Gå til innhold

Motor koder på T23 Celica

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Finner ikke de forskjellige motor kodene til Celica t23....

 

Noen som vet hvilke koder står for hvilken motor?

 

1ZZFE og 2ZZGE sier meg fint lite.... Evt om dere vet om andre koder og hvilke motor de tilhører så bare legg dem til.

 

Takk på forhånd. ;)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1ZZ-FED

Har 143 hk og er den som står i den vanlige Celicaen og MR2.

 

2ZZ-GE

2ZZ-GE (192 hk) er den som er i Celica T-Sport,Corrola T-Sport,Matrix og den nyeste lotus.

motoren er ganske lik 1ZZ-FED begge er 1.8l men 2ZZGE er mer turtallsvillig (8350 rpm) mot 1ZZFED sine 7000 rpm.

2ZZGE har også noe som kalles for "Lift" som kommer på 6000 rpm der den akriverer oljetrykk som skyver en stav under ventilfjerene på ventilene slik at dem går høyre.

Celica T-Sport er ikke så vanlig å se her til lands sammenlignet med Celica 143hk.

I USA heter den Celica GTS og den "vanlige" heter GT

 

Begge motorene har VVT-i (Variable Ventil tider med intelligens)

som kan styre hastigheten på intaks cammen etter fart,gir,turtall og belastning for å hele tiden kunne gi maksimalt med hk og nm.

Heter VVTL-i på 2ZZGE der den ekstra L står for Lift,

begge motorene er veldig lette da det er laget av aluminium.

Motoren er utviklet av Toyota og Yamaha og produseres i Japan.

 

1ZZ-FE er den som står i Avensis,Corrola og noen flere og har 130hk

 

Hvordan VVTL-i fungerer

 

Toyota har også motorer med V6, Dual VVT-i og Quad-cam.

men ser nok ikke mye til disse motorene i dette avgiftssyke landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D`n i 1ZZ-FED.. ser ikke den noen plass i papira mine? Hva betyr den?

 

Lett forklaring på motorkodene til toyota:

 

Før -`n :

The letters indicate the engine family, for example in 18R-G

the engine family is R, in 2JZ-GTE the family is JZ.

The number(s) at the beginning is the “generationnumber” for a certain

bottom end version (block, bore, stroke). The larger the number,

the newer the bottom end version. It may seem like the larger the

number, the larger the displacement but this is not always true.

 

Etter -`n:

G = twin cam (wide angle, 45 degrees or more between the intake and exhaust valves)

F = "economical" twin cam (narrow angle, around 22 degrees)

T = turbocharged

Z = supercharged

E = electronic fuel injection

i = single point fuel injection

L = transverse mounted engine (seems to be an obsolete code)

B = twin carbs (only used on non-twin cam engines, obsolete code)

R = air injection

S = swirl intake ports (only a few made in mid '80s)

S = direct injection & swirl pot pistons (starting from '97/98)

U = emission package (Japan)

C = emission package (California)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke det i papirene på min bil heller men finner ikke noe 1ZZ-FE motor som har 143hk.

 

Det jeg fant ut var:

1ZZ-FED er bygd i Shimoyama, Japan og har 140 hk (143 i norge) og 1ZZ-FED har light weight cast rods.

 

1ZZ-FE har 130 hk og er bygd Buffalo, West Virginia and Cambridge, Ontario.

 

trur begge motorene bare står som 1ZZ-FE i papirene i Norge.

 

 

 

 

1ZZ-FE

The 1ZZ-FE is a 1.8 L (1794 cc) version built in Buffalo, West Virginia and Cambridge, Ontario. Bore is 79 mm and stroke is 91.5 mm. Output is 130 hp (97 kW) at 6000 RPM with 125 ft·lbf (169 N·m) of torque at 4200 RPM. The cylinders of 1ZZ engines are lined with cast iron. It uses SFI fuel injection, has VVT-i (on later versions) and features fracture-split forged powder metal connecting rods, a one-piece cast camshaft, and a cast aluminum intake manifold.

 

Applications:

Toyota Corolla

Pontiac Vibe

Toyota Matrix

Toyota Avensis

Toyota Wish

 

 

1ZZ-FED

The 1ZZ-FED is similar to the 1ZZ-FE but is built in Shimoyama, Japan. Output is 140 hp (104 kW) at 6400 RPM with 126 ft·lbf (171 N·m) of torque at 4200 RPM. It uses MFI fuel injection, VVT-i and light weight cast rods.

 

Applications:

Toyota Corolla

Toyota Celica GT

Toyota MR2 Spyder

Toyota Wish1.8

 

 

Ser at de står over at 1ZZ-FE har "cast aluminum intake manifold" men vet at Celica har Plastikk.

ser ut som de tidligste 1ZZ-FE hadde alu men har også byttet til plast.

 

"Horsepower is enhanced by the use of a larger diameter throttle body. Torque is increased by the use of a new, large plenum intake manifold. The reinforced plastic manifold conducts less engine heat to the intake air, improving volumetric efficiency."

 

litt moromt med plastikk intake da hehe.. ser folk har over 400 hk med plastikk intaket så er nok god nok i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår