Gå til innhold

går det an å rekne ut hvor fort bilen går?

Ranger emnet

volvo240gl_1986

Anbefalte innlegg

hei jeg lurer på om noen får til det? jeg fant en side på nettet men sjønte ikke bæra:confused: http://www.balsa.no/bil/calcs/gearcalc/#

jeg syns den går meget fort, jeg hadde 190km/t(i følge spedometer) på 4000 omdr i 5 gir. den ville dra opp i mere fart men turte ikke med vinterdekk

utvekslinga i bakaksel å slik vet jeg ikke, men kansje noen vet det her?

det har vært originalt en m45 kasse på den(da hadde den toppfart ca 180)

bilen er 86 mod med b230a originalt

så tok jeg en girkasse fra en kammerat m47 og den jikk 180 i 4.gir men datt ned til 160 i 5.gir

takker for svar (om det er mulig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg lurer på om noen får til det? jeg fant en side på nettet men sjønte ikke bæra:confused: http://www.balsa.no/bil/calcs/gearcalc/#

jeg syns den går meget fort, jeg hadde 190km/t(i følge spedometer) på 4000 omdr i 5 gir. den ville dra opp i mere fart men turte ikke med vinterdekk

så tok jeg en girkasse fra en kammerat m47 og den jikk 180 i 4.gir men datt ned til 160 i 5.gir

du må ha utvekslinga i bakakselen og rulle omkretsen, vist du skal kunne rekne det ut..men det er ikkje umulig å få fram teoretisk toppfart..

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan finner jeg utvekslinga i bakakselen da? rulle omkrets vet jeg heller ikke hvordan man regner ut, men jeg kjørte med 175 80 14

Du skrur av det lokket på bakakslingen. Også ser du ned der, og der står det feks 43-13 då tar du 43 og dele der på 13 då får du 3.3 (og jævlig med desimalar, men drit i dei) då er utvekslings forholdet 3.3:1

Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT)

Motorhispania Furia 2002mod

Suzuki zr chopper 89mod(solgt)

Honda pxr(borte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulleomkretsen er i prinsippet (felgens diameter + 2 x dekkets "profil" (i prosent av bredden)) x pi.

Da får vi med ditt eksempel:

14 tommers felg tilsvarer 2,54 cm x 14 = 35,56 cm

2 x 80% av 175 mm = 280 mm = 28 cm

Disse to størrelsene til sammen blir hjulets (teoretiske) diameter, 63,56 cm.

Ganget med pi (3,14159...), som er forholdet mellom omkrets og diameter i en sirkel, får vi omkrets på 1,997 m.

Imidlertid har vi hatt temaet oppe tidligere her, og det virker som om faktiske verdier vanligvis er noe lavere enn denne utregnede. Du kan jo også måle på hjulet ditt...

Jeg tipper utvekslingen på en 86-modell med firetrinnskasse originalt, er 3,31.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulleomkretsen er i prinsippet (felgens diameter + 2 x dekkets "profil" (i prosent av bredden)) x pi.

Da får vi med ditt eksempel:

14 tommers felg tilsvarer 2,54 cm x 14 = 35,56 cm

2 x 80% av 175 mm = 280 mm = 28 cm

Disse to størrelsene til sammen blir hjulets (teoretiske) diameter, 63,56 cm.

Ganget med pi (3,14159...), som er forholdet mellom omkrets og diameter i en sirkel, får vi omkrets på 1,997 m.

Imidlertid har vi hatt temaet oppe tidligere her, og det virker som om faktiske verdier vanligvis er noe lavere enn denne utregnede. Du kan jo også måle på hjulet ditt...

Jeg tipper utvekslingen på en 86-modell med firetrinnskasse originalt, er 3,31.

vis vi går etter disse opplysningene, hvor fort er toppfarta da? teoretisk sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

190kmt med en volvo:roll: :assman

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider