Gå til innhold

Regler for årsavgifta!

Ranger emnet

DynaCore

Anbefalte innlegg

Kirka holder jeg meg borte fra.

Fra toll.no

Fritak for avgift

Leveres kjennemerkene inn til en trafikkstasjon innen 31. desember, blir det ikke skrevet ut avgift for det etterfølgende året. Skal kjøretøyet registreres på nytt i det nye året, betales full avgift ved registrering før 1. juli og halv avgift ved registrering fra og med 1. juli. Leverer du kjøretøyet til vraking/hugging hos godkjent oppsamlingsplass eller til bilopphuggeri (kjøretøy uten vrakpant) senest 20. mars, gis det fritak for avgiften, eventuelt refusjon om den allerede er betalt. Liste over godkjente oppsamlingsplasser finner du her.

Redusert avgift

For kjøretøy som blir vraket/hugget i perioden 21. mars til og med 30. juni, blir halv avgift betalt tilbake til sist registrerte eier. For kjøretøy som først blir registrert fra og med 1. juli, skal det betales halv avgift.

Står bak årsavgifta du har fått i posten også.

Går opp en 100 lapp i året svineriet :angry:

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tombra nevner, så må bilen avregistreres FØR 31. desember 2006 og registreres igjen ETTER 1. juli 2007 for å slippe unna med halv avgift, så om du har skilter på bilen nå, må du nok betale full avgift, med mindre du vraker bilen før 20. mars eller 1. juli. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da må du også vrake bilen. :)

Les på nytt, tror jeg. :)

Om bilen har skilter per idag, og du ikke skal vrake bilen i løpet av 2007, må du nok ut med full avgift. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Blir med og dreper Volvo jeg :D :drive2 :rockets

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefaren min leverte skilta nå og slapp med halv avgift så lenge han kom med skilta før 20. mars. hvis han hugger bilen før 20. mars slipper han alt.

Et tips til starter av denne tråden: Ring på biltilsynet!

Der får du det beste svaret som regel ;)

Jeg vil gjerne se at han slipper med halv avgift, siden Tollvesenet sier noe annet.

Og tipset om å ringe Biltilsynet er bortkasta. Ring Tollvesenet, det er de som har med årsavgifta (og alle andre avgifter) å gjøre, ikke Biltilsynet, selv om halve Norge er av den oppfatningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg bryet med å skrive inn det som står bak på fakturaen fra Tollvesenet. Så slipper vi forhåpentligvis flere spørsmål ;)

Årsavgift

Avgiftskravet sendes eier av avgiftspliktig kjøretøy pr. 1. januar. Årsavgiften gjelder for kalenderåret. Eier av kjøretøyet pr. 1. januar er ansvarlig for at avgiften blir betalt. Avgift som ikke er betalt ved forfall 20. mars blir forhøyet med tillegsavgift

Eierskifte

Eierskifte skal meldes til trafikkstasjon. Dersom kjøretøyet er solgt, og ny eier skal betale avgiften, må innbetalingskortet straks sendes ny eier. Både tidligere og ny eier vil være ansvarlige for årsavgiften. Eventuell fordeling av avgiften mellom kjøper og selger er staten uvedkommende.

Fritak for avgift / redusert avgift

Levers kjennemerkene inn til en trafikkstasjon innen 31. desember året før, blir det ikke skrevet ut avgift for det nye året. Skal kjøretøyet registreres på nytt i det nye året betales full avgift ved registrering før 1. juli og halv avgift ved registrering etter 30. juni. Avregistreres kjøretøyet etter 31. desember, må det betales full avgift for det nye året. Leveres kjøretøyet for vraking (full tilintetgjørelse) senest 20. mars, gis det fritak for avgift. Vraking i perioden 21. mars til 30. juni gir halv avgift. Vrakpantberettiget kjøretøy må leveres til godkjent oppsamlingsplass eller bilopphuggeri tilknyttet det offentlige vrakpantsystemet. For ikke vrakpantberettiget kjøretøy må dokumentasjon for vraking sendes Tollregion Oslo og Akershus

Betaling av avgiften

Følgende betalingsmåter sikrer rask og korrekt behandling av innbetalingen:

-Ved blankettbasert betaling (brevgiro og skrankegiro) må tilsendt blankett benyttes

-Ved elektronisk betaling (telegiro, nettgiro eller ved betaling via bedriftsterminal) må KID-nummeret nederst til venstre på giroen følge transaksjonen.

Manglende/ugyldig KID-nummer vil medføre at betalingen avvises i banksystemet. Hvert enkelt KID-nummer er unikt for det enkelte kjøretøy.

Bruk av andre betalingsformer gir risiko for at betalingen ikke blir registrert, og at kontrollmerker (oblater) ikke blir sendt ut.

Purring og vedtak om avskilting

Hvis avgiften ikke betales innen fristen, blir det sendt ut purring og krav om tilleggsavgift til sist registrerte eier. Er avgiften betalt etter forfall, sendes det ut et separat krav om tilleggsavgift. Samtidig sendes det ut forhåndsvarsel om avskilting av kjøretøyet, hvis kjøretøyet ikke er avskiltet allerede.

Dersom avgift eller tilleggsavgift ikke blir betalt etter purringen, blir det fattet vedtak om avskilting av kjøretøyet.

Innfordring

Ubetalt årsavgift samt tilleggsavgift blir tvangsinnfordret. Det innebærer at ubetalte krav vil bli rettslig inndrevet ved begjøring om utlegg til dekning av utestående krav. Kravet rettes mot den som eiere kjøretøyet 1. januar. Ved salg må den som eier kjøretøyet 1. januar forsikre seg om at avgiften blir betalt. Dette for å unngå tvangsinnfordring hvis ny eier ikke betaler kravet. Ny og tidligere eier vil begge være ansvarlige for at årsavgiften det året eierskiftet finner sted.

Orientering om klageadgang

Eventuell klage kan sendes til Tollregion Oslo og Akershus.

Nærmere opplysninger om årsavgiften finnes på Tollvesenets internettside:

http://www.toll.no

Der er FAKTA, alt annet dere har "hørt" stemmer ikke ;)

Årsavgift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefaren min leverte skilta nå og slapp med halv avgift så lenge han kom med skilta før 20. mars. hvis han hugger bilen før 20. mars slipper han alt.

Et tips til starter av denne tråden: Ring på biltilsynet!

Der får du det beste svaret som regel ;)

pisspreik, slik skriveri er helt unødvendig her, er noen som har skrevet fakta her, så hold dere til dem. har selv levert skilter før mars, aldri fått tilbake ei kr:(

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG opel og BMW520: leser dere bak på fakturaen så står det at man får igjen halv avgift dersom bilen vrakes før 30. juni. Leverer man bare skiltene så slipper man ikke en dritt i det inneværende året

Så det TG opel sier er ikke bare pisspreik, selv om det er nevnt feil dato ;)

herregud, d var da skilta jeg prata om for pokker, du får ikke en dritt om du bare leverer dem, ikke sant, prata ikke om no vraking av bil jeg, åja JEG har lest hva som står, var liksom d jeg hinta til da, at folk her inne har skrevet inn om hva som står bak, jøjje meg altså:shake

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider