Gå til innhold

Hvordan gi person som konsekvent kjører mot enveiskjøring en lærepenge?

Ranger emnet

Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Hei

Her jeg bor er det noen personer som konsekvent tar snarveien på vei til jobb i form av at de kjører mot enveiskjøring. Dette skjer så og si hver dag jeg er ute med bikkja, og fører jo til mye unødvendig gjennomfartstrafikk.

Jeg har sett meg lei dette. Mest fordi en av personene oppfører seg som en komplett idiot. Jeg har mange eksempler på dette, men det skal jeg ikke komme inn på her.

I går var jeg ute med bikkja og la merke til at vedkommende startet opp bilen sin. Jeg gikk da med vilje midt i gata så han ikke skulle få til å kjøre mot enveiskjøringen. Det resulterte jo i irritasjon, spesielt da jeg pekte på innkjøring forbudt skiltet og skiltet som viser påbudt kjøreretning. Vedkommende ga da gass mot meg, men det var ikke nok plass mellom meg og brøytekanten. Noe som resulterte i at jeg måtte flytte meg, eller bli nedkjørt. Han var såpass nære at jeg kjente sidespeilet sneie jakka mi, i en fart jeg anslår til å være godt over 20km/t.

Dette var dråpen som fikk det til å renne over for min del og jeg har nå bestemt meg for å gi vedkommende en lærepenge. Så jeg trenger forslag til hvordan jeg på best mulig måte kan vise fyren at han ikke kan holde på slik.

Fram til nå har jeg pønsket ut to alternativer:

Stille opp med videokamera og dokumentere kjøringen, for så å anmelde personen.

Stå på toppen av den enveiskjørte gata og sette utfor (rett vei) når vedkommende kommer kjørende. Dersom han da prøver å komme seg forbi skal jeg tversette, gå ut, og fortelle hva jeg mener om kjøringen. Forhåpentligvis blir jeg såpass overrasket over at det kommer en bil opp den enveiskjørte gata at jeg, i kombinasjon med glatt veibane, ikke klarer å stoppe før jeg treffer bilen.

Noen flere forslag som ikke gjør meg til kriminell, men kan gi fyren en lærepenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hvertfall tipse politiet om at det foregår mye uvettig kjøring i den gata. Om du vet når vedkommende begynner på jobb kan du jo nevne dette selvfølgelig. Politiet er gjerne mer villig til å stille opp i slike situasjoner, er jo mulighet for å skrive ut bøter.

Men husk at naboforholdet kan bli noe anspennt om naboen din finner ut at det er du som står bak :P

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for #2 :D litt sånn "denne gata ække stor nok for oss begge" stil:P hehe! Tror ihvertfall det vil ha vesentlig større effekt en at vedkomne får en "liten" bot.

I tillegg er det vel ikke store muligheter for at politiet blir med dit fordi det muligens blir begått et lovbrudd, som straffes med en relativt liten bot i forhold til mange andre saker de holder på med.

Uansett ønsker jeg deg lykke til! :driving

1997 Audi a4 2,6 v6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk videokameraet, men vær litt forsiktig. Hva om han motanmelder deg for ulovlig videoovervåkning? Uansett så bør du anmelde han. Ta med deg en venn eller to, så er dere flere som kan bevitne saken. Husk å skrive ned bilnummer i en eventuell anmeldelse!

Jeg fikk bot for kjøring mot kjøreretning pga at en person som hadde sett meg, og deretter anmeldt meg. Hadde ingenting å stille opp med selv om det var påstand mot påstand. Han hadde tatt bilnummeret mitt, og da trodde politiet anmelder og ikke meg. Valgte påtaleunnlatelse istedet for rettsak. Fikk 1500,- i bot, men dette var i 96.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboforhold er det bare å drite langt i. Jeg er ikke den eneste som misliker vedkommendes oppførsel. Og etter forsøket på å kjøre meg ned synes jeg det er på sin plass å si ifra på en måte som må bli lagt merke til. Dersom jeg kommer og snakker til vedkommende på en normal måte (har prøvd det) så blir det hele avfeid. En ungdom kan jo ikke lære en 50åring noe om trafikk og oppførsel osv.

Politiet er forøvrig orientert om saken og jeg har kontakter som jobber der. Står til og med en sivilbil i gården as we speak. Tenk å "låne" den i morgen tidlig da, det hadde vært noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel ikke akkurat så veldig lovlig at det gjør noe, men en slags spikermatte lignendes sak hvor de som kjører riktig retning ikke vil merke noe som helst mens de som kjører ulovlig vil ende opp med 4punkterte dekk.... :)

må vel for the records sake fraråde dette på det sterkeste.... hehe...

men vil tro det vil nok fungere til sin hensikt selv om du kan risikere å bli stilt for erstatn el lign....

det er noe dritt med folk som kjører som det skulle vært "motorvei" i 30sonene der folk går med hundene sine...

jeg også går midt i veien til folk har roet ned farten i gatene der jeg går med hunden min.....

bedre det enn å knekke en fyr for å ha kjørt over bikkja di....

lykke til.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff/lån deg en dritt bil som skal vrakes. Så parkerer du rundt hjørnet og neste gang han kommer gir du gass rett i tryne på bilen hans. Han bryter vikeplikten/kjørerettningen og må rette bilen din på forsikringen som koster han både egenanndel og bonus tap + herping av hans egen bil. Hadde noen gjort som du forklarte oppi her og bare gitt gass mot meg og sneiet meg med speilet hadde jeg ikke flyttet meg. Hadde ikke han da stoppet eller svingt unna men kjørt rett på meg hadde jeg hoppet opp på panseret og med samla bein prøvd å hoppe tvers gjennom front ruta hans og annmeldt han for mord forsøk med dødlig våpen (LES:bil) etterpå.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter bommelom (forslag nr 2). Det må jo selvsagt være med en bil du ikke har et kjærlighetsforhold til og som det ikke koster 78654 kroner å rette opp igjen. Sørg for å ha en kompis gjemt oppi nærmeste søplekasse med et videokamera. Det der kan jo utarte seg til å bli riktig så spennende... :)

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå å ikke gjør noe dumt. Om du gjør noe dumt kan det fort få konsekvenser for deg!

Og jeg forstod ikke helt hvorfor det stod en sivilbil i innkjørselen din nå om de ikke tar han om de bor der og er informert om hva han driver med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider