Gå til innhold

Bilen jager avhengig av hvor mye strøm jeg bruker. Hva kan være feilen?

Ranger emnet


KennethA

Anbefalte innlegg

Når jeg starter bilen, så jager den på turtall. Fra 600-1000rpm. Hvis jeg da setter på anlegget, vifta og fjernlys begynner den å jage mellom 200-1200rpm. Slår jeg alt av, og bare har på parklys så ligger den fint på litt under 800rpm.

 

Hva kan feilen være? Er det dårlig dynamo? Coil? Jeg har byttet plugger, kabler, fordelerlokk, rotor og coilkabel.

 

Mistenker at dynamoen ikke klarer å lage nok strøm, men kan fint ligge i 80kmt med fjernlys på, og 1000w dunker i ryggen uten at noe som helt lys blinker.

 

Noen ideer om hvor jeg skal begynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dynamoen greier å variere motstanden og å bremse motoren, men den greier ikke å få den til å jage. Hvis en motor jager på tomgang er det som oftest noe problemer med tomgangseguleringen...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan også være dynamoen som får mer mekanisk motstand når man bruker mer strøm, akkurat som når du står på tomgang og setter på fjernlysene, da hører du gjerne at turtallet går ned!!

 

Jeg tror heller det er noe i det du sier. Ikke at dynamoen i seg selv klarer å bremse motoren fysisk, men at hvis jeg bruker mye strøm, så klarer ikke dynamoen å produsere nok til motoren. Skal ut å ta en måling på volt på tomgang. Se om den er veldig lav. En måling til mens jeg bruker mye strøm.

 

 

Hmmm.

12,6 V på batteriet uten at noe var i gang

13,8 V mens motoren gikk på tomgang og kun parklys på

13,7 V med 2 stk 1000m, fjernlys, vifte og anlegg på fullt

Alt dette på 800rpm

 

Da ser det ut som at det er ett eller annet med tomgangen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hmmm.

12,6 V på batteriet uten at noe var i gang

13,8 V mens motoren gikk på tomgang og kun parklys på

13,7 V med 2 stk 1000m, fjernlys, vifte og anlegg på fullt

Alt dette på 800rpm

 

Da ser det ut som at det er ett eller annet med tomgangen da...

 

Det er sikkert ikke dynamoen som er feil med, men 13,7V hørtes litt lite ut.

Spenningen burde ligge godt over 14V, Ca 14,7V.

 

Har du målt på dynamoen eller bare på batteriet, det kan være spenningsfall i ledningene som går til batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket slangen mellom fuftfilter og innsug?? Vis den har ett lite hull kan dette for skje ..

 

Det har nok ikke noe med dynamo, det som skjer der er at dynamoen trekker mye krefter fra motoren og den vil da begynne og variere mere enn vanelig på tomgang.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under belastning på tomgang vil tomgangsregulatoren få mer å gjøre, og den vil pendle mer.

 

Hadde ikke dynamoen levert nok strøm hadde motoren stoppet etter hvert. Hvis du fortsatt er sikker på at det er dynamoen som det er noe feil med, kan du prøve å koble til en lader som kan levere 40-50 A, eller koble på startkabler mot en annen bil. Hvis problemet ditt fortsatt er der, så er det tomgangsregulatoren din. Hvorfor ikke prøve å bytte? Du har jo problemer med den uansett!

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke dynamoen som er feil med, men 13,7V hørtes litt lite ut.

Spenningen burde ligge godt over 14V, Ca 14,7V.

 

Har du målt på dynamoen eller bare på batteriet, det kan være spenningsfall i ledningene som går til batteriet.

 

13,7v? var det med eller uten belastning?

 

Gork: man får ikke spenningsfall uten og ha på ganske så mye belastning!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var måling på batteriet med motor på tomgang, 2 stk 1000m med 100w pr stk, orginale fjernlys, vifta og alle lys inni bilen på, og anlegget på 50% guffe. Spenningsfall på 0,1 er ikke ille tror jeg, men som noen sier her, det burde nok vært på over 14V

 

Ja ladde spenningen burde ligge på over 14v. men det er for at bateriet skal laddes sikkelig opp..

 

En bilmotor men insprøting går fint på 11volt den.

 

Har nok heller med falskluft eller tomgangs reg å gjøre..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår