faktor. Så må det puttes rå kraft inn i forsterkeren fra en kraftkilde, vanligvis bilmotoren. Det kan sammenliknes med stikkontakten om du tenker på en HiFi forsterker. Derfor kalles også ofte bremseservoen for bremsekraftforsterker. Når det gjelder servostyringen er det vel ikke noe slikt gammalnorsk uttrykk. Hvis kraftkilden slutter å levere kraft, vil forsterkeren ikke lenger forsterke. Altså står motoren vil pumpa til servostyringen stå og bilen blir tung på rattet. Det samme skjer med bremsen, men her skal det være nok kraft igjen til minst 3 aktiveringer av bremsen etter at motoren stopper. Vanligvis ved hjelp av lagret undertrykk. Håper det hjalp. Einar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jan9var Skrevet Februar 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2007 Takk for raske svar folkens, spesielt ESjaavik! Skjønte mye mer nå. Men har sett på Gatebilfilmen hvor f.eks Hafsengen ratter rundt storsvingen, så slipper han rattet så det snurrer tilbake automatisk slik at bilen styrer rett fram. Har dette noe med servo å gjøre? Også kom det et nytt ord her nå som jeg aldri har hørt om, bremseservo eller bremsekraftforsterker. Det fungerer på samme måte? Slipper å tråkke så hardt på bremsen? Og er det noen flere typer servoer i bil, forresten? Ser det bare står "servo" i annonser på f.eks autodb.no. Betyr dette at bilen har både bremseservo og servostyring? Har alle biler både servostyring og bremseservo når de først har servo, liksom? Og en siste ting (tror jeg): Har planer om å kjøpe en BMW E30 3-serie, men ser at disse som regel er uten servo. Jeg regner da med at det er mulig å montere servo på disse bilene som ikke har servo? Og hvis dette er mulig uten å måtte skifte ut halve bilen, hvor vanskelig er det? Ble noen spørsmål dette, men håper dere orker å svare. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Februar 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 Veldig enkelt forklart så er en servo en pumpe. Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
c20let2k Skrevet Februar 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 At rattet slår tilbake er justeringen av forstillinga som bestemmer det(camber caster osv), med at den er justert til og styre rett frem om hendene dine ikke bestemmer noe annet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Februar 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 Ser det bare står "servo" i annonser på f.eks autodb.no. Betyr dette at bilen har både bremseservo og servostyring? Har alle biler både servostyring og bremseservo når de først har servo, liksom? Det betyr at de har servo på styringa. Bremsekraftforsterker av et eller annet slag har 99% av alle biler som standard,derfor nevner ingen det i f. eks. en salgsannonse...og tar man den vekk evt. ved bytte til grøvre bremser (hvor man bruker pedalboks,som er et bremsepumpe-oppsett uten assistanse fra motoren,dette gir ofte bedre kontroll/justeringsmuligheter på bremsene..hvis man vet hva man gjør) så blir ikke bilen godkjent selv om den skrubber ned fra 100 km/t til 0 på halve tida/lengden med de bedre bremsene... :shake Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audiRR Skrevet Februar 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 servo=hydraulikk=olje under trykk!? Siter bilbelte!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kimman Skrevet Februar 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 I følge ordboken: servo- servo- pref (av lat. servare 'passe på', av servus 'slave') brukt om mekanisme som automatisk styrer og kontrollerer en annen mekanisme Føler at det ble litt feil...? hehe.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet Februar 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 å si at servo er kun hydraulikk er jo feil! f.eks, på en golf er bremseservoen enkelt laget ved bruk av vakuum.. lite med hydraulikk i den :) bremsesylinderen derimot Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Februar 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 å si at servo er kun hydraulikk er jo feil! f.eks, på en golf er bremseservoen enkelt laget ved bruk av vakuum.. lite med hydraulikk i den :) bremsesylinderen derimot Og for å gjøre det enda vanskeligere, så finnes det jo elektrisk servostyring :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet Februar 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 Og for å gjøre det enda vanskeligere, så finnes det jo elektrisk servostyring :) netopp! for å summere dette. så kan vi jo si at en servo er noe som gjør en jobb lettere :) hehe dvs.. multipliserer den kraft du trenger Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.