Gå til innhold

Tips til førstebil

Ranger emnet

kaiove

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 17 år som fyller 18 i juni i år.

Har begynt på billappen og er ute etter en førstebil.

Den må oppfylle disse kravene:

Være billig å kjøre med.

Kan være diesel eller bensin.

Skal ikke koste mere en maks 25000.

Må være bakhjulsdrift eller forhjulsdrift.

En bil som et kvinnfolk ikke er flau for å sette seg inn i og bli sett i:blunk: (viktig!).

En bil som er trofast og alltid starter.

En bil som man fint kan bruke til langkjøring.

Bør ha hengerfeste og lovlig kunne dra biltilhenger for frakt av bil.

Jeg er en person som egentlig ikke er ute etter en typisk ungdomsbil men en grei bil som er trofast og tåler litt forskjellig kjøring.

Bor på ei hei der det er grusveier så bilen må ikke være for lav.

Jeg har sett litt på Audi 80 B4 og litt på Mercedes 124 klasse diesel men er ikke sikker på om dette er biler som passer meg.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maks 25 k you say.... hmm, la "oss" se på lista din:

Være billig å kjøre med. = maks 2 litra motor

Kan være diesel eller bensin. = må være bensin, kjedelig med gammel diesel...

Skal ikke koste mere en maks 25000. = tas med i beregninga

Må være bakhjulsdrift eller forhjulsdrift. = forhjuls, best om vinteren.

En bil som et kvinnfolk ikke er flau for å sette seg inn i og bli sett i (viktig!). = veanskelig men ikke umulig, med tanke på pris....

En bil som er trofast og alltid starter. = JAPSE

En bil som man fint kan bruke til langkjøring. = JAPSE, litt større bil = komfertabel

Bør ha hengerfeste og lovlig kunne dra biltilhenger for frakt av bil. = 2 litra motor og litt større.

Men denne tror jeg blir den beste: http://finn.no/finn/car/object?finnkode=9400110&sid=1abcysC5M435284&pos=1&tot=23

Vi har hatt en slik en, men tror det var 97 modell, ingen feil med den, vi kjørte den helt end til Bosnia hver sommer i 4 år, og takla autobahnen uten problemer maks fart på 220. :D Sier bare løp og kjøp, bra motor og, kan dra campingvoga etter i fin fart. ;)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar karer!

Jeg tenker vel egentlig helst i retning tyske bilmerker, men er åpen for det meste.

Har hørt mye bra om Mercedes 124 klassen, da diesel hvis det skal være merce for meg.

Bra motorer og suveren kvalitet ellers på bilene.

Ikke så verst når det gjelder rust heller har jeg hørt.

Er det noen her som kan bekrefte dette?

Bmw er nok desverre uaktuelt for meg :race

Så ut som en grei bil den camryen men jeg vet ikke helt om jeg likte den:op:

Jeg syns Audi 100 så veldig grei og praktiske ut! Skal se nærmere på dem:blunk:

Jeg er nok kresen men sånn er jeg bare..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar karer!

Jeg tenker vel egentlig helst i retning tyske bilmerker, men er åpen for det meste.

Har hørt mye bra om Mercedes 124 klassen, da diesel hvis det skal være merce for meg.

Bra motorer og suveren kvalitet ellers på bilene.

Ikke så verst når det gjelder rust heller har jeg hørt.

Er det noen her som kan bekrefte dette?

Bmw er nok desverre uaktuelt for meg :race

Så ut som en grei bil den camryen men jeg vet ikke helt om jeg likte den:op:

Jeg syns Audi 100 så veldig grei og praktiske ut! Skal se nærmere på dem:blunk:

Jeg er nok kresen men sånn er jeg bare..hehe

Du kjøper ikke en Audi 100 til 23000 spenn. Beklager, den må være pill råtten.

Hvorfor ikke BMW?

Mulig og oppdrive en ok 320-25 ril 25 lapper, da har du bil som går ko, er nydelig å se på, The ladies love og for det meste er en trofast og morsom bil å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bilene er vell okay i forhold til kriteriene dine, ikke for dyre i drift og forholdsvis driftsikre.. Ungå og kjøp audi 100 til den prisen, det kan fort bli veldig dyrt for deg...

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=9386818&sid=14aQ6R9ocl918109&pos=27&tot=138

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=9376353&sid=14aQ6R9ocl918109&pos=2&tot=138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilhenger har jo gjerne totalvekt på to tonn. Du skal lete lenge før du finner noen personbil som kan dra dette lovlig. Kanskje ikke noen damemagnet, men hva med en eldre Toyota Hiace 4wd? Driftsikre gamle slitere det der, med part time 4wd og lavgir ;)

EDIT: Når jeg tenker meg om, så kan du ikke dra bilhenger lovlig med bare klasse B, uansett hvilke bil du kjøper. Må nok koste på deg BE.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vw boble 60+ modell.. ooog hvorfor?

Jeg har da en 61 modell selv, og dette er en unik bil som ikke alle ungdommer har, og de kan ha hengerfeste (min har det) og med en 1600 motor greier du vel å dra litt av hvert.. bilen veier jo bare 900kg - og egenvekta blir laaangt ifra overstrida da.. *huahaha*

Bobla er også bakhjulsdreven, tåler vinter om den er techtylert ;)

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vw boble 60+ modell.. ooog hvorfor?

Jeg har da en 61 modell selv, og dette er en unik bil som ikke alle ungdommer har, og de kan ha hengerfeste (min har det) og med en 1600 motor greier du vel å dra litt av hvert.. bilen veier jo bare 900kg - og egenvekta blir laaangt ifra overstrida da.. *huahaha*

Bobla er også bakhjulsdreven, tåler vinter om den er techtylert ;)

Tåler vinter gjør den jo, og tar seg bra frem men så var det dette med varmeapparat da:) OG sikkerhet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde valgt en bmw e30 320-25 eller 740 turbo intercooler til den prisen men det er dyre forsikringer på begge bilene å bmw`n ekke akkurat den beste bilen å drive å dra henger med trur jeg men de veit jeg jo ikke.. så trur en 740 TIC e de beste forslaget etter min mening men er jo dyr forsikring da:(

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt boble i bilcross og det hadde vært morro med ei 1303 på veien.

Men er det seriøst nok? Hvor mange reservemotorer må man ha stående..?

Jeg har ikke noe ekstremt imot bmw, men er en bil som så mange har liksom.

Skal ikke ha bil til vilmannskjøring, men bare en grei bil.

Så ut som greie biler de volvo 460. Er det noe spesielt man skal se etter/ være obs på hvis man ska handle en slik bil?

740 er gode biler med utrolig kvalitet og de tåler en støyt, men tror de er litt for dyre i drivstoffkostnader for min del...

Har lyst på noe som bruker under literen på mila ved forskjellig kjøring.

Har tenkt litt på golf 1 diesel men ser lite av dem på nettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo 460 er en bil jeg kan anbefale deg å se nærmere på. Mye bil for pengene. Ville kanskje sett om jeg kunne inne en som var fra 1994 eller nyere da, siden det ble en liten endring på 460 da og kvaliteten skal være litt bedre på de nyere. I tilegg er det 1 airbag på bilene fra 1994 og oppover.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider