Gå til innhold

Audi er en god bil gitt...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

If you cant win, cheat? :)

 

For de uopplyste har de fleste Audier med Quattro torsen (Tourqe-Sensing) midt-diff (også bilen i denne testen), denne baserer seg på å føle på hvor mye grep det er på den ene siden av diffen i forhold til på den andre, og kraften blir fordelt deretter. For de som har hatt matematikk på skolen er det vel ikke helt ukjent at man ikke kan dividere på null. :) (10.000 / 0 blir fortsatt 0)

 

Dersom man har null grep bak og masse grep foran får man en faktor på 0:100, noe føre til at diffen ikke kan gjøre jobben sin, og dermed vil kraft overføres det er null moment.

 

Bilen som er med i testen har EDL. (Electronic Differential-lock) som skal forindre akkurat dette ved å bremse hjulet som står i lufta (Som i praksis blir det samme som den testen der ved hjelp av bremsene), slik at momentet ikke blir lik null, og slik at kraften kan overføres til de andre hjulene. De de sannsynligvis er å sette denne funksjonen ut av spill ved å trekke ut en sikring eller ta ut en sensor.

 

 

BMW har tilfeldigvis kommet opp med ett system som er så finurlig at det ikke rammes av samme "problem".

 

Når det er sagt skal siste versjon av X-drive fungere rimelig OK, men dersom fungerer like knirkefritt som quattro etter 25 år, selv om man kjører på dobbel effekt og moment i motoren forhold til orginalt, ja da skal jeg kjøpe meg BMW, men jeg vet ikke om jeg gidder å ha ett bilmerke der eierenes største glede er å rakke ned på andres biler..:titties:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk følelsen av at det der var et bmw verksted æ.....

ikke mulig å si sikkert, men tviler på at en gjeng med suit`s hadde giddi å dytta på bilen om ikke det hadde vært får å vise hvor "dårlig" konkurenten er....e vel likt som de andre 4wd testan som har vært innpå her at få eller ingen er laga med et objektivt syn...

 

emn ellers festlig å se kor my rart dem finner på for å disse konkurentene sine..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mens vi snakker om X-drive er det jo litt artig å se det samme systemet fungere helt knall i virkeligheten: (Les den overhengene ironien) X-drive er sikkert jævlig genialt den dagen man skulle kjøre seg fast på to ruller midt på veien, men snø takler det ikke særlig bra. ;)

 

http://video.google.com/videoplay?docid=9171485126892796503&q=quattro+test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mens vi snakker om X-drive er det jo litt artig å se det samme systemet fungere helt knall i virkeligheten: (Les den overhengene ironien) X-drive er sikkert jævlig genialt den dagen man skulle kjøre seg fast på to ruller midt på veien, men snø takler det ikke særlig bra. ;)

 

http://video.google.com/videoplay?docid=9171485126892796503&q=quattro+test

 

Da har ikke vi lest samme test,menmen nok om det.

Heldigvis er det ikke ofte man blir utsatt for dette problemet.

Dette ble ikke lagt inn for å rakke ned på Audi, men mest for at jeg synes det var litt pussig. Begge deler fungerer sikkert helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsendiffen på de fleste Audier har MINST 25 prosent på en aksling. DVS at den filmen ikke er mulig da det er null drift på forhjula...

wikipedia:

The torsen differential works by supporting a torque imbalance, the maximum ratio of torque imbalance is defined by the TBR (Torque Bias Ratio). When a torsen has a 3:1 TBR, that means that one side can handle up to 75% while the other side would have to only handle 25% of applied torque. During acceleration under asymmetric traction conditions, so long as the higher traction side can handle the higher percentage of applied torque, no relative wheelspin will occur. When the traction difference exceeds the TBR, the slower wheel receives the tractive torque of the faster wheel multiplied by the TBR, any extra torque remaining from applied torque contributes to the angular acceleration of the faster wheel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår konseptet med en TorSen-senterdifferensial riktig går det noe sånt som dette her: hvis bakhjula spinner løs ved å få tilført 1 Nm (eks. står på is/bananskall/olje/sommerdekk/underkjølt regn/nullføre) vil det bli overført maksimalt (1 Nm * Torque Bias Ratio = 3-4 Nm) til forhjulene. Hvis ikke disse tre eller fire newtonmetrene er nok til å trekke bilen frem vil man ikke komme seg frem og man står på stedet hvil med spinnende bakhjul. Om bakhjula har mere grep (trekke i håndbrekket?) og trenger 100 Nm for å slite seg løs fra underlaget kan TorSen-diffen i senter overføres 3-400 Nm til forhjulene.

 

Noen innvendinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår konseptet med en TorSen-senterdifferensial riktig går det noe sånt som dette her: hvis bakhjula spinner løs ved å få tilført 1 Nm (eks. står på is/bananskall/olje/sommerdekk/underkjølt regn/nullføre) vil det bli overført maksimalt (1 Nm * Torque Bias Ratio = 3-4 Nm) til forhjulene. Hvis ikke disse tre eller fire newtonmetrene er nok til å trekke bilen frem vil man ikke komme seg frem og man står på stedet hvil med spinnende bakhjul. Om bakhjula har mere grep (trekke i håndbrekket?) og trenger 100 Nm for å slite seg løs fra underlaget kan TorSen-diffen i senter overføres 3-400 Nm til forhjulene.

 

Noen innvendinger?

 

 

Helt korrekt..

2 klikk på håndbrekket så er alt løst.

Dog så vil en slik problemstilling ikke være en realitet i virkelige verden, kun ved tester utført av BMW..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dette er noe dere vil se fakta på, så les: http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_%28all_wheel_drive_system%29

 

og om xDrive: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_xDrive

 

Testen er juks. Men det er ikke verken Bmw eller audi sin feil, Det er som vanlig teite mennesker.:iconsm

*************************

over 20 biler på samvittigheten.

E36 M3 cab atm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår