Gå til innhold

Drivstoff forbruk på din Audi C4

Ranger emnet


Gjest Peder Ferjebilettør

Anbefalte innlegg

Gjest Peder Ferjebilettør

Må ha ein tråd om drivstoff forbruket på dessa bilane. Sleng ut dine tall. Bykjøring, landeveiskjøring eller blanda kjøring.

 

Eg har ein Audi 100 2.3E C4

 

På min bil så er forbruket:

95 Blyfri: 0,97 l/mil i snitt på 4 tankar. Detta er då blanda normal kjøring i by, landevei og ein god del langkjøring.

 

98 Blyfri: 0,93 l/mil i snitt på 1 tank. Blanda normal kjøring.

 

Har rekna ut kor mykje det koster å kjøre ei mil med dåverande bensinpris. Men har det på ein annen pc, det skal eg få lagt inn her i måro kveld. Ser ut om det kan vera litt billigare å bruka 98 blyfri.

 

Sånn som eg har gjort så har eg fyllt tanken heilt full, så har eg kjørt den omtrent tom før eg fyller på nytt. Tar då påfyllte liter og deler det på antall mil kjørt. Får vel sånn ca forbruket då, viss eg ikkje tar feil?

 

Er veldig interessert i forbruket frå S6, S4 og A6 2,5 tdi quattro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peneste langkjøring registrert: 0.75 l/mil (400 km)

Normal langkjøring: 0.8-0.85 l/mil

Bykjøring: 1.4-1.6 l/mil

Blanda: rundt 1.2 l/mil

Leking på snø: 2.5 l/mil

Leking på asfalt går ikke ^^

 

Beregna fra kjørecomputer.

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke målt den på vanlig vis ennå, men på vinterdekk med klima på full guff og automatgir ligger min rett over literen på mila. Inne i dette er det også en del morrokjøring.

1996 Audi A6 2,6

2001 Audi A6 1,9tdi

93 Audi S4 Avant http://www.vwaudi-club.no/?s=car&car=11831

96 Audi A6 2,6 Quattro(X)

85 Audi 90 2,2(X) http://www.vwaudi-club.no/?s=CarProfile&CarID=4720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
litt nyskjerrig:

hvordan funker det med tdi kasse i 2.3e`n din?

 

gamle 100`tdien min brukte veldig lite, samme som a6 tdi. begge fwd. Bensin? næh.. har spart mye på tdien i forhold:)

 

2,3'n takler dette fint synes jeg :)

Kassa heter CUS, og passer rett på.

Blei lei "maset" fra motoren i høyere hastigheter.

Gikk ned fra ca 3100 rpm (AXG), til 2200 rpm i 100 km/h (5.gir)! Ikke så mye giring når man skal komme igang nå lenger heller. Den er blitt en drøm å dra på langtur med :). Bruker merkbart mindre drivstoff, og vil tro man sparer motoren for slitasje på langsikt også.

 

Aksen blir jo ikke den samme seff. Men bilen drar fortsatt godt nok synes jeg.

Er bare å bruke 3 giret mer hehe. Ved normal kjøring må jeg bruke 4. giret i brattere bakker, og generelt hastigheter under 80 km/h.

 

Dette er jo en lang-distanse-bil, så stiller meg litt undrende til at C4 med denne "seige" motoren kun kom med AXG-kassens lave utveksling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,3'n takler dette fint synes jeg :)

Kassa heter AAT, og passer rett på.

Blei lei "maset" fra motoren i høyere hastigheter.

Gikk ned fra ca 3100 rpm (AXG), til 2200 rpm i 100 km/h (5.gir)! Ikke så mye giring når man skal komme igang nå lenger heller. Den er blitt en drøm å dra på langtur med :). Bruker merkbart mindre drivstoff, og vil tro man sparer motoren for slitasje på langsikt også.

 

Aksen blir jo ikke den samme seff. Men bilen drar fortsatt godt nok synes jeg.

Er bare å bruke 3 giret mer hehe. Ved normal kjøring må jeg bruke 4. giret i brattere bakker, og generelt hastigheter under 80 km/h.

 

Dette er jo en lang-distanse-bil, så stiller meg litt undrende til at C4 med denne "seige" motoren kun kom med AXG-kassens lave utveksling!

 

Jeg har orginal kasse i min 2,3 å ligger på 2500 i 100 kmt.Hvordan i himmelens navn kunne du ligge på 3100 med gammle kassen??Må jo være nå galt me turtelleren din?

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har orginal kasse i min 2,3 å ligger på 2500 i 100 kmt.Hvordan i himmelens navn kunne du ligge på 3100 med gammle kassen??Må jo være nå galt me turtelleren din?

 

Har regnet meg frem til at turteller stemmer.

Jeg forholder meg til fart målt med gps, da speedometeret mitt viser 10 km/h for mye.

Har du sammenlignet speedometer opp mot gps?

Det rare er at utregningen min stemmer opp mot turteller når det gjelder CUS kassa, men ikke AXG (orginale).

Så skjønner ikke dette helt.

Etter regnestykket så skal motoren ligge på ca 2800 rpm med den orginale kassa for å få 100 km/h.

Men uansett syntes jeg det ble for mye turtall med den orginale kassa.

 

Ikke meninga å "ødelegge" denna tråden, men må jo svare hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår