Gå til innhold

Hva er servo?

Ranger emnet


jan9var

Anbefalte innlegg

Sikkert et veldig dumt spørsmål å stille på et bilforum med fullt av folk som kan mye om bil, men håper dere kan ta meg seriøst forde. Hva er egentlig servo? Og er det det samme som servostyring (nei, vet ikke hva det er heller)?

 

Njaa. Jeg ville jo anta det ialfall ikke er så dumt sted å stille et slikt spørsmål.

 

En servo er en mekanisk forsterker. Du putter litt kraft inn i den ene enden og får ut mye kraft i andre enden, men (ideelt sett) blir kraften alltid multiplisert opp med samme faktor. Så må det puttes rå kraft inn i forsterkeren fra en kraftkilde, vanligvis bilmotoren. Det kan sammenliknes med stikkontakten om du tenker på en HiFi forsterker.

 

Derfor kalles også ofte bremseservoen for bremsekraftforsterker. Når det gjelder servostyringen er det vel ikke noe slikt gammalnorsk uttrykk.

 

Hvis kraftkilden slutter å levere kraft, vil forsterkeren ikke lenger forsterke. Altså står motoren vil pumpa til servostyringen stå og bilen blir tung på rattet. Det samme skjer med bremsen, men her skal det være nok kraft igjen til minst 3 aktiveringer av bremsen etter at motoren stopper. Vanligvis ved hjelp av lagret undertrykk.

 

Håper det hjalp.

Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar folkens, spesielt ESjaavik! Skjønte mye mer nå. Men har sett på Gatebilfilmen hvor f.eks Hafsengen ratter rundt storsvingen, så slipper han rattet så det snurrer tilbake automatisk slik at bilen styrer rett fram. Har dette noe med servo å gjøre?

 

Også kom det et nytt ord her nå som jeg aldri har hørt om, bremseservo eller bremsekraftforsterker. Det fungerer på samme måte? Slipper å tråkke så hardt på bremsen? Og er det noen flere typer servoer i bil, forresten?

 

Ser det bare står "servo" i annonser på f.eks autodb.no. Betyr dette at bilen har både bremseservo og servostyring? Har alle biler både servostyring og bremseservo når de først har servo, liksom?

 

Og en siste ting (tror jeg): Har planer om å kjøpe en BMW E30 3-serie, men ser at disse som regel er uten servo. Jeg regner da med at det er mulig å montere servo på disse bilene som ikke har servo? Og hvis dette er mulig uten å måtte skifte ut halve bilen, hvor vanskelig er det?

 

Ble noen spørsmål dette, men håper dere orker å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det bare står "servo" i annonser på f.eks autodb.no. Betyr dette at bilen har både bremseservo og servostyring? Har alle biler både servostyring og bremseservo når de først har servo, liksom?
Det betyr at de har servo på styringa. Bremsekraftforsterker av et eller annet slag har 99% av alle biler som standard,derfor nevner ingen det i f. eks. en salgsannonse...og tar man den vekk evt. ved bytte til grøvre bremser (hvor man bruker pedalboks,som er et bremsepumpe-oppsett uten assistanse fra motoren,dette gir ofte bedre kontroll/justeringsmuligheter på bremsene..hvis man vet hva man gjør) så blir ikke bilen godkjent selv om den skrubber ned fra 100 km/t til 0 på halve tida/lengden med de bedre bremsene... :shake

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår