Gå til innhold

Ødelagt toppakning?

Ranger emnet


stratospheric

Anbefalte innlegg

Heisveis. Kjøpte meg en BMW 525 her for noen uker siden, så snødde det. Da følte jeg det var på sin plass å leke seg litt, kjørte som faen i 2 timer, så ble motoren litt vel varm, så vi pauset litt. Ene luringen følte for å åpne lokket på radiatoren etter ca 1 min, så alt sto i taket. Han er mekaniker å mente jeg kun trengte vann, dagen etter var det -8, selfølgelig.

 

Nå ble ikke luften varm å jeg fikk varsel om kjølevannet, greit nok. Så stoppet motoren å det stinket olje, så fyllte vi på kjølevann.. bilen funket fint når jeg kjørte rundt omkring i et kvarter, så stoppet den igjen, samme problemet.

 

Derfor bestemte jeg meg for å levere den inn på verksted, de skiftet termostat og fiksa vifta sånn at den steg i takt med turtallet og hørtes ut som et fly, men bilen funka bra igjen, fikk varm luft og temperaturen holdt seg fint. Helt til senere på kvelden, da hadde vifta dratt med seg den ene vannslangen og revet hull i den, så alt kjølevann rant ut. Jeg fiksa det midlertidig (trodde jeg) med ducktape. Jeg bestilte så en ny vannledning. Jeg måtte stoppe med jevne mellomrom for å forsterke tapen mens jeg ventet på ny, det funket en stund, men jeg fikk ikke varm luft og dampen fant alltid en vei gjennom tapen.

 

Så en dag fikk jeg varsel om olja. Så jeg fylte på. Kjørte et stykke, så var den tom igjen og det dunstet svidd olje.. fant ut etterpå at olja hadde rent rett gjennom bilen. Så skulle jeg tømme vann og kjøleveske på radiatoren, det var tyktflytende sjokomelk. Men det var ikke vann i olja.

 

Dette ble et langt eventyr, men det jeg lurte på var; er toppakningen toast eller? For da må jeg levere den inn igjen, å det blir jo ikke akkurat billig..?

Noen som har peiling på hva det koster å skifte toppakning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, jeg lærte å peile olja for 2 uker siden. Tror nok ikke jeg kommer til å plane så mye av noe som helst..

 

Ja ducktape ja! Var en luring som mente at det var bra nok visst den klarte å tette igjen all lufta å holde trykket oppe. Kanskje jeg burde være forsiktig med hvem jeg stoler på i fremtiden?

 

 

Kan kanskje være verdt å nevna at han mekanikeren som "fiksa" bilen mente på at det var noe galt med toppen eller toppakningen, noe med at bilen hadde aalt for høyt lufttrykk etter at han hadde prøvekjørt den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det olje i kjølevannet er det ingen tvil om at toppakning er gåen...

 

dette koster en del! har du ingen erfaring med å skru, så ikke forsøk på å gjøre dette selv!

 

vil tippe at det kommer på et sted mellom 10.000,- og 15.000,- for denne jobben på verksted, avhengig av hvilket verksted osv.

 

Han dærre "mekanikeren" din ville jeg ikke akkurat stolt på! Åpne radiator lokket mens det er trykk? og kun vann holder i februar!?

BMW CCN Member #7856

 

(-)93 BMW 325i Coupé Mtechnic

(x)90 Mercedes 230E

(x)98 Honda NX125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, da er vel rimelig bekreftet at det er toppakningen som er gånn to hell.. Så da har jeg et spørsmål til:

 

Hva er det som gjør det så dyrt å skifte toppakning? Jeg har hørt at det er maskinering av toppen, men jeg kjenner en kar som driver high tech verksted som fikser det gratis, hva er det som gjenstår da som koster mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, da er vel rimelig bekreftet at det er toppakningen som er gånn to hell.. Så da har jeg et spørsmål til:

 

Hva er det som gjør det så dyrt å skifte toppakning? Jeg har hørt at det er maskinering av toppen, men jeg kjenner en kar som driver high tech verksted som fikser det gratis, hva er det som gjenstår da som koster mye?

Tja. Har du lønn på jobben din? Det er noen timer med skruing

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

noe a samma problemet har jeg hatt på volvoen min også, dro opp på motorveien for noen uker siden, plutselig endra motoren lyd fullstendig og gikk over til en litt tøff racerbil-lyd. men all drakrafta forsvant å jeg hadde 50kmt ut a akslerasjonsfeltet, bilen gikk ikke fortere... motoren var ikke varm eller noenting, å den kløna seg til bare mer å mer, jeg slo av motoren å lot den slappe av litt innimellom, så virka den igjen i 5 min før den gikk til hælvet igjen.. Nå har den gått helt fint i en ukes tid, men eksosen er hvit. Jeg går ut fra att jeg er en topp fattigere jeg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Hallo i luken, har du hår på ku*****

Hvor dum går det an og bli?

 

Skifte en toppakning koster BARE mellom 15 og 20000,- på en verkested. Planeringen koster mellom 1500 og 2000,- Alt ettersom hvor man går. Skal man gjøre noe slikt på egen hånd, BØR man vite hva man driver med UTEN hjelp av noen som helst type tape. Dessuten MÅ du vite dataene for momentene og selvfølgelig skaffe deg en nøkkel. Har røket toppakning selv.Det er bare tull at eksosen blir jvit, og oljen skifter farve, spytting av vann i eksosen osv. Noen biler har de symptomene ha, men langt fra alle. Heller ikke sikkert der er så på en Bring Me Woman heller.:adolf::usa:

 

 

Heisveis. Kjøpte meg en BMW 525 her for noen uker siden, så snødde det. Da følte jeg det var på sin plass å leke seg litt, kjørte som faen i 2 timer, så ble motoren litt vel varm, så vi pauset litt. Ene luringen følte for å åpne lokket på radiatoren etter ca 1 min, så alt sto i taket. Han er mekaniker å mente jeg kun trengte vann, dagen etter var det -8, selfølgelig.

 

Nå ble ikke luften varm å jeg fikk varsel om kjølevannet, greit nok. Så stoppet motoren å det stinket olje, så fyllte vi på kjølevann.. bilen funket fint når jeg kjørte rundt omkring i et kvarter, så stoppet den igjen, samme problemet.

 

Derfor bestemte jeg meg for å levere den inn på verksted, de skiftet termostat og fiksa vifta sånn at den steg i takt med turtallet og hørtes ut som et fly, men bilen funka bra igjen, fikk varm luft og temperaturen holdt seg fint. Helt til senere på kvelden, da hadde vifta dratt med seg den ene vannslangen og revet hull i den, så alt kjølevann rant ut. Jeg fiksa det midlertidig (trodde jeg) med ducktape. Jeg bestilte så en ny vannledning. Jeg måtte stoppe med jevne mellomrom for å forsterke tapen mens jeg ventet på ny, det funket en stund, men jeg fikk ikke varm luft og dampen fant alltid en vei gjennom tapen.

 

Så en dag fikk jeg varsel om olja. Så jeg fylte på. Kjørte et stykke, så var den tom igjen og det dunstet svidd olje.. fant ut etterpå at olja hadde rent rett gjennom bilen. Så skulle jeg tømme vann og kjøleveske på radiatoren, det var tyktflytende sjokomelk. Men det var ikke vann i olja.

 

Dette ble et langt eventyr, men det jeg lurte på var; er toppakningen toast eller? For da må jeg levere den inn igjen, å det blir jo ikke akkurat billig..?

Noen som har peiling på hva det koster å skifte toppakning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår