Gå til innhold

Dunkelyder når jeg svinger til venstre!

Ranger emnet

mistercartman

Anbefalte innlegg

Har fått problemer med at det kommer "klonkelyder/donkelyder" når jeg svinger til venstre. Lyden er taktfast og kommer bare når jeg gir litt gass. Jo mer gass jeg gir, jo sterkere lyd kommer det, og jo raskere jeg kjører, jo raskere blir dunkelyden.

Fatter ikke hva det kan være, men lurer på om det er no drivaksel ledd eller noe???

Isåfall, er dette en dyr reparasjon?

Det skjer ingenting når jeg svinger til høyre. Synes det er litt rart.

Det er ikke noe dødgang/slark i rattet, så jeg tviler på at det har noe med forstillingen å gjøre.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mansjetten har ingenting å si, den bare holder fettet på plass rundt drivakselknuten. Men om den er borte vil drivknuten ta skade etterhvert.

Det er enten drivakselknuten eller hjullageret ditt.

Kjenn etter om det er "slark" i hjulet når du heiser den opp, ta tak oppe og nede på hjulet og bend det ut/inn. Det skal ikke være noe slakk, sammenlign med andre siden.. Er det mere slakk på den ene siden er nok lageret gåent. Er nok mest sansynlig på høyre siden i tilfelle.

Drtivakselknuten kan du sjekke ved å ta tak i drivakselen og kjenne etter slakk, eller kjøre sakte i ring med fullt ratt utslag og lytte etter lyden, en som står utenfor bilen vil lettere kunne høre hvilken side det kommer fra.

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke dumt ut det. Det var det første jeg tenkte på når lyden kom. Hørte med SnapDrive, de skulle ha 3000,- for bytte av den som var gåen. Synes prisen var litt drøy. Noen i Oslo området som gjør det billigere utenom arbeidstid + bytte av girkasse?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prata med en mekaniker hos Toyota, han mente det var drivknute, hele akslingen eller et hjullager. Skal sjekke om det er slark i hjul/aksling etterpå. Håper egentlig det er hjullager, for det er vel ikke så veldig vanskelig å bytte, men prismessig tror jeg delen koster det samme som en drivknute.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Celikar

Prata med en mekaniker hos Toyota, han mente det var drivknute, hele akslingen eller et hjullager. Skal sjekke om det er slark i hjul/aksling etterpå. Håper egentlig det er hjullager, for det er vel ikke så veldig vanskelig å bytte, men prismessig tror jeg delen koster det samme som en drivknute.

Det er lettere og skifte drivknute en å skifte hjullager på den forhjulstrekker. men vis det er lagere som er gåen så vil du høre en mere uling i sving og du hører det ikke på lave hastigheter..

Men skjekk pm kassa di å ring meg, så kan jeg kansje se på hva som er galt med bilen din..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ut av det i morra. Kan poste svar da. Begynner å lure litt, for jeg har fått høre drivknutene ligger helt ute i enden av akslingen, og det er mer midt på motoren jeg hører dunking. Men det må ha noe med drivverket å gjøre, ikke selve motoren for dunkelyden kommer bare når jeg svinger til venstre, og er litt kraftigere ved fullt rattutslag og mye gass, enn ved lite rattutslag og lite gass.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert drivknuta. Tror min begynner å bli gåen på venstre side. Lager derfor mere lyd når jeg svinger til høyre. Mere belastning på venstre side da.....

SnapDrive skulle ha 2600,- inkl mva for å bytte på min. Hadde håpet å kunne gjøre det selv, men er litt redd for å begynne på det selv....

Mekonomen skulle ha 800,- for drivknuta og Biltema tar 600,-

Har aldri gjort dette før så jeg håper på gode råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonaldo

Det er sikkert drivknuta. Tror min begynner å bli gåen på venstre side. Lager derfor mere lyd når jeg svinger til høyre. Mere belastning på venstre side da.....

SnapDrive skulle ha 2600,- inkl mva for å bytte på min. Hadde håpet å kunne gjøre det selv, men er litt redd for å begynne på det selv....

Mekonomen skulle ha 800,- for drivknuta og Biltema tar 600,-

Har aldri gjort dette før så jeg håper på gode råd:)

skal dem ha 2600 kroner for og bytte en drivknute Fy F**n det er dyrt for en halvtimes jobb. hvis dem kjøper driknuta for si 1000 kroner. og skal ha 1600 kroner for og bytte den.

DOFFEN

Alt av golf 1 deler kjøpes (til rett pris)

Har også mye deler til golf 1 og golf 2,

hvis noen trenger så er det bare og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider