Gå til innhold

turbo problem B230FT

Ranger emnet


kungen89

Anbefalte innlegg

hei!

 

er det normalt at det skal være olje i intercooleren?? måtte av med slangen fra turbo til intercooler når jeg reset luftfilteret, å da så jeg at det var mye olje i slangen som går til intercooleren. det er en garret turbo jeg har. må jeg ha ny?? evt kansje en større en??:thumb

 

Mvh Per Olav...

1993 Volvo 945 TIC (B230FT)

 

Boller og brus, pupper og mus, men ingenting er som general snus!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke glem at oljedampen suges inn på framsiden av turboen, og går gjennom kompressoren før den er høytrykkslada, og beveger seg mot intercooleren... så ikke nødvendig vis turboen som lekker olje, rett og slett bare oljedamp over mange mil :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

når man har justert slik at den orginale turbotrykk måleren går heilt te max. så er den akkuratt 1bar.

 

husk at om det ligger olje i IC, så kan det hende at turboen spytter Olje. altså att turboen er litt deffekt

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du chipper den kan du ha høyere trykk, 1 bar på org chip er riimelig på grensa!

gullboksen er jo tenningshjernen, så du kan endre tenningskurva om du vil. vikingchip anbefales, men de kjører med orginal tenningskurve. funker helt fint, frem til du får på basseturbo! da må du begynne å fikle med tenninga for å få tidligere ladd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det samme er det hos meg. Bruker som regel og peile olje ganske ofte, men har ikke gjort det på en stund, kanskje en måne siden. Så når jeg i går peilet olje var det kanskje gått en halv cm ned. Begynte og fikle litt med slanger osv. Og da jeg tok av intercooler slangen var det olje der. Er da turboen sliten? Vil den bruke mye olje viss den er defekt? Bilen er en 940 lt 1996 mod. gått 188000, som er chipa og juster trykk. Det er vel en 13c turbo som står på. Takk på forhånd for svar:jackinbox:

Saab 9-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme er det hos meg. Bruker som regel og peile olje ganske ofte, men har ikke gjort det på en stund, kanskje en måne siden. Så når jeg i går peilet olje var det kanskje gått en halv cm ned. Begynte og fikle litt med slanger osv. Og da jeg tok av intercooler slangen var det olje der. Er da turboen sliten? Vil den bruke mye olje viss den er defekt? Bilen er en 940 lt 1996 mod. gått 188000, som er chipa og juster trykk. Det er vel en 13c turbo som står på. Takk på forhånd for svar:jackinbox:

 

det trenger ikke være turboen som er defekt. Stort oljeforbruk kan være vesentlig mer enn bare turboen. Det SKAL være olje i trykkrøra etter turboen, dette fordi veivhus-ventilasjonen (oljedamp) suges inn rett før turboen, slynges ut i sidene så det dannes oljedråper når det treffer kompressorhjulet i turboen, og da begynner selvsagt olja å "følge" lufta i trykkrøra etterpå, og olje i røra er et faktum.

 

Dog, litt oljeforbruk er ikkeno farlig, sålenge det ikke er utvendige lekkasjer. Turbo-biler skal gjerne bruke litt olje, men ikke store mengder.

Feks 1 liter olje på 1 mnd, det er litt mye.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe at bilen har brukt rundt 0,4 l olje på ca 1 og en halv måne. Syns du det er mye? Nei det er ikke noe lekasje som synes. Parkerer i garasje så jeg vil vel ha sett det. Ny turbo er bestilt og skal monteres i påska. Skal jo uansett ha større turbo på bilen.

Saab 9-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår