Gå til innhold

Bil uten skilter - litt hjelp

Ranger emnet

_AndreasH_

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er den rette plassen men prøver lykken her.

Har kjøpt ein bil av ein bekjent. Bilen har stått avskiltet sidan desember 2005. Skilter levert inn til Trafikkstasjonen. Det er over 2 år sidan bilen var på EU kontroll. Gjelder ein 87 mod med siste nr i regnr = 0. Kjøpte bilen som eit prosjekt. Men lurer på når bilen begynner å bli klar kva som skal gjerast.

1. Korleis registrere ny eigar? Berre sende inn "melding om eigarskifte"?

2. EU godkjenning når bilen ikkje har skilt? Berre å bestille time? Få papirer på at den er godkjent?

3. Betale omreg, og for nye skilter + årsavgift.

4. Får skilter og tut og kjør?

Lurer på om eg er på rett spor nå, eller om det er noko eg har gløymt.

Takker for svar, mvh Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Stemmer, korrekt utfylt salgsmelding leveres på trafikkstasjonen, og du får tilsendt et informasjonsbrev med hva som skal til før du kan hente skilter (innen ca en uke).

2. Om bilen ble godkjent i oktober 2005 (siden det var forrige kontrollmåned), så trenger du vel ikke ha ny kontroll før i oktober 2007. Dersom bilen ikke ble godkjent i 2005, men er sist godkjent i 2003, så trenger du nok en ny kontroll, ja. Da må du bare reise på verksted og få den godkjent før du kan få skilter.

Dersom du vil registrere bilen samme dag du tar kontrollen, må du få med godkjenningspapir fra verkstedet og ta med på Biltilsynet da dette må manuelt legges inn, siden EU-godkjenningssystemet kun oppdateres 2 ganger i uken. :)

3. Omreg og årsavgift må betales ja, samt evt andre utestående avgifter (påskiltningsgebyrer osv), mangellapper, osv.

4. Ordne forsikring, så skal det være tut og kjør, ja. :)

Husk at nye skilter må produseres, så om du bor litt uttafor allfarvei hvor det ikke finnes skiltfabrikker i nærheten, kan dette bestilles på forhånd, slik at du slipper å vente en dag eller to ekstra på skiltene. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om bilen blei vist eller ikkje. Må ta ein prat med tidlegere eigar. Har det for meg at skilta blei levert i desember. Men kan huske feil. Har berre regna med at bilen ikkje ha vør på kontroll.

Takker for svaret. Veit vertfall ka som skal gjerast.

Fungera ikkje så bra dinna funksjonen på http://www.vegvesen.no som skal seie når bilen skal på kontroll. Får berre feilmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tar du kontrollen nå, så må du nok inn igjen i oktober 2007, siden den kontrollen du nå tar egentlig blir for 2005. Evt kan du vente til juni/juli, siden du da kommer innafor kontrollperioden din for 2007. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Legger til at om du skal ha skilt på bilen der og da (om de er oppbevart men det er de ikke i 2 år) hos biltilsynet så må du ut med årsavgiften i samme slengen før du får noe som helst. Beste er å ringe når den er EU ok å få info om kontonummer etc. Ellers må du to turer på biltilsynet. ett for å få info om innbetaling så må du betale og dra tilbake og vise kvittering for betalt årsavgift.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart trenger du ikke ta eu-kontrollen TO ganger på ett år..Godkjenner du nå er den godkjent i 2år fremover.

Jeg skal skilte en bil nå som ikke har vært registrert siden 2001...Tror dere at jeg skal kline til med 3-4-5 eu-kontroller nå i år da eller??

Volvo S60 2.0l Turbo

Volvo 940 GL

Volvo 240 GLT

Volvo 242 Turbo

x Volvo 850 T5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart trenger du ikke ta eu-kontrollen TO ganger på ett år..Godkjenner du nå er den godkjent i 2år fremover.

Jeg skal skilte en bil nå som ikke har vært registrert siden 2001...Tror dere at jeg skal kline til med 3-4-5 eu-kontroller nå i år da eller??

Jaha? Har du sjekka regelverket i det siste eller?

Jeg kan alltids sitere reglene litt;

"Kjøretøy kan framstilles til kontroll inntil 4 måneder forut for kontrollmåneden."

(http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20020808-0875.html#3)

Tar du en kontroll mer enn 4 måneder før kontrollmåneden til bilen, så blir ikke kontrollen registrert som den kontrollen du MÅ inn til.

Så jeg mener fremdeles at om du skal påskilte en bil, så må du først ta en kontroll for den 2-årsperioden du er inni nå, og så må du inn på nytt for å oppfylle neste 2-årsperiode. Selvsagt er det jo mulig å ta denne samme sted, og forklare situasjonen slik at dem ikke går over like nøyaktig siste gangen.. :)

Blitt noen måneder siden jeg jobbet med dette sist, men jeg mener at det var slik vi måtte gjøre det for å få registrert biler som hadde dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man følger skiltet på bilen samt årsmodellen uansett. Så om man har en bil med utgått eu kontroll uten skilt og skal ha skilt må den på eu først. Og skal den egentlig på kontroll igjen i f.eks des 2007 må den det. Så man kan ha to eu kontroller innen ett år er gått.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider