Gå til innhold

Kobling av 2 høytalere og en subkasse med to elementer til en forsterker

Ranger emnet

skarpH

Anbefalte innlegg

oppsett.JPG

Der ser dere tegning av forsterkeren min

- Nå har jeg koblet høytalerene mine til alle kanalene på den nederste rekken.

----------------------------------------

SUBEN

Det er tilsammen 4 ledninger ut fra denne!

Tillverkare: MDS

Maxeffekt: 1200 W

Effekt RMS: 600 W

Frekvensomfång: 25-2500 Hz

Impedans: 2x4

---------------------------------------

Forsterkeren

Stable To 2 Ohm Stereo Mode

Stability to 2 ohm in stereo mode, 4 ohms bridged

Max Output: 140W * 4 max

4 Ohm: 70W * 4

2 Ohm: 105W * 4

Bridged 4 Ohm: 210W * 2

--------------------------------------

Jeg har ikke PEILING på hva dette betyr, så jeg lurer på hvordan jeg skal koble til suben? hva som går ann for å ikke forstyrre det ohm greiene.

Vet jeg bør ha 2 forsterkere, men den ene er ødelagt så er midlertidig løsning:)

Har dere et koblingsoppsett på mine to høytalere og suben til forsterkeren som går ann uten at noe brenner opp, fyr løs:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden forsterkeren din ikke takler 2 OHM bridged stabilt ville jeg koblet begge sub'ene til 4 ohm, og koblet de til hver sin bak-kanal på forsterkeren..

Sub'en skal da kobles slik (bilde tatt fra RF sine sider):

1_2ohmDVC_4ohm.gif

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du orket og skrive hvilke ledninger som skal til hvilken kanal? :)

husk jeg har 4 ledninger fra suben og 4 ledninger fra høytalerene :)

så dere må si hvilke som skal kobles inn sammen på en kanal

Det bildet jeg viste, det var slik suben var koblet før, men nå skal jeg ha høytalere i tillegg

Jeg har ikke peiling på hva bakkanal er osv =)

Hadde vært knall, på forhånd tusen takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik sub'ene var kobla før, skal de også kobles nå...

hvis du ser bildet du satt inn over ser du front og bak..

LF=Left Front

RF=Right Front

LR=Left Rear

RR=Right Rear

Så : du kobler subene som vist i min tegning over, og inn på hver sin pluss og minus en right og left rear (ett fett hvem som står på hvem egentlig)

Så tar du høytalene foran og setter i venste og høyre på front på forsterkeren..

Skjønte du mer da ?

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik sub'ene var kobla før, skal de også kobles nå...

hvis du ser bildet du satt inn over ser du front og bak..

LF=Left Front

RF=Right Front

LR=Left Rear

RR=Right Rear

Så : du kobler subene som vist i min tegning over, og inn på hver sin pluss og minus en right og left rear (ett fett hvem som står på hvem egentlig)

Så tar du høytalene foran og setter i venste og høyre på front på forsterkeren..

Skjønte du mer da ?

Vel, du skjønner jo ikke hva han har engang... han har ÉN ferdig subkasse med TO elementer i, og denne subkassen har dermed TO utganger, hver på 4 ohm. Kobles til LR og RR som Pirium nevner. Glem alt Pondus prekær om spoler og ohm og koblinger og greier for denne gangen.

De andre høyttalerne kobles til LF og FR. Pluss mot Pluss og Minus mot Minus, likeledes med Sub-ledningene.

Om du kan legge ut et bilde av den andre siden av forsterkeren din også, kan man også fortelle deg hvordan bryterne på andre siden skal stå. Ikke helt tilfeldig det der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er slik og forstå at høytalerene skal kobles inn på alle kanaler på den ØVERSTE rekken, pluss på pluss og minus på minus

og samme prinsippet med suben, pluss på pluss og minus på minus på ned NEDERSTE rekken? :) elle bakkanaler som det kalles.

altså alle kanaler skal i bruk? det passer for min system mhp ohm osv?

Hvordan blir effekten da i forhold til før da jeg hadde brokoblig som på tegningen?

oppsett1.JPG

Her er andre siden:) saken er at eg må fortsatt ha phono kabler koblet til den ødelagte forsterkeren for å få strøm til subforsterkeren. Jeg bruker strømsplitter og remoten fra den ødelagte går inn i subforsterkeren sammen med en tynn svart en festet til phonokabelen på vei inn til subforsterkeren.

Phono kabelen inn til forsterkeren er koblet inn i to "y'er" så jeg bruker har 4 phono ledninger inn til subforsterkeren, skjønner dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, gjør som du selv sier, alle kanaler i bruk; høyttalerne inn i LF og RF, subkassen i LR og RR. Ingen brokobling lenger.

Når det gjelder innstillinger, gjør du dette:

Front, det er knappene til venstre for phonokontaktene:

Filter: HPF

X-over: settes til ca. kl. 10

BassBoost: ikke nødvendig

Rear/Sub, de er da til høyre:

Filter: LPF

X-over: Settes til ca. kl. 10

BassBoost etter ønske, men overdreven bruk kan kverke kvalitet og max-volum.

Gain-justering tar vi når du får lyd i dette her først. :)

Hva slags spiller har du, og hva slags/hvor store høyttalere har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpa transmedia :)

Skal ut å begynne nå :)

Jeg har en Sony CDX-GT 300 spiller og høytalerene er ikke så veldig bra, er noen fra netthandelen, stod det var 300w, men funker midlertidig til jeg får kjøpt men noen nye :)

men fikk du med deg det jeg skrev om den andre forsterkeren, for jeg må ha phono kabler inn til den ødelagte forsterkeren for å få strøm til subforsterkeren hvis du skjønner, er det normalt? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men fikk du med deg det jeg skrev om den andre forsterkeren, for jeg må ha phono kabler inn til den ødelagte forsterkeren for å få strøm til subforsterkeren hvis du skjønner, er det normalt? =)
Nei, det er ikke normalt, da har du et jordingsproblem et sted. Hiv ut den ødelagte forsterkeren, den skal ikke være nødvendig å ha installert. Pluss og Jord kobles til denne 4-kanaleren, og Remote fra AMP OUT på spilleren. (Ikke ANT OUT!)

Strekk gjerne et ekstra par med phonokabler fra spilleren, så du kan ta høyttalerne på Front og subkassen på Rear/Sub Out. Dermed kan du regulere volum etc. fra spilleren, og forsterkeren får bedre signal inn når du kan unngå Y-kabler.

Fra den spilleren mener jeg du kan koble over Rear-utgangen til en Sub-utgang via en meny, da kan du stille Filter på MDS-forsterkeren på Full og regulere X-over fra spilleren isteden, men ingen hast ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Beklager feilinformasjon, men når jeg var ute og testet nå, så dro jeg ut phono kablene til den ødelagte og subforsterkeren og alt fungerte :)

Har lyd nå, men er en del mindre bass enn før, men der er jo egentlig bare forståelig, det får går til jeg får kjøpt en ny forsterker :)

Finnes det noen guider en plass om brokobling, ohm osv innen bilstereo, så jeg får lært litt? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider