slitenvolvo Skrevet Desember 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2007 Nå er jo heller ikke e85 (eller biodiesel) noen langsiktig løsning på noe som helst. Er begrenset med hvor mye etanol vi kan produsere... Ihvertfall hvis vi fremdeles har lyst til å produsere mat. Og såvidt jeg vet, så er det totale energirengskapet ikke fult så fint som noen skal ha det til, da det koster 0.77kW for hver ethanol-kW man produserer (tall fra wikipedia). Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2007 Turboed1 skrev: Metanhydrat.;) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Desember 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2007 slitenvolvo skrev: Nå er jo heller ikke e85 (eller biodiesel) noen langsiktig løsning på noe som helst. Er begrenset med hvor mye etanol vi kan produsere... Ihvertfall hvis vi fremdeles har lyst til å produsere mat.Og såvidt jeg vet, så er det totale energirengskapet ikke fult så fint som noen skal ha det til, da det koster 0.77kW for hver ethanol-kW man produserer (tall fra wikipedia). Nå er det ikke mangel på mat i verden, og etanolproduksjon trenger ikke nødvendigvis komme i konflikt med matproduksjon (vi har f.eks. netto tilvekst på ~15millioner kubikk tømmer/år i dette landet). Som nevnt tidligere avhenger energibalansen av hvordan og hvor spriten er laget. Tallet du nevner er ganske sikkert fra amerikansk etanol. For brasiliansk etanol brukes det bare 1/8-1/10 av energioutput under produksjon. Etanolproduksjon kan forsåvidt forsvares med tallet du presenterer også, gitt at energien som brukes er bioenergi. Forøvrig må alle slike tall sammenlignes med bensin hvis det skal gi noen mening. Det er ikke slik at olja hopper opp fra havbunnen og legger seg ferdig raffinert i tanken på statoil. Men i prinsippet har du rett; det går ikke an å lage nok etanol. Derfor er det en god ide å ikke kjøre alt for mye i biler som bruker 3 liter på mila:hide Og hva angår ozonlaget; det er "glemt" fordi det ble gjort noe med utslippene. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fuelcat Skrevet Januar 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2008 For Konvertering til E85 se http://www.fuelcat.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Januar 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2008 Fuelcat skrev: For Konvertering til E85 se http://www.fuelcat.no Eller om du rett og slett skal la være å bedrive egenreklame på den måten... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.