Gå til innhold

Bensinpumpe 95mod passat

Ranger emnet

macrom

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har skrudd ut bensinpumpa på en 1995 modell passat (1,8l med ABS motoren) før?

Jeg skulle ta ut min for å sjekke føleren/giveren til bensinmåleren idag, og tok først av lokket i bagasjerommet, og skrudde løs plastikk-festet i toppen av pumpa etterpå. Er det meningen at den øverste delen bare skal trekkes ut, og selve pumpa som tydeligvis sitter nedi tanken skal vries mot venstre for å løsne? Man får jo ikke ut den øverste delen alene, da den henger sammen med pumpa med ledninger og slanger..

Trodde de satt i ett og skulle løsnes og trekkes ut samlet jeg. Ihvertfall virket det sånn på beskrivelsen i Haynes boka..

Hvis noen har en brukt pumpe (eller helst bare giveren) til salgs, er det bare å skrike ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de hanger fast med ledninger og slanger, er et sabla styr og få tatt av lokket ifra slager og ledninger, anbefales ikke.. Du må trekke opp hele greia.

Ha med deg en fille eller noe da du plukker op pumpen, det renner MYE bensin ut av den.. Ble helt rusa sist jeg holdt på med pumpen baki der.. Ser ut som det er en vanlig feil på passat fra 90 - 96 at giveren på pumpen tar kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den føleren er tydeligvis en svakhet på denne modellen, har hørt om flere som har samme problem (måleren detter fra full til tom tank når tanken har ca. 2/3 igjen).

Tenkte jeg skulle dra ut føleren og se om det var noe å gjøre med den, siden ny koster 1300 på Møller.. Men må vel bite i det sure eplet og kjøpe ny :confused:

Haynes boka er forøvrig litt forvirrende, for den forklarer ingenting om at øverste delen som føleren sitter i må trekkes ut, og at det er selve pumpa som sitter nedi tanken som må vries mot venstre for å få ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, selve pumpen sitter nedi tanken. Jeg har en 93 mod og der var akkurat samme feilen, selve printplaten som skal angi nivået i tanken var smuldret opp i mange små biter og lå på bunnen av tanken. Det er mulig og bare ta ut selve føleren med stangen og flottøren og bytte bare den, ta deg en tur på huggeriene og sjekk opp om du finner den på andre biler. det gjorde jeg.

Et lite tips er og kjøre til du har veldig lite bensin igjen i tanken da det ikke er bra og sitte med henda i bensin over tid.. Er litt knotete og få ting på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...
Ka verktøy må enn ha for å byte pumpa? Har fått tilbud om å byte bumpe på en 95 passat som har stoppa på voss, og vil helst ha med meg det nødvendige :-P

Du må ha en stjernetrekker for å løsne beskyttelsesplata i bagasjerommet over pumpa. Itillegg ville jeg tatt med en flat-trekker, en knipetang og etpar slangeklemmer.

Selve pumpa vrir du bare av fra bunnen (tror det ble beskrevet lenger opp i tråden). Kan være lurt å ikke ha så mye bensin på tanken, så slipper du å stå med bensin opp til albuene mens du holder på nedi der :)

Er ganske grei skuring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider