Gå til innhold

Gain på Kicker forsterker

Ranger emnet

Phantom

Anbefalte innlegg

Hei, eg kan begynna.

Skru ned gainen på minimum. (begge)

Skru opp opp volumet på cd spilleren til ca 70% av maks.

Juster gainen til fronthøgtalerne.

Skru opp til det er høgt! (uten forvrengning)

So kan du justere gainen til bassen som du synes passer til framhøgtalerne.

Eg veit ikkje om nokre spesielle cd-plater du kan bruke.

Du får teste med litt forskjellige.

Det kommer sikkert fleire tips (og kanskje litt meir nøyaktigt enn mine)

Ps: Skal alle innstillingane på cd-spilleren stå i null?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reguler på forsterker! ikke spiller!

på spiller ville jeg nok satt alt på 0. Man har mye mere kontroll når man justerer på forsterker, og blir du ikke helt 100% fornøyd, og rett og slett ikke gidder å gå baki og justere kan du "til nød" justere på spiller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en separat eq vil jeg si er det beste viss man vil ha det så presist som mulig.

for det første sitter man inne i bilen når man justerer og kan høre lyden bedre.

man har også bedre justeringsmuligheter. men dette kommer jo an på pris, merke osv...

det forutsetter jo også at man har stillt forsterkeren (ene) godt også.

men dette er jo for det meste sq gutta som bruker. er man flink til å justere nøyaktig burde det ikke være nødvendig med en eq.

mvh markro:)

Vw passelat 1,8 1999 mod

Kenwood, Pioneer, Focal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og man skal helst ikke ha gain på forsterkeren på 100% med fare for forvrengning ;)

3/4 MAKS 4/5 deler! :)

en separat eq vil jeg si er det beste viss man vil ha det så presist som mulig.

for det første sitter man inne i bilen når man justerer og kan høre lyden bedre.

man har også bedre justeringsmuligheter. men dette kommer jo an på pris, merke osv...

det forutsetter jo også at man har stillt forsterkeren (ene) godt også.

men dette er jo for det meste sq gutta som bruker. er man flink til å justere nøyaktig burde det ikke være nødvendig med en eq.

mvh markro

Når han har en 3 kanals forsterker og lurer på hvordan gain på forsterkeren skal stilles tolker jeg dette som at han ikke har spiller med eq :)

Trådstarter: eq i bil fungerer på samme måte som i f.eks winamp. Du har nøyaktig innstilling av hver tiende frekvensdel fra 50->200 og litt grøvre inndeling videre opp i registeret :)

(hvis du lurte på det da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er man flink til å justere nøyaktig burde det ikke være nødvendig med en eq

Nice. Hva skal vi justere med da? :)

Om du med "justering" mener "elementplassering", mener jeg at smak og behag er viktigst for hvorvidt du trenger EQ. Noen kan elske lyden med flat EQ, andre er simpelthen nødt til å dempe diskanten mer enn de -3dB på delefilteret. Som et eksempel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Her vart det mykje tull!

Eg rekner med at du berre skal justere gain på forsterkeren 1 gang, og tar småjusteringer på cd-spilleren.

Da kan du justere som eg har beskrevet før.

golfnos poengterte at ein forsterker vil forvrenge når gain er på maks.

Det er nok antagligt rett, (avhengig av forsterkeren og kor stort inngangssignalet er) men ein cd-spiller vil og forvrenge med volumet på maks,

Da er ca 70% av maks på cd-spilleren ganske safe.

På nokre cd-plater er volumet lågare enn andre, og da har du sikkerheitsmargin til å skru opp litt ekstra.

Er det noko meir du lure på er det berre å spørja. (det gjelder selfølgeligt for alle andre)

Er ikkje ekspert, men har litt peiling på bilstereo og elektronikk.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider