CamaroCab Skrevet Februar 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 Satt og leita på nettet og hva kom jeg over jo denne siden, http://running_on_alcohol.tripod.com/id32.html Og hva sto det om injection motorer jo les her: FUEL INJECTION SYSTEMS Since some vehicles are equipped with fuel injection rather than carburetors, we will briefly touch on the use of alcohol with that system. There are two important factors in a fuel injection setup: injection timing and control jet diameter. Fortunately - since many systems now use an electronically controlled timing sequence - injection timing is not critical in a fuel injected engine. Neither performance nor economy improve substantially by either advancing or retarding the injection timing process. Control jet diameter, on the other hand, is an important factor. If you increase the size of the control jets (which are the equivalent of the metering jets in a carburetor), the engine will operate well on alcohol fuel. An increase of 15-20% is all that's necessary to accomplish the conversion. (Ignition timing should, of course, be advanced as explained previously.) An interesting feature of the fuel injection system is that it doesn't require any gasoline during the cold weather starting process to fire the engine up. Since the fuel is injected at a pressure of about 250 PSI, the alcohol fuel is sufficiently vaporized to ignite easily within the combustion chamber. Her står det jo fyll E85 og kjør, dette burde da gjelde allle som har injektion motorer enten de har tbi systen eller tpi system, co2 sensoren ordner det meste. Har jeg misforstått alt eller.......:confused: :confused: Siter http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet Februar 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 Etter som jeg har forstått det i enkle trekk så må innsprøytnings hjernen programeres til å gi mer stoff. Mener det var ca 20% mer forbruk med E85. Og at E85 har 114oktan eller hva det nå var. Blir saker når det er å få på alle bensin stasjonene rundt forbi. Skal få eller har fått på Forus har jeg hørt. Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CamaroCab Skrevet Februar 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 Etter som jeg har forstått det i enkle trekk så må innsprøytnings hjernen programeres til å gi mer stoff. Mener det var ca 20% mer forbruk med E85. Og at E85 har 114oktan eller hva det nå var. Blir saker når det er å få på alle bensin stasjonene rundt forbi. Skal få eller har fått på Forus har jeg hørt. Leste på denne siden at den måtte omprogrameres, men så står jo at co2 sensoren vil jo måle feil blanding og dermed gi mer fuel, eller.. Siter http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blackbird Skrevet Februar 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 Sjekk her: :thumb http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10973 Siter -71 Vista Cruiser -79 Trans Am Blackbird -96 Suburban 5,7 Vortech X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Februar 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 Her står det endel om bruk av e85 på motor beregnet på bensin. Eneste de trengte å gjøre på en golf 3 var å montere en drivstofftrykkregulator og justere. Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CamaroCab Skrevet Februar 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2007 Her står det endel om bruk av e85 på motor beregnet på bensin. Eneste de trengte å gjøre på en golf 3 var å montere en drivstofftrykkregulator og justere. Vi trenger jo bare suppa så er det tut og kjør, hvor er "miljøministeren/eier av statoil":iconsm Siter http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bam Margera Skrevet Februar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2007 Etter som jeg har forstått det i enkle trekk så må innsprøytnings hjernen programeres til å gi mer stoff. Mener det var ca 20% mer forbruk med E85. Og at E85 har 114oktan eller hva det nå var. Blir saker når det er å få på alle bensin stasjonene rundt forbi. Skal få eller har fått på Forus har jeg hørt. En kamerat av meg hadde en ny SAAB 9-5. Den kunne kjøres på E-85 og bensin. Forbruket var vel noe høyere men da var det også mer effekt i motoren. Den gikk på rett over liter'n med E-85. (1,05 - 1,1) Husker ikke hva den brukte med bensin... Kan ikke huske at han gjorde noen endringer når han bytta mellom bensin/E-85. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CamaroCab Skrevet Februar 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2007 En kamerat av meg hadde en ny SAAB 9-5. Den kunne kjøres på E-85 og bensin. Forbruket var vel noe høyere men da var det også mer effekt i motoren. Den gikk på rett over liter'n med E-85. (1,05 - 1,1) Husker ikke hva den brukte med bensin... Kan ikke huske at han gjorde noen endringer når han bytta mellom bensin/E-85. Det står flere steder at hvis du har injektion med co2 sensor vil den sørge for at mengde drivstoff blir rettet på, det er jo oppgaven til co2 sensoren, nemlig å måle og rette opp i mengden drivstoff. Bankesensoren ligger jo og tar vare på tenninga så den saken skulle også være under kontroll, så da kommer ikke jeg på mer.:driving Siter http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pappa Wolf Skrevet Februar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2007 hvad så med os, som kører med forgasser, har vi ingen muligheter, eller må vi ut med mange t-lapper til et efi system??? Siter Better to drive an old, slow and dull v8. Than a brand new ricer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Februar 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2007 Et automatisk system som på nyere biler vil jo tilpasse seg automatisk når du fyller E85/vanlig bensin.Med et slikt gammelt system blir det surr hvis du ikke får tak i E85 og må fylle bensin.Vil gå alt for fett. Dessuten sto det vel at tenningen må skrues litt opp, og det er ikke alltid så enkelt. Dessuten er E85 ganske aggresivt og man på ha spesielle slanger, o-ringer osv for at det skal holde. De vil nok gå noen år enda før det blir veldig vanlig. Dessuten har jo SV sin samferdselspolitiske talsmann sagt at det er uholbart at noen kjøretøyer skal slippe å betale drivstoffavgift.De vil mao ha avgift på både gass og E85.Miljøparti my ass. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CamaroCab Skrevet Februar 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2007 hvad så med os, som kører med forgasser, har vi ingen muligheter, eller må vi ut med mange t-lapper til et efi system??? Du må lese den siden jeg la ut link til det står der hva du må gjøre, men det er jo så mange som hiver tbi systemer i Norge:wonder: så en tbi må man vel nesten få gratis rundt forbi, jeg skjøner ikke hvorfor folk hiver det men det får hvære dems problem, det finnes også mange slike annlegg på skroten, allle tbi annlegg går ann å bruke:race Siter http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CamaroCab Skrevet Februar 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2007 Et automatisk system som på nyere biler vil jo tilpasse seg automatisk når du fyller E85/vanlig bensin.Med et slikt gammelt system blir det surr hvis du ikke får tak i E85 og må fylle bensin.Vil gå alt for fett. Dessuten sto det vel at tenningen må skrues litt opp, og det er ikke alltid så enkelt. Dessuten er E85 ganske aggresivt og man på ha spesielle slanger, o-ringer osv for at det skal holde. De vil nok gå noen år enda før det blir veldig vanlig. Dessuten har jo SV sin samferdselspolitiske talsmann sagt at det er uholbart at noen kjøretøyer skal slippe å betale drivstoffavgift.De vil mao ha avgift på både gass og E85.Miljøparti my ass. Ja er dem ikke deilige, duster............................:fatality: Siter http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PaleRider Skrevet Februar 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2007 Dessuten er E85 ganske aggresivt og man på ha spesielle slanger, o-ringer osv for at det skal holde.. Etanol er faktisk mindre "aggresivt" enn bensin. Bare spør på polet :blunk: Siter 1964 Ford Fairlane 500 RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Februar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2007 Stemmer nok ikke.Metanol er voldsomt aggresivt og Etanol skal være et sted mellom bensin og Methanol. Ellers ser det jo ut som Norge atter engang er på Jumbo plass når miljøtiltak kommer.Slik vi var med blyfribensin (10år etter feks USA) og . I Sverige er det vel 300 E85 stasjoner og i Norge er det 3! Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Februar 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2007 An interesting feature of the fuel injection system is that it doesn't require any gasoline during the cold weather starting process to fire the engine up. Since the fuel is injected at a pressure of about 250 PSI, the alcohol fuel is sufficiently vaporized to ignite easily within the combustion chamber. ...Lurer litt på om de gutta er på tripp...vanlig EFI har ikke i nærheten av 17 Bar bensintrykk... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.