Gå til innhold

Trenger forslag til komponentsett

Ranger emnet

razzle

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nye fronthøytalere, sannsynligvis 17cm 2-veis komponentsett. Men problemet er at hva som faktisk finnes utstilt her i byen så man kan høre på dem før man blakker seg er svært begrenset. Så derfor trenger jeg forslag. Hører på all slags musikk, alt fra acdc til REM til hiphop. Men hører svært svært sjelden på trance. Så hvor bra de spiller akkurat det er egentlig uvesentlig. Bass og klarhet er gode ting, så hvis man kan få begge er jo det bra. Men liker ikke altfor skarp/"hard" diskant. Kan regulere dette med spilleren også til en hvis grad. De skal drives av en Cadence forsterker med 60w rms per kanal. Budsjettet ligger på 1800kr, men er ingen katastrofe hvis det blir billigere for å si det sånn :D De to jeg vurderer så langt er:

Focal Access 165A (1400,-)

Infinity Reference 6510CS (1700,-)

Er åpen for flere forslag, og synspunkter på de jeg nevnte.

Takk.

'92 BMW 318is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da ikke være helt bra å kjøre dem på bare 60w?
Intet problem.
Har hørt endel snakk om at forsterkeren helst bør være minst like kraftig som høytalerene
Nonsens. Watt'en bestemmer mest hvor høyt du kan spille, men forsterkeren får selvsagt bedre kontroll jo sterkere den er, for å si det enkelt. Dog hadde de jo ikke passet bedre med forsterkeren om de var på 50 watt heller.

Forøvrig er 250 watt oppgitt som par, så hver side tåler 125 watt. Sover du bedre da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TransMedia - Var bare noe jeg hadde hørt, skal ikke ta det alvorlig heretter ihvertfall. 125w høres da mye mer passelig ut, men pleier andre butikker å oppgi styrken i par også? Kan kanskje bli litt villedende for noobs, som du fikk et godt eksempel på her ;)

2 stemmer på Focal hittil, hadde ihvertfall vært billigst å ta dem, enklest også da jeg skal til Førde om ett par uker uansett så kan stikke innom Ice Audio med det samme..

'92 BMW 318is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men pleier andre butikker å oppgi styrken i par også?
Det er vel variabelt så vidt jeg vet. Noen skriver 60+60 watt, noen 120 watt, noe enkelte da igjen tolker som 2 x 120 watt eller 120+120 watt. Så det kan jo virke litt villedende ja. Var det opp til meg skulle jeg gjerne utelatt hele watt-maset på høyttalere i det hele tatt, det meste tåler langt mer enn oppgitt under vanlig bruk om man bare bruker hjernen og ørene fornuftig under spilling.

Faktisk helt tilfeldig jeg leste i en bisetning i info fra Swiss at de oppgir pr. sett/par totalt på høyttalerne, ellers hadde jeg ikke merket meg ved det. Har aldri brydd meg noe om den watt'en der, jeg oppgir bare slavisk hva produsenten oppgir så folket får det de vil lese om. :) Sier jo ingenting om hvordan de lyder eller hvilken kvalitet de har teknisk eller musikalsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du får hørt på Focal'ene før du kjøper dem, siden du ikke er ute etter skarp/hard diskant. Om jeg kan prøve å fremstå som uhildet her et øyeblikk, vil jeg påstå diskantene fra den fabrikken fremstår som nettopp skarpe og harde i klangen. Så hør selv og stol på hva du selv synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok et poeng med watten, som regel vil det vel bli ubehagelig høyt å høre på før høytalerne tar kvelden uansett.

Når det gjelder Focal-diskantene, er det greit å vite. Har jo aldri fått hørt på noe fra dem, så hadde ikke peiling på det. Har bare tatt utgangspunkt i tester og anbefalinger for å vurdere dem. Må definitivt få hørt dem før jeg kjøper da ja.

'92 BMW 318is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da noe som ikke kan understrekes for ofte: Ta-med-egen-musikk! Hør på spor du har hørt en million ganger før, så du vet hva som kommer. Gir det deg noen nye (helst positive dah :)) aha-opplevelser underveis, er du nok på rett vei. Høres det ut som noe du har hørt... vel, en million ganger før, kan det jo være greit å prøve noe annet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du får hørt på Focal'ene før du kjøper dem, siden du ikke er ute etter skarp/hard diskant. Om jeg kan prøve å fremstå som uhildet her et øyeblikk, vil jeg påstå diskantene fra den fabrikken fremstår som nettopp skarpe og harde i klangen. Så hør selv og stol på hva du selv synes.

men dette kommer OFTE av ugunstig montering! ofte refleksjoner fra frontrute som er synderen...høre selv er det eneste riktige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swiss Audio SAK650 til 1795,-.

SAK650Transmedia.jpg

Noen som veit hvor man kan få tak på Swiss Audio og er det noen som vet noe om hvordan Swiss Audio høytalere spiller ?

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider