Gå til innhold

Gåen topp/toppakning?

Ranger emnet


Wibla

Anbefalte innlegg

symptomer...

 

- kaldluft når bilen står på tomgang

- bobler i ekspansjonstanken .. spesielt endel rett etter at motoren har stoppet

- mye røyk, ikke helt hvit, men lysere grå enn behagelig

- litt vannforbruk? gudene vet... har ikke kjørt nok til å ha oversikt

- ikke vann i olja i det hele tatt.

 

kjører bort på bensinstasjonen for å kjøpe kjølevæske, bilen står på tomgang på bensinstasjonen, og da jeg setter meg inn observerer jeg at det ikke er varmluft i lufteventilene, og at det blir varmt først etter at jeg kjører igang og får litt turtall på motoren (ikke mye, men mer enn tomgang...) kommer hjem, etterfyller radiatoren, starter bilen... så begynner det å bli endel vann i ekspansjonstanken, såpass at den blir full.. får tak i flaske brennkvikt for å slippe søl i motorrommet, og observerer at det renner en stund... dette gir seg snart. .. stopper motoren.. og da bobler det noe helt perverst i ekspansjonstanken.. luft som går ut av systemet, eller noe annet? det lukta også litt eksos/forbrenning av vannet som kom ut... det må vel være et dårlig tegn?

 

.. lurer på om jeg bare skal parkere bilen til jeg kan få den på verksted nå, må vel ta en komptest for å se om det er gåen topp eller toppakning ute og går.

 

Edit: hmm. nå kan det være at hu som hadde bilen før har slurva noe helt vanvittig med å sjekke vann osv på motoren, for når ekspansjonstanken tømmes etterhvert så blir det sugd luft i systemet.. kan være det som har kommet ut igjen da jeg knota nå?

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp... var ute en tur nå og testa litt.. 5-6km, kan ikke si at jeg så at det minka så mye vann, men det ryker endel mer enn vanlig, og bobler litt.. ikke en helt jevn strøm av bobler, men sånn ganske ofte (1-1.5 bobler i sekundet?)... testa å dra den fra tomgang til 3.500 et par ganger mens typa til søstern titta ned i ekspansjonstanken, da stopper det å boble...

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
..og aluminium har desverre den svakheten at de sprekker når de begynner og dra på åra...
Eh? Noen topp-typer i alu sprekker oftere enn andre,noen av de pga mye "core shift" under støpingen. At de sprekker mer med åra har jeg mine tvil til...siden jeg har sett hundrevis av eldre,opptil 40 år gamle, alutopper som går helt fint. At de derimot sprekker når de har gått uten kjøling er en annen sak.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord er det toppakningen,ikke toppen,som lider av alderen... og når den går går toppen i samme slengen. Kan ikke klage på toppen da...bare en evig-varende pakning,så er alt greit. ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen er fin (trykktesta osv..), men etter montering har ikke den litt uerfarne mekanikeren som forrige eier valgte (dessverre ikke opp til meg..) klart å få start på den... monteringen var ferdig i ettermiddag, så han har plundra med det etterpå...

 

symptomene da er at motoren sviver, men får ikke start.. så kommer den litt, fusker litt osv, før den stopper igjen... er gnist på pluggene, og registeret skal være rett montert.. noen tips?

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, for siste gang, toppen er testet og funnet i god/perfekt stand!

 

nå, over på noe mer konstruktivt... dette er 16v-utgaven, med injection, fe3...

 

Det jeg tror han har bajsa på leggen med er at han ikke har sjekka fordeleren før han monterte den igjen, toppen har jo vært helt demontert for trykktesting osv... så da står nok rotoren feil i forhold til sylinderplassering, noe som også forklarer at den fjusker litt innimellom før den dauer igjen.

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår