Gå til innhold

Volvo 760, ventil tikking/pekking..

Ranger emnet


SpottedinNarvik

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare litt om dette eller evt. fortelle hvordan jeg kan fikse dette? Er en 1986 volvo 760, med litt over 300.000 km. Men den går fint, bare den jævla pekkinga.. :/

 

Er nok slitte kammer pga tette oljekanaler.. Hadde samme problemet på min. Har ny kamaksel til høyre side hvis du er interessert :)

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt fortalt at ventilene på disse MÅ justeres med maks 40k km interval og ha god olje får å ungå tikking! I de fleste (ikke alle) så er det mangelfult vedlikehold som skaper problemer med v6erne..

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kast den dritt motoren. er bare faenskap med disse:( ikke bare er d kammene som er problemet, topp pakkningen har lett for å ryke, d er løse sylinder i dem, å har lett for å synke pga av dålig pakkning i bunnen av sylinderne. huff nei, kost på deg/dere en volvo motor med eller uten turbo. vet at d er litt spess og morro med V6`er ja, men når renault laga bare trøbbel motor, da er d ikke vits å ha en sånn. men dette er min mening.

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kast den dritt motoren. er bare faenskap med disse:( ikke bare er d kammene som er problemet, topp pakkningen har lett for å ryke, d er løse sylinder i dem, å har lett for å synke pga av dålig pakkning i bunnen av sylinderne. huff nei, kost på deg/dere en volvo motor med eller uten turbo. vet at d er litt spess og morro med V6`er ja, men når renault laga bare trøbbel motor, da er d ikke vits å ha en sånn. men dette er min mening.

 

Høres chevy v8 bedre ut? ^^

Spotted in Narvik på Facebook?

https://www.facebook.com/groups/113062795388716/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt synd, for da hadde du faktisk hatt en V6er med futt i, og med litt tøff lyd, som ikke stod like før havari! :) Men så lenge det ikke har havarert enda, så er det ikke for seint å ha på litt bedre olje, det er faktisk enda viktigere å ha det på på dette tidspunktet, hvor det kan bety forskjellen på havari om 1 km eller 100.000 km.. :)

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde folk bare brukt KVALITETSolje ifra begynnelsen av hadde man unngått slike problemer! :)

 

Olje har ingenting med toppakning og pakkningen som gjør at sylindrene synker. er tikkinga d gitt,pga av kammen og ventilløfterne blir fort slitt fordi renault gjorde for små oljekanaler, derfor er hyppige oljeskift viktige på disse. er en grunn til at d er en dritt motor:(

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje har ingenting med toppakning og pakkningen som gjør at sylindrene synker. er tikkinga d gitt,pga av kammen og ventilløfterne blir fort slitt fordi renault gjorde for små oljekanaler, derfor er hyppige oljeskift viktige på disse. er en grunn til at d er en dritt motor:(

 

Sylinderforingene er en ting ja, desverre, men.. For små oljekanaler ja.. Men allikevel så er det jo et oljeproblem som du sier. Står fortsatt på at kvaliteten er helt avgjørende jeg da.. :)

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylinderforingene er en ting ja, desverre, men.. For små oljekanaler ja.. Men allikevel så er det jo et oljeproblem som du sier. Står fortsatt på at kvaliteten er helt avgjørende jeg da.. :)

 

Ja, olje problem pga av altfor små olje kanaler;)

Svar meg på hvorfor noen motorer må ha en jævla masse olje byte å andre ikke da? en normal motor bør klare minst 8000km på vær oljeskift, V6`rn må bytte iværtfall på vær 5000km, viss den skal holde, men så har den 100 andre problemer også, :shake

D sier vel litt om kvalitet vel?

PS ja olje kvalitet er avgjørende på ALLE motorer, men d er ikke olje kvalitet som er problemet på V6`er da

 

BEKLAGER OT HER 900i :( PS V8 er rått i denne bilen:D

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljekvaliteten er avgjørende for når du må bytte. Om denne motoren slipper igjennom mye brennstoff ned i olja så blir den jo raskere mettet. Den kan bruke olje, da må du jo etterfylle. Videre spørs det jo på bruken av motoren, er det en banemotor som går på 10000 rpm mesteparten av tida så må man bytte oftere, siden oljekvaliteten går ned og viskositeten blir ustabil. Videre om det er mineralisk, halvsynt, parafinbasert eller helsynt i alle grader dette måtte omfatte, og det viser seg på hvor langt man kan kjøre på skiftet.

 

Men du sier oljeproblem på grunn av for små oljekanaler. Små oljekanaler kan være greit, men det er jo ikke tomt for olje, dermed så må jo den mengden olje som faktisk kommer til toppene fungere desto bedre - dermed oljekvalitet. Oljekvaliteten minsker mange problemer, så fortsatt med en kvalitetsolje ville du kun hatt problemer med dårlige sylinderforinger og dernest toppakning. :)

 

Men jeg er enig med deg, det er en dårlig motor. Allikevel ville det vært potensiale for å holde mye lenger med ordentlig olje. :)

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljekvaliteten er avgjørende for når du må bytte. Om denne motoren slipper igjennom mye brennstoff ned i olja så blir den jo raskere mettet. Den kan bruke olje, da må du jo etterfylle. Videre spørs det jo på bruken av motoren, er det en banemotor som går på 10000 rpm mesteparten av tida så må man bytte oftere, siden oljekvaliteten går ned og viskositeten blir ustabil. Videre om det er mineralisk, halvsynt, parafinbasert eller helsynt i alle grader dette måtte omfatte, og det viser seg på hvor langt man kan kjøre på skiftet.

 

Men du sier oljeproblem på grunn av for små oljekanaler. Små oljekanaler kan være greit, men det er jo ikke tomt for olje, dermed så må jo den mengden olje som faktisk kommer til toppene fungere desto bedre - dermed oljekvalitet. Oljekvaliteten minsker mange problemer, så fortsatt med en kvalitetsolje ville du kun hatt problemer med dårlige sylinderforinger og dernest toppakning. :)

 

Men jeg er enig med deg, det er en dårlig motor. Allikevel ville det vært potensiale for å holde mye lenger med ordentlig olje. :)

 

Poenget mitt var jo d at en dårligere motor måtte ha hyppigere oljeskift en hva en bedre bygget motor måtte ha. åja jeg vet dette men oljeskift når d gjelder kjøre stil og greier, men nå trodde jeg faktisk ikke at man skulle ta opp forskjellige kjøre stiler her da? er ikke d som er diskusjonen etter min mening da. men nok om d:)

Med desto mindre kanaler, desto mindre olje kommer d vel "i visse fall ja" og i visse fall med mindre oljetrykk osv, desto mindre smøring ikke sant;)

MEN du har et poeng dær:) men d jeg mente, var at viss motoren var skikkelig bygget fra starten av, så hadde den ikke behøvd så hyppige oljeskift heller, så ok, d er en sammenheng med oljekvalitet og kanalene, men d er jo derfor en av grunnene at d er en dårlig motor. Eller hva?;)

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår