Gå til innhold

Hvor grov kabel til batteriet, om det skal stå i bagesjerommet, 100A dynamo.65ah batt

Ranger emnet

volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

Aner ikke hva det er for en forsterker jeg.. Skal ha inn en til som skal drive elementene i hattehylla.

Det som jeg tenkte på var jo at det vil gå en ganske stor strøm i startøyeblikket, den er vel på grensa til hva en 35 kvadrat greier å føre. Men det er jo bare snakk om en kort tid. Anlegget mitt blir kobla rett på batteriet baki med egen kabel fra polen. Resten av det elektriske er jo ikke mere enn at en 35 kvadrat fint burde klare å føre den strømmen uten å bli overopphetet.

Vet ikke helt jeg?

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Strøm er strøm, uansett hvilken spenning det er snakk om.

Edit: Var visst mange svar siden jeg åpnet denne threaden:doh

strøm og spenning er jo ikke det samme heller, men den diskusjonen trenger vi vel ikke å ta nå da. men det er jo ikke værre enn å regne ut dimmen på kabelen. man vet vel hvor mange A starteren trekker.?? å da kan man spørre en elektriker hvor mange ampere den og den kabeln tåler. de som er elektrikere her har vel NEK 400 =) jeg er det men gidder ikke hente boka..men legg 50mm2 da, så er man sikker. men er temmelig sikker på at dette er mer enn nok..

http://www.volvo-racing.i2.no

Volvo 242 Turbo

Volvo 242 Turbo banebil 1984

Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987

BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm er strøm, spenning er spenning.

En kamerat har en Toyota Celica med batteri i bagasjen, der har han lagt opp en 16mm2 RK, denne er nok til å sveive starter såvidt.

En 35mm2 er nok, men det skader ikke å legge opp en 50mm2 hvis man ikke er veldig optatt av vekt!

2004 Dodge RAM SRT-10

1992 Volvo 240GL

1982 Volvo 242T Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min (som hugges) hadde jeg lagt opp 2x21mm2, hvor den ene var tiltenkt starteren alene.

Den andre skulle gå til injection osv.

Tanken var at man skulle slippe å få så mye spenningsfall til injection systemet, og forhåpentligvis bli mer lettstartet av den grunn.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter litt regning så fant jeg ut åssen kabel du kan bruke!

starter da først med å regne ut resistans i lederen.

formelen er da: Rl=p*l/A

Rl=lederens resistans

p=spesifikk restistans for metaller, og den er 0,018 på kopper.

l=lengde på kabelen, da valgte jeg 4m.

A=lederens tverrsnitt, valgte da 16mm^2

da blir formelen slik: Rl=0,018*4m/16mm^2=0,0045ohm

så må vi regne spenningsfall. den burde ikke være noe særlig over 4%, er ihvertfall det som er krave i hus.

formelen: U=I*Rl

U=Volt, 12V

I=Ampere, som du sa var 100A

Rl=lederens resistans

da blir det: U=100A*0,0045ohm=0,45V

så må vi regne ut hvor høyt spenningstap vi kan ha ved 4%

12V*0,04=0,48V

da ligger du på under 4% spenningsfall, dette forutsetter at du bruker kopper kabel da!

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,5volt spenningsfall er i meste laget. det forsvinner utrolig mye effekt i 0.5volt.

Dette har jeg testa siden jeg har batteri bak i bilen, så jeg starta den med batteriet bak og så flytta jeg batteriet frem og prøvte, du verden for en forskjell.

skal sies at det er dårlige kabler og kontakter som ligger i bilen min, for jeg har ca 0.4volt spenningsfall på ladestrømmen bak til batteriet. (35mm² stereoanlegg kabel, jævla møl)

kommer til å legge opp på nytt i denne bilen og da legger jeg en 70mm² kabel under bilen. slik får jeg kortest mulig kabel og minst mulig spenningsfall. Under bilen er den heller ikke så vanskelig å gjemme bort når du tenker på stivhet og størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

starteren dreger vell ca.220A på normalbelastning(vist ej ikkje hyska mykje feil, las det i haynesboka i helga) og vist den ikkje klarte å dragerund motoren på ca. 7,5volt så var der ca.490A den drog..men dette var Bosch versjonen på 810W (1,1hk) også var der en hitacki starter på 1,4kW, men den fann ikkje ej info om kor mykje Amper den drog.. håper det kan være til hjelp? men ej villa gjort som locked sei..å gått for en nokso grov kabel.sveisekabel til elektrode-sveiseaparat burde være god knall:)

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider