Gå til innhold

Ble stoppa av Biltilsynet i dag!

Ranger emnet

Volvo240TurboInercooler

Anbefalte innlegg

Fikk melding av en kompiss at Biltilsynet hadde kontroll. Så jeg tenkte, shitt au. Så jeg tok turen for å se om de hadde noe å si. Åja, det var visst for mye lyd med kun den ene demperen.

Så da sa han at jeg måtte få en støymåling på bilen og få det inn i vognkortet? Det hørtes da snodig ut...

Men jaja, så når jeg først er i gang og må inn til desse gutta så vil jeg ha motoren inn i vognkortet, felgene og senkinga.

Da lurer jeg på hva jeg må gjøre for å få dette til?? Teller de ringene og måler lengda på fjærene under godkjenning?

Er det noen som har pappir på Super DTM for Volvo?

Er det nok med bremsepapirer for å få motoren inn i vognkoret?

Håper det er noen som kan svare meg på dette og kanskje dele noen pappir med meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de sjekker nummerene på fjærene opp mot TUV papirene dine, og de sjekker også at dem ikke er kappet. Du MÅ også ha papirer på hjulstillingskontroll og lyskontroll som er utført etter senking.

ang. motor godkjenning tror jeg det må mer enn bare bremsepapirer til. Sikkert noen av volvo guruene som kan hjelpe deg her.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at du må ha lapp på lys og hjulstillingskontroll tror jeg bare er piss. Når svågeren min godkjente 90en med senk så skjekka de kun nr på fjærene.

Bilen er godkjent med turbo for flere år siden, men da med en 2.1 forgasserturbo...

Så det jeg skal ha inn er at det nå er 2.3 turbo motor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste papirene jeg måtte vise var papir fra VolvoNorge om at 240n var godkjent opptil 220HK, samt papir på hjulstillingskontroll, lysene dine kan du justere hos bt når du viser bilen(gjorde jeg iallfall).

Svenskmotor eller ei er ett fett.

Du trenger heller ikke papir på hjulene, de sjekker kun om de er innenfor lovlig innpress og rulleomkrets, utifra bilens orginale innpress kan du gå maks 7,5mm hver vei.

VOLVO The intelligent choice

----------------------------

81 Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg måtte ha forstillingskontroll og papir på fjørene, i tillegg bør nr være lesbart. bremsepapir på motor, og bilen måtte innom volvo, for gjennomgang at alt er/er tilnærmet orginalt. dette var ingen problem. der skjekker de bare nr åp blokka, at jo det er en FK fra '95. eneste BT karen gjor under panseret var å kikke at det så noenlunde orginalt ut, han hørte faktiskt aldri bilen svive engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b.t. i bergen krever nok effektmåling, de krevde både på 780'en (b230ft) og på 242'en.

De krever også papirer på hjulstilling etter senk, men de krever ikke lysjusteringspapirer.

b.t. i bergen er ganske strenge.

Om du har 3" eksos, kan du låne mitt sammenskviste 3" rør, som går til ca. 1.5". DU bare skjøter det inn i enden, så fjerner den veldig mye lyd!!

Jeg hadde 96db tomgang og 116db peak, med det røret fikk jeg godkjent.

Det er flatklemt simmons db-innsats.

Det som er saken, er at på gamle biler er det ikke standstøy som gjelder, men forbikjøringsstøy.

Så når de skal kontrollere støyen din, vil han sitte å "leke" med gassen din og sådan provosere frem høyere lyd enn tomgangslyd. Det er jo ikke naturlig å cruise slik på vei, så det er jo en helt teit regel at nyere biler gjelder standstøy og eldre gjelder "forbikjøringsstøy".

Jeg hadde ingen papirer med på felger, men ta utskrift av volvo godkjente produktendringer, ta med utregning som viser at dekkdimm er innenfor +- 5% i rulleomkrets. Drit i å nevne sporvidde, de driter i det så lenge du har 10mm klarering til alle stag, m.m. og ikke tar borti hjulbuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider