Gå til innhold

Dørhøytalere 940

Ranger emnet

smehammern

Anbefalte innlegg

Lurte på en ting.. prøvde å montere inn nye dørhøytalere til min 940 (96mod), men har ett stk. problem. hullene til originalhøytalerne fremme er til 6,5" høytalere, men hullene i rammen på døren (som magneten skal gjennom) er altfor små til de fleste høytalerne jeg har sett på. har også samme problemet med bakdøren, som er til 5 1/4".. lurer litt på hvordan dere har gjort dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bilde, men de er gråe, og kanten rundt er ikke helt rund (bretta inn oppe og nede) med en firkanta diskant i midten. Prøvde å få tak i på huggern, men de drev allerede å så etter høytalere til en annen.

Når det gjelder ombygging og kapping i døra, så er det ikke fullt så intresant som om det hadde vært viss det var noen som passa rett inn. Men ett godt andrevalg :) Takker for svar forresten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer litt. Åssen så orginal høytalerne ut. For de som sitter i min, er det jævla bra lyd i. Så har en liten tvil om at de er orginale

Legger ut bilde imårra jeg om ingen andre gjør det.. :race

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popp: Det er flott! Åssen vil du beskrive lyden i orginal høytalerna da? De som jeg har nå, som jeg har regna med at er orginale. Er det bedre lyd i enn de Focal høytalrne jeg handla for 1600 paret til forrige bil.

Volvo 940 Turbo Intercooler (1996) t34, 968dyser, 3"lmm, spesial chipær, stor cooler,

Opel Vectra A 2.0i (1993) SOLGT

Bilen min: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=155639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes lyden i dei orginale høytalerane er grett nok... Skrur du volumet over 20 så blir det en del bråk. Men noe Focal lyd er det ikke! Skiftet fra orginale til focal i gamle 940en.. Skal sei det vart mykje bedre lyd :D

- Volvo 940 LT, 1997 modell -

- Volvo 940 GL *Gold Edition* (solgt) -

Kjør hardt, kjør stil, kjør Volvo uten tvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes lyden i dei orginale høytalerane er grett nok... Skrur du volumet over 20 så blir det en del bråk. Men noe Focal lyd er det ikke! Skiftet fra orginale til focal i gamle 940en.. Skal sei det vart mykje bedre lyd :D

Kjører selv med Focal-sett. Unngå coax-elementer. Blir bare tull.

Jeg har 6,5 i dørene. Du MÅ uansett lage en skikkelig baffel i MDF, dette bygger slik at du går klar av vinduet. Baffelen min dekker hele det området du ser når du tar av original grind. Viktig å forankre baffelen i dør-ramma. Jeg har kledd min med skinn-imitasjon. Synes det ser ganske bra ut. Har gitt blaffen i grind.

Lager du ikke baffel kan du finne noe billig larv på Biltema og slenge i døra, så kan du være sikker på at hele døren spiller med... Det ønsker du ikke.

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi sorry, glemte det..

Jeg syns de spiller veldig høyt, men det er først nå etter jeg monterte spiller med innebygd delefilter :)

Popp057.jpg

Da er du vel heller i grunnen inne på dempingsfaktor på forsterker, og da må du opp i en effekt i bagasjen. Eller sef å dele av lenge før en er nede i bassområde.

Det er oftest slik at til bedre et anlegg spiller ved et gitt Db-nivå, jo lavere gir det inntrykk av å spille.

Husk på hørselen, karer.

Edit:

På bilde over ser det ut som en coax med en liten papir-diskant i midten. Gå heller for et to-veis system.

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du vel heller i grunnen inne på dempingsfaktor på forsterker, og da må du opp i en effekt i bagasjen. Eller sef å dele av lenge før en er nede i bassområde.

Det er oftest slik at til bedre et anlegg spiller ved et gitt Db-nivå, jo lavere gir det inntrykk av å spille.

Husk på hørselen, karer.

Edit:

På bilde over ser det ut som en coax med en liten papir-diskant i midten. Gå heller for et to-veis system.

Har delt slik at de ikke får noe under 200hz jeg, spiller godt..

Hva den papp-saken i midten er vet jeg ikke, men det er iallefall ikke diskant, da den sitter fast i resten av høytaleren og beveger seg likt med den. Og at diskant har du i dasjbordet på hver side :thumb

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har delt slik at de ikke får noe under 200hz jeg, spiller godt..

Hva den papp-saken i midten er vet jeg ikke, men det er iallefall ikke diskant, da den sitter fast i resten av høytaleren og beveger seg likt med den. Og at diskant har du i dasjbordet på hver side :thumb

Den er god. Så litt ut som en coax. Da har jeg driti meg litt ut:)

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider