Gå til innhold

bredde og lengde på volvo?

Ranger emnet

shibbyvolvo

Anbefalte innlegg

Bare litt pirk:

Lengden på sedan og stasjonsvogn av 240 eller 740 skal være den samme for samme årsmodell - det skal altså ikke finnes noen forskjell mellom sedan og stasjonsvogn som skal forårsake forskjellig utvendig lengde. Det skal bare finnes noen mindre variasjoner etter årsmodell - først og fremst pga forskjellige typer støtfangere, altså er 240-serien 1980 og tidligere lengre enn de nyere.

På 940 er det derimot forskjell på lengden på sedan og stasjonsvogn - og det er sedanen som er lengst. Bakenden på en 940 stasjonsvogn er i prinsippet uendret i forhold til 740, mens bakenden på 940 sedan er trukket litt lengre ut - det dreier seg vel om 2-3 cm.

Uansett skal alle 240 og 740 (og 940) ha en utvendig lengde innenfor 478-490, så hovedpoenget i tidligere svar er uendret.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg innrømmer at dette er pirk og sikkert helt uvesentlig med tanke på om en 240 får plass i garasjen eller ikke. ;) Men, likevel: Jeg reagerer på det at det skal være forskjellig lengde på sedan og stasjonsvogn. I følge hva slags Volvo-dokumentasjon skal det være slik? Jeg mener at dette er feil - og jeg har en hel del bøker om emnet.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takhøyde, ja - der har vi enda en "sak"! Er det muligens de utenpåmonterte hengslene til bakluken som gjør det? Det skal visstnok ikke finnes forskjell på innvendig takhøyde i fremre del av kupeen, altså for dem som sitter i forsetene. På eldre modeller kan muligens også stasjonsvognens større hjul utgjøre en del av forskjellen.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider