Gå til innhold

To batterier i bilen

Ranger emnet

Defus

Anbefalte innlegg

Jeg har en del spørsmål om dette å ha to batterier i bilen, batteriene skal være helt identiske og det gamle batteriet skal ut. Jeg har skjønt at batteriene må paralell kobles slik at det blir 12 volt, men trenger jeg noe annet enn batteriene?

Alt av ledninger til batteriene, dynamo, jording etc skal oppgraderes å slikt. Vil det at det er to batterier føre til at det blir noe stress på det elektriske anlegget? Dessuten skal ikke dynamoen oppgraderes, men er det noe annet som må oppgraderes rundt omkring i bilen?

Speisen

Ingen like dialekta mi, så eg må skrive på bokmål. *irritert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del spørsmål om dette å ha to batterier i bilen, batteriene skal være helt identiske og det gamle batteriet skal ut. Jeg har skjønt at batteriene må paralell kobles slik at det blir 12 volt, men trenger jeg noe annet enn batteriene?

Alt av ledninger til batteriene, dynamo, jording etc skal oppgraderes å slikt. Vil det at det er to batterier føre til at det blir noe stress på det elektriske anlegget? Dessuten skal ikke dynamoen oppgraderes, men er det noe annet som må oppgraderes rundt omkring i bilen?

nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du koble til eit stort stereoanlegg og spela mykje når motoren er slått av, kan det væra lurt å kobla til ein duppeditt (hugser ikkje navnet) slik at berre eine batteriet blir brukt av stereoanlegget.

Da vil du alltid ha strøm til å starta bilen med.

Ellers trenger du ingenting ekstra

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider