Gå til innhold

Ledningsnett b230fk fra 940

Ranger emnet


slitenvolvo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Trenger litt hjelp med å finne ut av hva som er hva på b230fk ledningsnettet. Nettet er plukket ut av en 96mod 940 og skal være lh2.4 etter det jeg kan se.

Beklager foresten manglende fokus på noen av bildene. Virker som om kamera viste mer interesse for stuegulvet mitt, enn det gjorde for volvodeler :)

 

Nettet er delt i tre separate deler som jeg tror skal kobles sammen, så jeg tar hver del for seg selv.

 

Ledningsnett del 1, har to kontakter grønn/blå på innsiden av torpedoveggen, og to kontakter på yttersiden jeg ikke skjønner noe av. Ellers er bensin hjernen og LMM koblet til nettet.

 

Oversikt del1:

oversikt.jpg

 

Mysterium 1.1:

mystery1.jpg

Hva er dette?

LØST: tilkobling til kontakt på motor

 

Mysterium 1.2:

mystery2.jpg

Hvor skal disse kobles?

 

Bensinhjerne:

insprut_hjerne.jpg

Denne er til lh2.4, stemmer?

 

Oversikt del 2:

oversikt.jpg

Her er det koblet tenningshjerne og tenningsmodul.

 

Mysterium 2.1:

mystery1.jpg

Hva er dette fornoe? Skal stå i motorrommet. Svarte kontakten passer forøvring på den svarte kontakten fra "mysterium 1.1".

LØST: tilkobling til kontakt på motor

 

Mysterium 2.2:

mystery2.jpg

Hva er dette? Skal være bak torpedoveggen, koblet like ved tennings-hjernen, men hjernen jeg har passer ikke på pluggen.

LØST: abs-hjerne, takk maxis

 

Mysterium 2.3:

mystery3.jpg

Virker for meg som om "mysterium 1.2" skal plugges inn her. Stemmer det? Hva går de forskjellige pluggene til?

 

Oversikt del3:

oversikt.jpg

Til slutt er det den enkle saken her. Virker som om mesteparten av den skal sitte inne i bilen men bare en liten plugg og to kabelsko som skal stikke ut. Skal denne også plugges inn på "mysterium 2.3"?

 

Nærbilde av pluggen:

mystery1.jpg

 

Fikk dette releet med motoren. Er dette bensinreleet/systemreleet?

bensinrele.jpg

LØST: bensinrelee, takk maxis

Og til slutt skal pluggene kobles slik? Og hva går den røde pluggen til?

riktig_kobling.jpg\

LØST: nei, det skal de ikke. Skal originalt innom ledningsnettet inne i bilen med sikringsbokser osv, men skal se om ikke jeg kan lage meg koblig mellom disse selv.

 

Jeg har også fått med sikringsboksen og alt av kabler under dashen til 940. Hva vil være enklest for meg å koble opp, hvis jeg skal sette det inn i en 85mod 740.

1: Bytte ut alt av ledninger, inkl sikringsboks og koble opp mot eksisterende dash + varmeapparat + turbo speedo fra 740.

2: Koble kun opp lednigsnettet til motoren opp mot det originale nettet i bilen, og droppe alt som ikke hører til motoren på 940 nettet.

3: Kvitte meg med 940 nettet, og skaffe lh2.4 nett fra 240/b230f, lodde på formotstander og koble det opp mot 740 nettet.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningsnettet skal være i 3 deler ja.

 

Motornettet i en del.

Ledningsnettet på høyre side

Ledningnettet på vesntre side.

 

 

Bare å finn de kontaktene som passer overens ifra motornettet og resten.

 

Den ene store kontakten du har til overs er til abs hjernen...

 

Det hvite releet er bensin/systemreleet ja.

 

Bare å klipp bort ca 3km med kabel:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe gjord dette en gang for en kompis. det var en B230F motor som skulle skilles ut fra en 91mod. 740.

 

Du trenger koblingsskjema, mulitmeter med pipefunksjon(?) tålmodighet og så må du jobbe systematisk.

 

Når du har alt til motornettet så er det jo bare å huske hva som var til motoren og hva som var til bilen. Så klipper du bort alt som hører til bilen.

 

Når du har gjort det sitter du fortsatt igjen med mye rot så da må du begynne å fjerne unødvendige kontakter, tilpasse kabellengder osv. dette er jævla mye jobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe gjord dette en gang for en kompis. det var en B230F motor som skulle skilles ut fra en 91mod. 740.

 

Du trenger koblingsskjema, mulitmeter med pipefunksjon(?) tålmodighet og så må du jobbe systematisk.

 

Når du har alt til motornettet så er det jo bare å huske hva som var til motoren og hva som var til bilen. Så klipper du bort alt som hører til bilen.

 

Når du har gjort det sitter du fortsatt igjen med mye rot så da må du begynne å fjerne unødvendige kontakter, tilpasse kabellengder osv. dette er jævla mye jobb ;)

 

Må ikkje skremma han alt for masse no då:p hehe

Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT)

Motorhispania Furia 2002mod

Suzuki zr chopper 89mod(solgt)

Honda pxr(borte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb har da heller aldri skremt meg :)

 

Hva er det egentlig som skal kobles til motornettet, foruten hjernene og sensorene på motoren? Strøm, bensinrele, tenning, speedo(?). Noe mer?

Har jeg foresten koblet sammen ledningsnett-delene riktig? Virket som den eneste fornuftige måten å koble dem på, men jeg har tatt feil før...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikkje skremma han alt for masse no då:p hehe

nei, men om han tror det er lite jobb blir han skuffa. tror han det er jævla mye jobb blir han i verste fall positivt ovverasket ;)

 

 

Jobb har da heller aldri skremt meg :)

 

Hva er det egentlig som skal kobles til motornettet, foruten hjernene og sensorene på motoren? Strøm, bensinrele, tenning, speedo(?). Noe mer?

Har jeg foresten koblet sammen ledningsnett-delene riktig? Virket som den eneste fornuftige måten å koble dem på, men jeg har tatt feil før...

Kan ikke fortelle deg mye om ledningsnettet ditt da det ikke ligna på noe jeg har sett før.

 

Men, eneste utvei er å klippe. Skaffer du et F-ledningsnett fra 740 så får du jo akkurat same dritten som du har bare uten motstander ;)

 

Den store blå kontakten med 5 mindre (grønn, blå, gul, rød, hvit) stammer jo fra buss. er ihvertfall sånne på bussene til volvo.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

n

Den store blå kontakten med 5 mindre (grønn, blå, gul, rød, hvit) stammer jo fra buss. er ihvertfall sånne på bussene til volvo.. :p

 

Det er egentlig bare en boks som holder kontaktene.

 

Skal se å få rotet fram en windows maskin, så jeg kan få inn vadis. Så håper jeg på at mysteriet løser seg :)

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår