Gå til innhold

Noen spørsmål om litt forskjellig

Ranger emnet


razzle

Anbefalte innlegg

Først vil jeg bare si hei, er ny her :hello:

Jeg har tenkt å kjøpe nye fronthøytalere til min BMW E36 coupe, og har noen spørsmål om det og ett par andre ting. Fra før av har jeg en Clarion spiller uten innebygd forsterker, en Cadence forsterker med 4x60w rms, Infinity Reference 6x9 høytalere i hattehylla og noen ubrukelige høytalere foran. Er fornøyd med lyden fra Infinity høytalerene, hører på veldig variert musikk og må legge til at jeg ikke er altfor kresen, så synes de gjør jobben bra. Så kommer først og fremst til å vurdere Infinity når jeg skal kjøpe nye foran.

Her er ihvertfall det jeg lurer på:

 

1. Hvor stor lyd/bassforskjell er det mellom 13cm og 17cm høytalere? Må eventuelt kutte litt metall for å få plass til 17cm men tror ikke det er altfor mye jobb..

 

2. Er det noen fasit på hva som er best av komponentsett og coaxialhøytalere, eller er det smak og behag? Hva er forskjellen lydmessig?

 

3. Hvis jeg kjøper ett 2-veis komponentsett og monterer basshøytaleren i fotbrønnen og diskanten i fabrikkhullet for diskant øverst på døra, vil de være for langt fra hverandre til å få til god lyd?

 

4. Er det bedre å kjøpe coaxialhøytalere med roterende diskant og montere i fotbrønnen enn det som er nevnt ovenfor? Da kunne jeg pekt diskanten oppover men er usikker på om beina ville blokkert for mye av lyden..

 

5. Har tenkt å lyddempe inni høytalertunnelen i fotbrønnen med Vibroplast M1 butylmatter fra STP, er det noe annet jeg bør hive inni der med det samme? Tenker på dempeskum eller lignende, og hvilken forskjell utgjør dette?

 

6. Vil det være en fordel å kjøpe en kondensator med dette utstyret jeg har, og hvor kraftig bør den være? Kjører jo ikke så veldig mye kraft så har aldri tenkt over dette.

 

7. Hvis ja til nummer 6, er hvilken som helst kondensator av et brukbart merke ok, eller bør jeg se etter noen bestemte spesifikasjoner?

 

8. Jeg har endel dynamostøy fra høytalerne, har hørt et sted at en kondensator fungerer som en støyfjerner, er dette sant eller må jeg kjøpe en separat støyfjerner?

 

Det er alt jeg kommer på akkurat nå, men er nok mer enn nok å svare på :)

På forhånd takk.

'92 BMW 318is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svart til spørsmål 6! en kondensatore brukes for å gji forstrekeren den exstra strømmen så bettriet trenger (veldigt viktig/bør brukes med sotre subber seps 15") for en kondensator fungere som et slags superbatteri(raskere en valige batteri) man regener ca 1Farad pr 1000W Rms. men det er også viktig å skaffe seg en kondensator med liten ERS(indre resistans bør vare sån 0,000 å noe jo mindre Ohm jo bedre)

KJør klasse kjør stil, kjør japsebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg bare si hei, er ny her :hello:

Jeg har tenkt å kjøpe.

 

Når det gjelder frontsett, så kan jeg tipse med:

Hva med å kjøpe 4" coax med vinkel justering av diskant, og 6,5" du plasserer der nede?

 

Mange coaxser vil gi meget bra lydgjenngivelse, men da koster det kanskje noen kroner ekstra.

 

Hadde foresten droppa kondensator.

 

jeg ville valgt i front 4" coax av ett bedre merke eks: soundstream. + 6,5" midbass. (event passivt filter i mellom, eller delt via 4 kanals forsterker)

 

bak. skal du ha sub, eller bare hattehylle høyttalere?

 

Har du plass til 8" i hattehylla, så hadde jeg da vurdert dette. og kobla til forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder frontsett, så kan jeg tipse med:

Hva med å kjøpe 4" coax med vinkel justering av diskant, og 6,5" du plasserer der nede?

 

Mange coaxser vil gi meget bra lydgjenngivelse, men da koster det kanskje noen kroner ekstra.

 

Hadde foresten droppa kondensator.

 

jeg ville valgt i front 4" coax av ett bedre merke eks: soundstream. + 6,5" midbass. (event passivt filter i mellom, eller delt via 4 kanals forsterker)

 

bak. skal du ha sub, eller bare hattehylle høyttalere?

 

Har du plass til 8" i hattehylla, så hadde jeg da vurdert dette. og kobla til forsterker.

 

Får jeg plass til 4" coaxialer i døra da, uten å sage større hull? Trodde midthøytalerene i døra var 3,5"? Vil helst unngå å gjøre synlige forandringer, spesielt i dørene.

 

Hvis det ikke er noen fordel med kondensator til anlegget mitt, er jo det bare fint. Sparer penger da:blunk:

 

Hadde ikke tenkt å kjøpe ny forsterker, så har bare to kanaler til rådighet foran. Så delefilter er vel løsningen isåfall.

 

Kommer ikke til å kjøpe sub, er fornøyd med 6x9" høytalerne i hattehylla. Føler ikke at jeg trenger mer bass enn de gir.

'92 BMW 318is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på BMW, men mente dem hadde samme høyttalere som MB. og da ville 4" passe.

Men det er ikke noe problem å bruke 3" coax heller. eks disse: http://installbay.no/product_info.php?cPath=30_63&products_id=331

 

+ noen midbassere.http://installbay.no/product_info.php?cPath=109_118&products_id=747

og som deling bruker du bare spole til midbass og kondensator til coaxen

event kjøpe ferdig filter.

anbefaller spole og kondensator, da dette blir greit nok, og billigst.

Jeg har gjort det i flere biler, med bra resultat.

Kjører med det nå faktisk, men da med ganske så mye mer avansert passivt filter en 1 spole og 1 kondensator.

 

Til spole pr bass kan du bruke 6,8 mH og til pr diskant kan du bruke 390uF kondensator.

 

regner med att autod kan levere dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg vil svare på nokre spørsmål ifra deg.

 

1: Ein 17 cm høgtaler (6,5") vil gå djupere i bassen enn ein 13 cm høgtaler

(5 ,25")

Ellers er det ikkje store forskjeller.

 

2: Generellt er det bedre lyd i komponenthøgtalere.

Dei har mykje bedre filter enn koaksialhøgtalere

 

3: Nei, men det kan væra ein stor fordel å få bass/mellomtonen retta oppover og litt bakover.

 

4: Nei , det vil eg ikkje anbefalle.

Eg har ein e34 der eg har diskant oppe og ein 4" ved fotbrønnen. (høgtaleren er retta mot hodet mitt) og 6,5" i originalhullet ved fotbrønnen.

Eg er ganske fornøyd med lyden

 

5: Lyddemping er ein fordel. Du får prøve deg fram viss du ikkje får nokre tips.

 

6: Du ha ikkje bruk for kondensator.

 

8: Det beste er vel å finne ut grunnen til dynamostøyen.

Det finnes sikkert masse tips her inne.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på BMW, men mente dem hadde samme høyttalere som MB. og da ville 4" passe.

Men det er ikke noe problem å bruke 3" coax heller. eks disse: http://installbay.no/product_info.php?cPath=30_63&products_id=331

 

+ noen midbassere.http://installbay.no/product_info.php?cPath=109_118&products_id=747

og som deling bruker du bare spole til midbass og kondensator til coaxen

event kjøpe ferdig filter.

anbefaller spole og kondensator, da dette blir greit nok, og billigst.

Jeg har gjort det i flere biler, med bra resultat.

Kjører med det nå faktisk, men da med ganske så mye mer avansert passivt filter en 1 spole og 1 kondensator.

 

Til spole pr bass kan du bruke 6,8 mH og til pr diskant kan du bruke 390uF kondensator.

 

regner med att autod kan levere dette også.

 

Ok, finner nok ut av størrelsen.

Oi sann, ble nok litt for avansert for meg det der, må prøve å finne litt info før jeg skjønner hva du snakker om. Vet ikke hva en spole er engang :wonder: Please ikke le :op:

Hvor mye tror du det kan koste for noe sånt som du sa?

 

 

Hei, eg vil svare på nokre spørsmål ifra deg.

 

1: Ein 17 cm høgtaler (6,5") vil gå djupere i bassen enn ein 13 cm høgtaler

(5 ,25")

Ellers er det ikkje store forskjeller.

 

2: Generellt er det bedre lyd i komponenthøgtalere.

Dei har mykje bedre filter enn koaksialhøgtalere

 

3: Nei, men det kan væra ein stor fordel å få bass/mellomtonen retta oppover og litt bakover.

 

4: Nei , det vil eg ikkje anbefalle.

Eg har ein e34 der eg har diskant oppe og ein 4" ved fotbrønnen. (høgtaleren er retta mot hodet mitt) og 6,5" i originalhullet ved fotbrønnen.

Eg er ganske fornøyd med lyden

 

5: Lyddemping er ein fordel. Du får prøve deg fram viss du ikkje får nokre tips.

 

6: Du ha ikkje bruk for kondensator.

 

8: Det beste er vel å finne ut grunnen til dynamostøyen.

Det finnes sikkert masse tips her inne.

 

Det var jo svar på alt, takk for det!

 

Kanskje ikke så lurt spørsmål, bør vel stikke og høre det selv, men vil du si det er nok bassforskjell til å være verdt det ekstra arbeidet med å sage hull og den høyere prisen for 17cm i forhold til 13cm?

 

Dropper det med coaxial i fotbrønnen da, høres ikke spesielt fordelaktig ut.

 

Har prøvd å finne ut årsaken til dynamostøyen før, men har ikke lyktes. Prøvde også å pakke alle høytalerledningene i aluminiumsfolie for å se om det hjalp uten hell. Kan det være skadelig for noe med dynamostøy? Sånn at hvis jeg prøver den enkle utveien og monterer en sånn støyfjerner kan noe gå i stykker pga det?

'92 BMW 318is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ingen grunn til å vurdere noe annet enn Infinity om du er fornøyd med de du har, da er det langt større sjanse for at alle fire vil spille godt sammen.

Om du vil ha 6,5" foran, sett inn et panel i hver fordør, så sparer du noe arbeid. Kun synlig forskjell for kjennere. 1795,- for ett par:

pmg062.gif

Eller, noe arbeid blir det jo med monteringen da, men bedre sluttresultat musikalsk og estetisk sett enn å gå berserk med saga nede i fotbrønnen. Og demp dørene samtidig istedenfor fotbrønnen.

 

Og gå over all jording ang. dynamostøy, både spillerens og forsterkerens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ihvertfall til å høre på forskjellig fra Infinity i første rekke. Finner helt sikkert noe jeg synes er mye bedre også, men kanskje ikke til samme pris. Liker også å holde meg til noe av det samme..

 

Har tenkt på 6,5" panel i døra, men kan nok ikke koste på så mye. Bør helst holde totalen under 3000,-(høytalere, demping + alt annet nødvendig)

Vurderte for eksempel ei stund å bruke asfaltmatter fra Torshov istedet for butylmatter bare for å spare ett par hundre kroner :well:

Estetisk sett blir det ikke noen forskjell i fotbrønna, hele høytaleren er jo skjult bak et plastpanel. Ser ut som en rimelig straight-forward jobb å sage til, har undersøkt dette nøye. Musikalsk sett, har du nok et poeng..

'92 BMW 318is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, finner nok ut av størrelsen.

Oi sann, ble nok litt for avansert for meg det der, må prøve å finne litt info før jeg skjønner hva du snakker om. Vet ikke hva en spole er engang :wonder: Please ikke le :op:

Hvor mye tror du det kan koste for noe sånt som du sa?

 

 

Ikke noe å le av det nei :D

 

spoler og slikt koster fra 15,. pr stk. til 300,- pr stk samme med kondensatorer.

Dette er avhengi av mange ting.

 

Men det å kjøpe ferdig filter, med enkel plugg and play kontakter er kanskje å foretrekke.

 

Men vet ikke om hvem som har slike høy/lavpass filter for mellomtone og bass.

 

Alt. er å få noen til å lage for deg, og event sende til deg. men kanskje noen her bor ved Trondheim som kan hjelpe deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så hvis jeg får tak i/får laget noe sånt kan jeg bare kjøpe høytalere separat og koble dem til? Høres ut som ei grei løsning, vil ihvertfall ikke få problemer med høytalerstørrelser hvis jeg kan plukke og mikse selv.

Kunne sikkert fått Bilradiospesialisten til å smekke sammen noe for meg, men de skal vel ha ene nyra mi eller tilsvarende sum for å gjøre det.

Har heldigvis en kompis som er rimelig dreven, så han kan nok få ordnet det for meg..

'92 BMW 318is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så hvis jeg får tak i/får laget noe sånt kan jeg bare kjøpe høytalere separat og koble dem til? Høres ut som ei grei løsning, vil ihvertfall ikke få problemer med høytalerstørrelser hvis jeg kan plukke og mikse selv.

Kunne sikkert fått Bilradiospesialisten til å smekke sammen noe for meg, men de skal vel ha ene nyra mi eller tilsvarende sum for å gjøre det.

Har heldigvis en kompis som er rimelig dreven, så han kan nok få ordnet det for meg..

 

Av erfaring, så er bilradiospesialisten både rimlig og dyktige.

Og dem vet helt sikker hva som passer din bil best, og er overbevist att dem kan hjelpe deg med passivt filter mellom midbass og mellomtone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår