Gå til innhold

Camaro med Ford motor?!?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Tja er jo ikke noe bedre å hyle opp dissa chevy gutta heller da når noen setter noe annet enn en GM motor i en chevy da.

Men hvis en Ford var ment å ha en GM motor, så hadde dei nok montert den der på fabrikken, og jeg ser ingen hensikt i å ødelegge en Ford med å sette inn en GM motor, når Ford har flere og gode motoralternativer å velge mellom.

 

Og jeg ser absolutt ingen fordel med å sette en GM motor i en Ford, så hvorfor mesteparten av folk som har Ford rod på død og liv skal montere en GM motor i rodden ser jeg ikke, når der finnes egne motorer fra Ford som passer utmerket og fungerer like godt

 

Det er aldri forseint å ta til vettet.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ikke fordi "noen" fant ut at de skulle "ødelegge" Ford'er at man putter en (som oftest) Chevy small block i en Ford hot rod.

1. En Chevy small block kommer så og si alltid billigere ut pr hk enn en Ford Ford small block. For ikke å snakke om i forhold til en Ford Flathead som opprinnelig stod i disse bilene. Ikke fordi Chevymotorene er bedre, men rett og slett fordi utvalget av trimdeler er større og stort sett billigere. Det er bare å bla litt i en delekatalog så ser man at Ford delene nesten alltid ligger litt over Chevy delene i pris.

 

2. Har man ikke motor fra før er det lettere å finne en pent brukt Chevy small block enn en Ford small block, simpelthen fordi det er laget lagt flere av førstnevnte.

 

3. Chevrolet har sumpen i bakkant av oljepanna. STOR fordel når en fysisk større motor enn flathead'en skal plasseres i en rod.

 

4. Tilgjengelig informasjon om Chevrolets small block'er er enorm. Trimbøker og hjemmesider som informerer om ALT vedr en motor er svært verdifullt når man skal planlegge et motorbygge.

 

4. Det er gjort så mange ganger før. Dette er svært verdifullt for oss som bygger for første gang. Selvutnevnte eksperter og bedrevitere fnyser selvsagt av dette argumentet. Mange av de har jo bygget hotrods siden før de ble født og bare VET hva som er best. Og de som ikke har bygget, har jo LEST hva som er hotrod-politisk korrekt å mene, nemlig at Chevy small block er søppel og resten er gull, så dermed VET jo de også hva vi andre må mene om saken.

Det er bare en hake ved det: Vi som bygger hot rod selv i vår egen garasje, for egen fornøyelses skyld er ikke nevneverdig opptatt med hva blærete bedrevitere mener. Hadde vi vært det, hadde vi ikke bygget i det hele tatt.

 

Og i dette ligger på sett og vis hele hot roddingens vesen: Å bygge etter eget hode, selv om "alle" andre enten mener at man må bygge anderledes enn man gjør, eller (som myndighetene) mener at man ikke bør bygge i det hele tatt.

 

Tradisjonelt er jo en hot rod en bil som er bygget for å gå fort på byggerens begrensede budsjett. Hva motoren HETER er dermed totalt uinteressant.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg ikke vi skal ødelegge tråden til Stig73CamaroZ28 med for mye søpleprat om hvilke motorer som ikke hører hjemme i diverse biler. Siden Chevrolet har utmerkede motorer i sin egen stall ville jeg nok ikke ha erstattet en Chevy-motor med en Ford-motor sånn helt uten videre - denne bilen er jo både klassisk og veteran, men den var slik da han kjøpte den, og konfigurasjonen fungerer jo alldeles utmerket.

 

Jeg er selv talsmann for snåle engine swaps, og etter mitt syn er det nettopp denne kreativiteten som gir bilhobbyen glede og mening. Jeg kjenner ikke Fords V-åttere godt nok til å vite om det i sin tid var et klokt bytte, men det kan se ut som at 400-motoren til Ford kombinerer stort volum med lav vekt til en lav pris, og muligens er den et bedre valg enn Chevys egen 400, som jeg mener hadde problemer med erosjon og lekkasje i blokkplanet mellom sylinderne.

 

Et engine swap bør i følge meg enten være begrunnet

  • økonomisk (originalmotoren har havarert og jeg har denne motoren stående),
  • følelsesmessig (den motoren betyr noe helt spesielt for meg og ville gjort seg alldeles utmerket i denne bilen) eller med at
  • bilprodusenten ikke har laget en slik motor selv

 

Selv har jeg erfaring fra alle tre av de overnevnte, og stortrives. Gi gass camaropjokk!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Chevrolet har sumpen i bakkant av oljepanna. STOR fordel når en fysisk større motor enn flathead'en skal plasseres i en rod.

 

4. Tilgjengelig informasjon om Chevrolets small block'er er enorm. Trimbøker og hjemmesider som informerer om ALT vedr en motor er svært verdifullt når man skal planlegge et motorbygge.

 

Vel du får jo også Ford bunnpanner med sumpen i bakkant, og trimbøker og info finnes også til Ford sine motorer

 

 

Og jeg er nok like opphengt på det merket jeg foretrekker, på lik linje med at en stor del av chebbi gutta har store skylapper for alt annet enn det som har chevy merket på seg

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du får jo også Ford bunnpanner med sumpen i bakkant, og trimbøker og info finnes også til Ford sine motorer

 

 

Og jeg er nok like opphengt på det merket jeg foretrekker, på lik linje med at en stor del av chebbi gutta har store skylapper for alt annet enn det som har chevy merket på seg

 

Herregud, det er jo nettopp det som ER poenget med Chevy bunnpanna: Du SLIPPER å bygge den om. Det går rett på.

 

Hvem som har produsert motoren er ikke interessant i det hele tatt. Jeg har aldri og kommer aldri til å forsvare Chevy small block motoren FORDI den er laget av Chevrolet.

Og i likhet med de fleste andre rod byggere jeg kjenner, som bygger med Chevy small block i en ikke-Chevy bil: Vi er IKKE opphengt i merke. Vi bruker det som er mest praktisk og som gir mest hk for pengene.

For dette blir vi klassifisert av deg som idioter.

Hvem har mest skylapper her mon tro?:uhhmmwhat?:

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg ikke vi skal ødelegge tråden til Stig73CamaroZ28 med for mye søpleprat om hvilke motorer som ikke hører hjemme i diverse biler. Siden Chevrolet har utmerkede motorer i sin egen stall ville jeg nok ikke ha erstattet en Chevy-motor med en Ford-motor sånn helt uten videre - denne bilen er jo både klassisk og veteran, men den var slik da han kjøpte den, og konfigurasjonen fungerer jo alldeles utmerket.

 

Jeg er selv talsmann for snåle engine swaps, og etter mitt syn er det nettopp denne kreativiteten som gir bilhobbyen glede og mening. Jeg kjenner ikke Fords V-åttere godt nok til å vite om det i sin tid var et klokt bytte, men det kan se ut som at 400-motoren til Ford kombinerer stort volum med lav vekt til en lav pris, og muligens er den et bedre valg enn Chevys egen 400, som jeg mener hadde problemer med erosjon og lekkasje i blokkplanet mellom sylinderne.

 

Et engine swap bør i følge meg enten være begrunnet

  • økonomisk (originalmotoren har havarert og jeg har denne motoren stående),
  • følelsesmessig (den motoren betyr noe helt spesielt for meg og ville gjort seg alldeles utmerket i denne bilen) eller med at
  • bilprodusenten ikke har laget en slik motor selv

 

Selv har jeg erfaring fra alle tre av de overnevnte, og stortrives. Gi gass camaropjokk!

 

Hehe, takk for all omtanke og støtte Reodor. Men for meg spiller det ingen rolle om dere vil bruke denne tråden til katteslagsmål. :D Denne tråden har ligget død i snart ett år sikkert, og da trenger den et friskt pust for å få av allt støvet!

 

Jeg kan forresten friske opp historien på anskaffelsen av denne Camaroen..

 

Jeg bytta til meg denne Camaroen for endel år tilbake. Jeg hadde en bmw 528i som eieren av Camaroen hadde lyst på...

 

Denne:

 

bmw41.jpg

 

Så vi ble enige over en kopp kaffe med ekte trøndersk fløte, og dagen etter dro vi til hans garasje og hentet fram

denne:

 

Photo025-1.jpg

 

Kan legge til at ca ett år senere kjøpte jeg tilbake bmw'n for 5000kr, da han mente han hadde drept både motor og girkasse i den.. Det viste seg å ikke være tilfelle, det var et knekt stag til giroverføringa til 300kr. Og en hengt termostat til 95 kr..

 

Så totalt sett, billigere Camaro skal man lete lenge etter! :D

 

Og Ford motoren var jeg ganske flau over i lang tid, men etterhvert som den framviste både prestasjoner og lavt forbruk så ble jeg gradvis mer og mer glad i denne motoren!

 

Men den skal få seg en gjennomgang etterhvert, ny vannpumpe trengs og radiatoren er lekk.

 

Så tenkte jeg finne noen headers som passer både motor og bil, istedenfor de originale grenrøra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... mange som gjør ka som helst for for å pakk inn cheva motor i den igjenn, mene 400 ford e en go motor som e krafti undervurdert.

 

sånn passe kubikk å en go del moment.

 

sett flere som har prøvd å bygd på disse å dem e gulle go du. går glatt å hent ut 500hk på veiva.

 

ps. chevy vs. ford = who cares? den evige diskusjon .velg d du vill ha å ikke bytt den bare fordi non si at d ska vær en cheva i den.

 

tross alt. en ford motor har samma muligheta som en cheva om ikke mer:bump

go-orange.no

1975 ford pinto ET bil.

jr.racing trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... mange som gjør ka som helst for for å pakk inn cheva motor i den igjenn, mene 400 ford e en go motor som e krafti undervurdert.

 

sånn passe kubikk å en go del moment.

 

sett flere som har prøvd å bygd på disse å dem e gulle go du. går glatt å hent ut 500hk på veiva.

 

ps. chevy vs. ford = who cares? den evige diskusjon .velg d du vill ha å ikke bytt den bare fordi non si at d ska vær en cheva i den.

 

tross alt. en ford motor har samma muligheta som en cheva om ikke mer:bump

 

Ja det er mange som sier at jeg må bytte motor, men så lenge den fungerer og det ikke koster skjorta å holde denne vedlike så velger jeg å beholde den. Hvis jeg kjører den uhelbredelig istykker derimot, da kan jeg vurdere å slenge i en chevy motor.. Men da trenger jeg også girkasse, og må bygge om igjen alt som er bygd om på denne..

 

Tror nok jeg heller kommer til å koste på denne det lille ekstra som skal til for å kunne stille til Street Legal med den uten å havne på sisteplass hver gang kanskje.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at streetlegal også kan kjøres som bracket, slik at en rolig, forutsigbar bil med automaten satt i drive og en konsentrert sjåfør har større vinnersjanse enn en hissig bil med en ivrig sjåfør.

Det er da også direkte uinteressant hvor motoren kommer fra, bare den virker og tilfredsstiller.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at streetlegal også kan kjøres som bracket, slik at en rolig, forutsigbar bil med automaten satt i drive og en konsentrert sjåfør har større vinnersjanse enn en hissig bil med en ivrig sjåfør.

Det er da også direkte uinteressant hvor motoren kommer fra, bare den virker og tilfredsstiller.

 

 

 

jaja men bracket er ikke SÅÅ arti, men det krever mere av sjåfør og bil på den måten av å være stabil. mene at det er arti det er helt sikkert.

 

men artiere blir det med litt power å litt moment.

 

mene det er din bil å du bestemme, men så leng biln funke så e d bare å tut å kjør:thumb

go-orange.no

1975 ford pinto ET bil.

jr.racing trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri kjørt street legal før, så har ikke mye kjennskap til terminologiene innen miljøet heller.. Bracket?! :op:

 

Hadde nå i utgangspunktet tenkt å sette kjerra i drive og bare la det stå til jeg da.. Tror ikke jeg tjener noen verdens ting på å forsøke å tyne denne motoren på gira, hvis det var det dere mente?!

 

Har heller ikke noe stallspeed å snakke om, da motoren begynner å trekke bakhjul rett over tomgang.. Så jeg må nok bare prøve meg fram, kanskje den ikke er brukandes til Street legal sånn som den er satt opp pr i dag?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel i denne tråden, ser det ut som at det blir uavgjort mellom meg og mr CamaroCab på skylapplengden :race

 

Det er helt riktig obswervert, skylappene er av det største slaget. Men nå har det seg slik at jeg syns det er nesten like ille at den puttet chevmotorer inn i forder som at den putter (måtte gud forby det) ford motorer i chevroletter. Nesten like ille syns jeg det er at det bygges amerikansk rod med volvo og saab deler, audi seter og annet skrammel.:ratatatat

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig obswervert, skylappene er av det største slaget. Men nå har det seg slik at jeg syns det er nesten like ille at den puttet chevmotorer inn i forder som at den putter (måtte gud forby det) ford motorer i chevroletter. Nesten like ille syns jeg det er at det bygges amerikansk rod med volvo og saab deler, audi seter og annet skrammel.:ratatatat

 

Hehe.. Det som er kjekt med store skylapper er at man kan brette de sammen og stifte de ihop foran øya på kvelden, så man i det minste får beholdt nattesøvnen.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Det som er kjekt med store skylapper er at man kan brette de sammen og stifte de ihop foran øya på kvelden, så man i det minste får beholdt nattesøvnen.. :D

Takk for tipset, det hadde jeg ikke tenkt på, da blei livet enda enklere

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår