markoolio Skrevet Februar 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 Hei. (e30-318i.) Etter eu kontrol må jeg skifte bakfjærene (begge), bmw skulle ha 2300,- for begge. Så jeg tenker et billig senkesett like greit gjør susen. Var innpå schmiedmann http://norway.schmiedmann.com og fant et flott et som ville passe bra, til 3500,- eller no. Hva er reglene på senking? Hva er TUV og hva har det å si? Takker for svar Mvh Jonas Siter bmw 318i e30 89 touring :scared Jøss så rød.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest brunerune Skrevet Februar 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 TUV papirer er papirer fra et firma (TÜV Rheinland Group) som godkjenner produkter til bruk, til bl.a kjøretøy. Dette er noe biltilsynet krever at du har på f.eks senkesett, da det ikke er orginalt til bilen. Disse dokumentene skal være på enten tysk, dansk, svensk, engelsk eller norsk. Til tider krever de at de skal være på norsk, om de skal være vanskelige. Da det kommer til regler rundt dette, er det ikke så mange jeg kommer på. Du må ha spissings kontroll (4 hjuls kontroll) på kjøretøyet etter senk, og dette må du vise frem dokumentasjon på. TUV godkjente senkesett er som oftes ikke så lave at det går utover bilens sikkerhet. Et senkesett til E30 (60/40mm) f.eks, TUV godkjent, er supert. Det var det jeg kunne bidra med, men er det noen som sier jeg tar feil, eller har noe mer å tilføye, fyr ivei! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cordoba dude Skrevet Februar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2007 http://dev.sparklingblue.net/pics/bilforumet/senkesett_godkjenning.pdf Siter Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene... http://www.bergen-gatebilklubb.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
markoolio Skrevet Februar 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2007 Endelig et skjema med fakta! takker for svar!!! :) Siter bmw 318i e30 89 touring :scared Jøss så rød.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JanErik Skrevet Februar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2007 Det er forskjellig praksis på dette fra region til region i Statens Vegvesen. Jeg måtte godkjenne et senkesett for litt siden og måtte da kun ha med bevis på utført 4 hjulskontroll fra et verksted utenom TÜV papirene som medfølger senkesettet. Det er viktig at nummerne som står i papirene også står på fjærene ellers vil de ikke godkjenne dem. Jeg godkjente forøvrig bilen min i Oslo. Ang dempere så mener jeg å ha hørt at senking inntil 40 mm ikke krever at du bytter dempere, men at lavere senking gjør det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet Februar 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2007 Ang dempere så mener jeg å ha hørt at senking inntil 40 mm ikke krever at du bytter dempere, men at lavere senking gjør det. 40 er vel i grunn bare sagt for senking utover dette ofte (men ikkje alltid) gjør at fjæra mangler forspennet når demperen er i ytterst posisjon. Løse ting, liker dem ikkje og godkjenne! :D Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.