Gå til innhold

Hva slags forsterker trenger jeg for å drive denne kassa? (2*12)

Ranger emnet

Magnalf

Anbefalte innlegg

Hei! Fikk "lurt" til meg en Proson RSX12 for noen hundrelapper på netthandelen her om dagen, så nå trenger jeg forsterker til å drive dem :P Er ikke så dreven på å koble bilstereo så har ikke peiling på hva slags forsterker jeg trenger :S

Specs`a på kassa er slik:

12"x2 SUBWOOFER

50 OZ MAGNET

MAX POWER:800W

IMPEDANCE: 4 OHM

PAPER CONE FOAM EDGE

4-LAYERS VOICE COIL(AL): 2"

FREQ. RESP.: 30-300HZ

SPL: 90B/W/M

Trenger jeg monoblokk, eller? 2 kanals? Har ikke peiling jeg så spør dere! Hvor stor forsterker burde jeg ha for å drive dem riktig?

Er det ei okey kasse forresten?

Takker for svar!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ha alt for høye forventninger. Kjøpte den lukka-typen av proson-kassene jag,bare for skøy. Var grei bass til prisen da,men veeeldig "papp" lyd i elementene. Driver d med sub utgangen på en råbillig 5kanaler i firmabilen min jeg. :) Bassene er ekstremt lettdrevne da, og det er jo en fordel hvis du ikke vil bruke de store pengene på en forstrker. Tror det meste av forsterkere klare av denne brasen. :) Lykke til men monteringa!

Vinterstylingen er montert.. ;)

Valsing påbegynt. Må få plass til sommerhjula.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både en rimelig tokanaler, eller monoblokk vil vel gjøre nytten her. Trenger ikke tenke så mye på pris eller merke. Hvis du velger monoblokk må den være stabil i 2ohm, men det tror jeg egentli de fleste er.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette dunker sikkert med et noen hundre watt...hadde ikke brukt mye penger på en forsterker om du ikke har ambisjoner om å oppgradere senere...dynabel 1702 er mitt tips, den er mer enn bra nok, og kan brukes senere også...og den er på tilbud hos bl.a eltek..

Ser at den kun har 2x170W, vil det holde altså? Ikke at jeg har peiling men :)

Hvordan lønner det seg egentlig å koble elementene? På hver sin kanal på en 2 kanals forsterker eller serie eller paralellkoble på en monoblokk?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg garanterer at den forsterkeren holder til den kassa.. :) Watt er ikke watt sjønner du. ;)

Ok da stoler jeg på det, hehe :P Den var jo ikke så dyr heller, så slepper jeg å svi av så mye cæsh. Hvordan lønner det seg å koble detta fra den a? Ett element på hver kanal? Eller er det noen triks her òg? Hehe

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ja,faktisk tror jeg det holder i dette tilfellet. Har ikke vært inne og sjekka på info om forsterkeren der,men i første omgang kan du godt prøve og kjøre en sub på hver utgang. Dette på grunn av at kassen har to kammer, og to terminaler. Hvis forsterkeren er brokoblingsbar, kan du jo etter en stund,koble om hvis du mener det blir for lite guffe til subbene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en Audison VRX 2.250 liggende som ikke er i bruk.. 3000 kr FERDIG prutet (koster vel ca 7500 kr ny!)

DEN vil drive disse meget bra! Brokoblet har den vel rundt 850 "skikkelige" watt (2 Ohm) å tilby. Denne er i skikkelig stand.

Dette er en forsterker som passer bra til fremtidige oppgraderinger også! Den er sannsynligvis kraftigere enn det du trenger nå, men det er lettere å "sprenge" subbene med for lite spenning enn med for mye..

pm eller mob 99207860 om interessert.

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider