Gå til innhold

Hvordan lykkes med et prosjekt?

Ranger emnet

pals

Anbefalte innlegg

Mange avsovnede og oppgitte prosjekter står i garasjer rundt omkring i kongeriket. Store planer som aldri ble en realitet. Årsakene kan være så mange. Kanskje var omfanget undervurdert, lommeboka ble tom, tekniske problemer, manglende deler osv. Fellene er mange. Hvordan unngå dem? Det finnes mange råd og tips. Jeg har prøvd å sette opp noen:

• Sørg for at alle andre prosjekt er helt ferdige før du starter et nytt. Sjansen for å lykkes er større hvis du konsentrerer deg om få ting om gangen.

• God planlegging er halve jobben. Sett opp en sjekkliste over hva du skal gjøre, og hvilke deler osv du tror du trenger til hvert enkelt punkt. Kostnader også.

• Mange prosjekt stopper på grunn av høye kostnader. Ta høyde for dette under planleggingen. Det blir alltid minst dobbelt så dyrt som du tror.

• Har du ikke penger nå? Vent med prosjektet. Du får garantert ikke bedre råd underveis.

• Sørg for at du innhenter så mye informasjon som mulig fra andre som har gjort tilsvarende. Nettsider, bekjentskaper eller fagfolk. Folk deler gjerne erfaring med andre med samme hobby. Bruk dem.

• Sett av ukedager som du skal bruke på prosjektet. Faste dager i garasjen er som regel mer effektivt enn å ta det på sparket. Samtidig sikrer du fremdriften.

• Sett opp en realistisk tidsplan. Unngå å legge press på deg selv med at bilen skal være ferdig til 17.mai osv. Da blir det garantert stress, feil, slurv og mas i innspurten. Noen jobber best under press, men de er unntaket som bekrefter regelen.

• Sørg for at du har kjøpt alle deler som ikke er ”hyllevare” før du går i gang. Det er dumt hvis prosjektet stopper opp pga deler som er vanskelige å skaffe.

• Skal du renovere eller bygge om en hel bil? Unngå å starte alt samtidig. Del heller opp prosjektet i mindre deler, og gjør ferdig hver enkelt del for seg. F.eks kan du overhale motoren først, så hjuloppheng osv. Da blir det ikke så rotete, og det er lettere å holde oversikt over deler og fremdrift. Dette er også en fordel hvis du går lei, da er det ikke så mye å sette sammen for å få bilen på veien igjen.

• Demonteringen er den enkleste delen av prosjektet. Men også den enkleste å gjøre feil. Ta bilder av alt før, underveis og etterpå. Merking er viktig: alle komponenter, kabler og slanger. Skru tilbake skruer der de satt, det beskytter gjengene samtidig som du vet hvor de hører hjemme. Vær nøyaktig og hold orden. De timene du legger ned her, har du igjen dobbelt senere.

• Lagre deler forsvarlig. Helst et stykke unna der du jobber. Tildekket og beskyttet. Utrolig hvor mye som kan gå i stykker under lagring. Unødvendige utgifter er som regel det siste prosjektet behøver.

• Ikke kast gamle deler før prosjektet er ferdigstilt. Du vil garantert få bruk for noe å se etter, lage maler av, plukke skruer av eller liknende.

• Jobb gjerne mye, men avslutt i rett tid. Sene kvelder kan resultere i mye feil, pluss at du blir fort lei. Du skal jobbe med overskudd og lyst. Bedre med kortere og flere økter i stedet.

• Vær forberedt på at du får motgang og tunge dager. Motgang skiller gutter fra menn. Ta en pause, finn inspirasjon gjennom å se på andres prosjekter, eller arbeid deg gjennom motgangen. Det finnes mye inspirasjon i å bli ferdig med ting også. Husk at skralla går begge veiene, både opp og igjen.

• Sist men ikke minst: Se på første punkt. Hva du enn gjør, ikke begynn å drømme om neste prosjekt før du er helt ferdig med dette.

Før demontering:

ferie034.jpg

Merking og lagring:

div109.jpg

Ferdig til 17.mai? Helt sikkert ikke.

IM001016-1.jpg

Noen som har flere tips de vil dele med andre?

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at du sier mye smart..

Selv sliter jeg iblant med motivasjon, og dette hindrer fremgang, nå derimot er jeg på tampen til å bli ferdig med første milepæl, og merker at motivasjonen kommer flyvende :)..

Så sett deg delmål, og jobb konsekvent mot det.. Ikke driv litt med alt som er nevnt over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aldeles strålende liste. Fikk nesten lyst til å printe den ut og henge den på et særdeles synlig sted. Vil spesielt fremheve et punkt, som jeg ikke minst har synda mye mot sjøl. Dette er latskap som gir mangdobbelt arbeid etterpå, og mange prosjekter har nok endt med en haug kasser og bokser med ymse blandete deler med uklar adresse, og en oppgitt mekker.

[*]Demonteringen er den enkleste delen av prosjektet. Men også den enkleste å gjøre feil. Ta bilder av alt før, underveis og etterpå. Merking er viktig: alle komponenter, kabler og slanger. Skru tilbake skruer der de satt, det beskytter gjengene samtidig som du vet hvor de hører hjemme. Vær nøyaktig og hold orden. De timene du legger ned her, har du igjen dobbelt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra liste!

For min del så prøver jeg å gjøre unna forberedelser som sparer tid. F.eks jeg driver å turbolader bilmotoren min. Istedenfor å ta ut motoren som står i bilen, så lar jeg den stå. Har kjøpt en motor #2 som jeg mekker på. Når den er klar, så river jeg ut den gamle og inn med den nye. Dermed får bilen min minst mulig "nedetid" og den kan brukes.

Er ikke helt enig i det punktet hvor det står at prosjektet blir dobbelt så dyrt. Hvis man vet hva man trenger og setter opp et nøye og spesifikt regnskap over hver minste del så skal det gå bra å holde seg noenlunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig i det punktet hvor det står at prosjektet blir dobbelt så dyrt. Hvis man vet hva man trenger og setter opp et nøye og spesifikt regnskap over hver minste del så skal det gå bra å holde seg noenlunde.

Selvsagt har du rett under visse forutsetninger. Hvis du har lang erfaring og er flink med planleggingen så går det an å treffe med budsjettet.

Men de fleste har en tendens til å være alt for optimistiske. Hensikten min var å advare mot det. Det kommer stort sett alltid uventede utgifter, dessverre. At det blir dobbelt så dyrt er ikke en vitenskapelig dokumentert påstand..:)

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i den feilen med å begynne på alt på en gang.. Så det tar nesten like lang tid å sette alt tilbake som å gjøre den ferdig.. :/

Egentlig veldig mange av de punktene du har skrevet ned som jeg kjenner meg igjen i..

Nydelig tråd, de som har tenkt til å starte ett prosjekt burde lese igjennom denne først..

sticky!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett tips til.

Er det restaureringsprosjekt / fiksing av en bil som ikke er EU-godkjent og har skilt, så kan det være lurt å sette som første mål å få den EU-godkjent.

Det er mye mer motiverende når du ser enden på prosjektet, og det er drit å ha brukt mye penger på alt utenom det som måtte til for å få den på veien.

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett tips til.

Er det restaureringsprosjekt / fiksing av en bil som ikke er EU-godkjent og har skilt, så kan det være lurt å sette som første mål å få den EU-godkjent.

Det er mye mer motiverende når du ser enden på prosjektet, og det er drit å ha brukt mye penger på alt utenom det som måtte til for å få den på veien.

Godt tips. Legger man lista for høyt, kommer man ikke over. Enkelt og greit.

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider