Gå til innhold

Trimming av Audi 80 GTE

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...

Styretrykket er et mottrykk (bensin) som jobber mot bevegelsen fra luftspjellet inn i bensinmengdefordeleren. Dette for å kunne regulere luft/bensinblandingen ettersom motoren blir varmere.

Styretrykket reguleres av en varmkjøringsregulator (alu. klump med to bensinslanger og eventuelt en vacuumslange, samt strøm, som sitter et stykke ned på blokkas høyre side - sett forfra). Øker man styretrykket trengs større kraft (mer vacuum/luftstrøm) for å løfte luftspjellet i mengdefordeleren.

 

Modifisering av styretrykket gjøres ved å "tukle" med denne regulatoren. Inne i varmkjøringsregulatoren, som har en tørr og en våt del, sitter en bimetallfjær som øker styretrykket gjennom en regulator ettersom motoren blir varmere (kan også bli varmet opp av et elektrisk element). Anbefaler å sette seg godt inn i virkningen av denne før man "modifiserer" (ofte ødelegger) noe. Anbefaler egentlig å holde pølsene langt unna da man ofte tukler det skikkelig til uten nevneverdig resultat... :rolleyes:

 

Det å kun øke styretrykket vil føre til at motoren får mindre bensin på lavere turtall og kanskje føre til at mengdefordeleren ikke klarer å "maxe ut". Dersom man senker styretrykket vil motoren få mer bensin på lavere turtall, men kanskje føre til at mengdefodeleren "bånner" før max og motoren leaner ut på toppen (ikke bra!) Og, dersom man øker systemtrykket vil styretrykket følge etter og utjevne effekten av systemtrykkøkningen. Man kan kanskje få litt effekt av å øke systemtrykket og senke styretrykket, men mengden som kommer gjennom mengdefordeleren er avhenging av mange andre faktorer enn trykket.

 

Før modifiserte man slike systemer ved såkalt gnistring (modifisering av fordelerkanalene inne i mengdefordeleren), men dette ga fordeleren dårlig karakteristikk. Dessuten var det kostbart og pc sprut har nok ført til at ingen gjør det lenger.

 

Så mitt råd er; skal man trimme seriøst (eller mer enn det den originale spruten klarer uten tukling) kast k-jetronicen til helv... og anskaff pc-sprut!

 

Puh! :D

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår