sveigamekkar Skrevet Februar 22, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2007 Hørte at det har blitt ulovlig å sote bakruter, stemmer det? Siter Det finnes to typer mennesker: De som har Opel Og de som vil ha Opel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Februar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2007 Det har da alltid vært lov (leeeeeenge vertfall). :) Du kan sote alt frem til B-stolpen. Dersom bilen har krav om innvendig speil (slik som henger i frontruta), skal man kunne se utrykningskjøretøy gjennom bakruta (ergo du kan ikke sote 100%/male ruta). :) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian87 Skrevet Februar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2007 Skulle ikke forundre meg om det blir ulovlig å sote bakruta.. Hindrer jo litt sikten bakover så.. Siter 2011 Lancer Sportback 1986 BMW 325 Coupe http://www.mitsubishi-klubben.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Februar 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2007 Ser jeg misforstod spørsmålet til trådstarter, men det står ingenting om at det er ulovlig i kjøretøyforskriften, vertfall.. :) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
theopelking Skrevet Februar 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2007 lov det jah,fikk feil på eu når jeg lakka da,hehe men ble ok med sotfilm,denj bilen var det påkrevd med speil inni bilen. Siter # Gauldal-Gatebil # vw jetta tdi sportline med luftfjæring lexus is 200 tte Opel vectra b - Full rieger,19" justerbart. vw vento - full styling,18" .justerbart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Februar 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2007 Man kan ha limo tint helt frem til B-stolpa om man ønsker det. Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hakkandegalin Skrevet Februar 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2007 du kan gjøre hva som helst med bak ruta. men du må fjærne innvendi speil. er helt teite regler når det gjelder det der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders- Skrevet Mars 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 Blir nok neppe ulovlig da mange biler blir levert originalt med 0% sikt bakover... Caddy feks, og der henger speilet der enda... Helt tåpelig... Siter Volvo 940Turbo Classic 1997 [X]Volvo 240GL Sedan 1990 [X]Volvo 240Turbo Sedan 1984 [X]Volvo 242DL 1981 [X]Volvo 240GL Herregårdsvogn 1987 [X]Volvo 940SE Sedan 1992 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Mars 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 du kan gjøre hva som helst med bak ruta. men du må fjærne innvendi speil. er helt teite regler når det gjelder det der.Jaha? Fjerner du innvendig speil bryter du reglene. Sitat kjøretøyforskriften; Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes. Ergo kan du ikke bare gjøre hva som helst og bare fjerne innvendig speil og tro alt er greit. Og nei, du kan ikke gjøre hva som helst med bakruta. Har bilen krav om innvendig speil, så skal utrykningskjøretøy kunne sees gjennom ruta. Teite regler? Du har jo tydeligvis ikke sett på noen regler.. :) Blir nok neppe ulovlig da mange biler blir levert originalt med 0% sikt bakover... Caddy feks, og der henger speilet der enda... Helt tåpelig...Se sitatet mitt fra kjøretøyforskriften noen linjer lenger oppe. I de tilfellene du henviser til (varebiler osv) slipper man innvendig speil fordi de aldri kan brukes. Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Mars 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 Husk at man ser bedre ut av bilen enn man gjør inn med mørk soting ;) Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hakkandegalin Skrevet Mars 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 sier bare det di sa til meg på biltilsynet. du får ta og spørre selv da vettu.. fikk beskjed om att når ruta var sota så måtte man fjerne innvendi speil. og det er jo det som står i reglene, selv om det ikke står noe direkte om soting... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Mars 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 sier bare det di sa til meg på biltilsynet. du får ta og spørre selv da vettu.. fikk beskjed om att når ruta var sota så måtte man fjerne innvendi speil. og det er jo det som står i reglene, selv om det ikke står noe direkte om soting...Jeg forholder meg heller til hva som står i regelverket, isteden for hva alle andre sier. Det er i bunn og grunn regelverket som gjelder, om folk ikke kan det får være deres problem, jeg har vertfall mitt på det tørre om noen prøver på noe annet. :) Å fjerne innvendig speil er nok lite lovlig. Hvor mener du det står at man skal fjerne innvendig speil? Er det setningen "Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes" du tenker på? Soting går vel neppe inn under verken "bruksområde" eller "nødvendige konstruktive hensyn".. :) Den unntaksregelen eksisterer vel på grunn av varebiler osv.. :) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ice3d Skrevet Mars 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2007 Jeg rev ned mitt invendige speil da jeg gikk over til ryggekamera for tre år siden. :D Jeg så uansett ikke mye ut av den smale og 96% sota bakruta mi. Har aldri fått noe kommentarer på det fra hverken EU-kontroll eller onkel... Siter Go your own way! 87 Pontiac Firebird Trans Am 91 Chrysler Saratoga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hakkandegalin Skrevet Mars 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2007 Jeg forholder meg heller til hva som står i regelverket, isteden for hva alle andre sier. Det er i bunn og grunn regelverket som gjelder, om folk ikke kan det får være deres problem, jeg har vertfall mitt på det tørre om noen prøver på noe annet. :) Å fjerne innvendig speil er nok lite lovlig. Hvor mener du det står at man skal fjerne innvendig speil? Er det setningen "Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes" du tenker på? Soting går vel neppe inn under verken "bruksområde" eller "nødvendige konstruktive hensyn".. :) Den unntaksregelen eksisterer vel på grunn av varebiler osv.. :) det er jo klart att du kan reglene bedre en di som jobber på biltilsynet. er egentli litt merkeli att di sier att e skal gjøre noe som er ulovli da. hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Mars 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2007 det er jo klart att du kan reglene bedre en di som jobber på biltilsynet. er egentli litt merkeli att di sier att e skal gjøre noe som er ulovli da. heheSelvsagt vet jeg reglene bedre.. :hellothere: Les litt rundt her på forumet, så finner du dessverre fort ut at ikke alt som blir sagt fra den kanten alltid stemmer.. :) Det står jo svart på hvitt at en bil SKAL ha 3 speil, da inkludert ett innvendig. Det står også svart på hvitt hvilken unntaksregel som gjelder, og soting passer ikke inn under noen av de to unntaksgruppene som er nevnt. For all del, jeg skal ikke nekte deg å male bakruta svart og fjerne innvendig speil, men jeg vil derimot ønske lykke til når du blir stoppa av et annet distrikt enn ditt lokale. :) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg