Gå til innhold

Konverter jungel..

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Skal ha meg ny converter i Hiluxen.

For dere som ikke veit, så er d en 350 Tpi, trimmet til ca 350hk, med en 700 automat bak.

Leser om stallspeed, lock up mm. Men veit ikke hva jeg trenger.. Lock up er ikke funksjonabel, pga at jeg ikke har speed sensor. Tenkte og koble den på en bryter, som kobler ut v bremsing hvertfall.

Er jo en gatebil, som blir tatt med i skogen nå å da.

Hvordan funker en stall speed konverter v vanlig vei kjøring, forklar litt dere som er eksperter:D

2000 Audi TT 2000 Audi A6

1987 Hilux V8 TPI 2000 Lc 90

1967 Camaro RS/SS med LS1 snart..

88 Lj 73

BILGAL !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha meg ny converter i Hiluxen.

For dere som ikke veit, så er d en 350 Tpi, trimmet til ca 350hk, med en 700 automat bak.

Leser om stallspeed, lock up mm. Men veit ikke hva jeg trenger.. Lock up er ikke funksjonabel, pga at jeg ikke har speed sensor. Tenkte og koble den på en bryter, som kobler ut v bremsing hvertfall.

Er jo en gatebil, som blir tatt med i skogen nå å da.

Hvordan funker en stall speed konverter v vanlig vei kjøring, forklar litt dere som er eksperter:D

Her kan du lese om hva og hvordan.

http://www.700r4.com/tech/tc_article/index.shtml

Og her hvordan du kobler lockupen

http://www.700r4.com/tech/index.shtml

:wonder:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stall speed converter er jo lausere i fisken og tillater større "slur" mellom motorturtall og inngående aksling. Gir bedre aks siden motoren får begynne på et høyere turtall. Men jo høyere stallspeed jo mer varme blir det laget i kassen.Og en veldig løs converter blir slitsom til gatebruk og forbruket går i taket. Lockup er absolutt en fordel å ha, ikke minst pga varmeutviklingen man ellers får i converteren.

TPI ene har jo bra bunndrag og er relativt lite turtallsvillige, så en alt for løs converter er ingen fordel.2200-2500 vil jeg tro er passe til ditt bruk.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg ligger på si 1800 rpm i 80, hva har d da og si at konv. har stall speed på 2000?

Hvilken type bør jeg kjøpe da?

Plages også med at den lekker, gearkassa altså, kjøpte den ny overhalt av en kjeltring her på Verdal, sammen med en NY konverter, som d viser seg har slitespor etter simmringen, og d får dem vel ikke etter ti mil..

Bytta simmringen, men blei ikke bra. Er d grei skruing og bytte den pakningen eller hva d er innenfor dekselet i framkant der?

2000 Audi TT 2000 Audi A6

1987 Hilux V8 TPI 2000 Lc 90

1967 Camaro RS/SS med LS1 snart..

88 Lj 73

BILGAL !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Converteren bør matche oppsettet som er på motoren og drivlinja, samt hva slags kjøring du skal bruke bilen til, så den bør matche hvilken cam, innsug, forgasser og topper du har, og hvilken bakakselutveksling, og om det er bare cruising eller om det er mye landeveiskjøring du har. Det er som du sier, om du har 1800 på 80 km/t og det er det turtallsområdet du for det meste kjører i, så bør jo converteren ligge på rundt det, men det blir feil om du har en cam som er beregnet for 2500 i stallspeed og du bruker en 1800 rpm stallspeed converter. Det desidert beste er å ringe tech supporten til noen av dei som produserer convertere og oppgi alle relevante data, så får du vite nøyaktig hvilken converter dei mener passer best til ditt oppsett

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stallspeeden er jo oppgitt ved fullgass og stillestående.Blir uansett et ca tall etter som kreftene i motoren vil bestemme det reele stallspeeden. En kraftig motor vil klare å tvinge frem en høyere stallspeed, mens en svak ikke nødvendigvis klarer det oppgitte turtallet. Går du opp ca 500 rpm i stallspeed vil nok turtallet på landeveien stige med ca 200. Men dette vil også variere fra converter til converter.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden jeg...

 

Jeg har en 350 m/mikke-mus topper og vurderer en kam som har et virkeområde fra ca 1500 til 5800 rpm. Jeg har en TH350 lockup, hvilken stallspeed converter bør jeg gå for og hvilken utveksling i bakaksel?

 

Bilen er på ca 1400 kg og skal for det meste brukes til cruising...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lockup kan du godt kjøpe en løsere converter siden du slipper bakdelen med for høyt landeveis turtall. Men med en alt for løs converter høres det jo ut som håndbremsen er på når du cruiser avgårde.Rundt 2000 blir nok bra.

Med 3 trinns kasse blir 3,00-3,50 passelig for de fleste.Kommer jo an på størelsene på hjulene.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen erfaring med TCI sin breakaway converter? Høres jo genial ut hvis reklamen stemmer.

 

Breakaway ®

 

The first step into serious high performance, the Breakaway® is a great torque converter for moderately modified street machines and weekend racers also used as daily drivers. It provides approximately 2400 to 2600 rpm flash stall with out negatively affecting part throttle driving. Designed for efficiency at highway cruising speeds and to launch hard at wide open throttle, the Breakaway® is a fantastic all-around torque converter.

TCI 241300 Breakaway Torque Converter Features:

Furnace-brazed fins

Needle bearings

Hardened, pre-ground pump hub

Computer Balanced

Installation hardware included

Benefits:

Harder launches

Quicker acceleration

Improved low-end power

Bolt-in (no modifications required)

1000+ rpm increase in stall over stock

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår