Gå til innhold

går det an å rekne ut hvor fort bilen går?

Ranger emnet


volvo240gl_1986

Anbefalte innlegg

190km\h ved 4000o\min????????????? med vanlig girkasse og B230A og ikke noe annet smart??? enten så juger du eller så er det noe galt med speedometeret eller no nærliggende...

 

Dette var vel med femtrinnskasse - etter hva jeg forstår på en bil som hadde firetrinns originalt. Denne har sannsynligvis annen utveksling i bakakselen (jeg tipper 3,31) enn hvis den hadde hatt femtrinns originalt (muligens 3,54 i slike tilfeller). Dermed får man et litt "lengre" femtegir enn vanlig - og med ikke ekstremt mye feilvisning på speedometeret kan det nok tenkes at det kan ligge nær 190 ved 4000.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vel med femtrinnskasse - etter hva jeg forstår på en bil som hadde firetrinns originalt. Denne har sannsynligvis annen utveksling i bakakselen (jeg tipper 3,31) enn hvis den hadde hatt femtrinns originalt (muligens 3,54 i slike tilfeller). Dermed får man et litt "lengre" femtegir enn vanlig - og med ikke ekstremt mye feilvisning på speedometeret kan det nok tenkes at det kan ligge nær 190 ved 4000.

 

det er en 5 trins det er snakk om ja, originakt i bilen er det 4 trins

har ca 105 på 2000 omdreininger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra 1997 mm (teoretisk) rulleomkrets og antatt 3,31 i bakakselen, skal det bli ca 36 km/t pr 1000 o/min i fjerdegir. Hvis femtegir har ca 0,82-utveksling, får vi ca 44 km/t pr 1000 o/min. Da snakker vi effektivt 88 ved 2000 og 176 ved 4000. Tipper da at verdiene du avleser kan tilskrives feilvisning, som det nesten alltid er litt av - selv om jeg synes 105 ved 88 høres drøyt ut.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du evt ha 3,15 i bakakselen, kan vi legge på ytterligere 5%, altså til ca 38 pr 1000 i 4. og 46 pr 1000 i 5. Høyere er det vel ikke realistisk at det er.

 

Uansett skal du jo ha dobbelt så høy fart i 4000 som i 2000 på samme gir - da henger 105 ved 2000 og 190 ved 4000 dårlig sammen.

 

Kjenner man rulleomkretsen og utvekslingene er det greit å regne ut forholdet mellom fart og turtall. Men om utvekslingen er mer enn høy nok, vil toppfarten selvfølgelig likevel begrenses av motorens krefter, altså dens evne til å overvinne stadig mer luftmotstand i høy fart...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det kan no tenkast at det kan være en viss feilmargin på turteller også og ikkje berre på speedometer..

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å legge bilen i femte gir og holde ca 100 km/t da? Og så se hva turtallet ligger på?

 

F.eks. Min bil ligger på ca 2800rpm ved 100km/t. Da deler man 100 på 2,8 og får fart per 1000rpm på det bestemte giret. Min sperrer på ca 6500rpm, (gange med 6,5) så teoretisk toppfart vil være ca 232,14 km/t

 

Dra av ihvertfall 15% pga feilvisning og div. Uansett kan jeg drite i å komme opp i den farta med Audi 100 med 136hk og 1500kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår