e-tanbe Skrevet Mars 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 Jeg har en forsterker som yter 1200w i 14,4v og 800w i 12w,, nå har jeg funnet ut hvofor jeg har så slap lyd pga volten i bilen min er under 12v i visse situasjoner.. Og det jeg lurte på er noen andre måter å øke volten på uten om slike dyre tin som å bytte dynamo og batteri? Kjøpe kondensator hjelper det?:morph: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Mars 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 støre dynamo eller kreaftige batterier er eneste muligheten. kondensator hjelper heller lite om dynamo og batteri er for svakt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pondus- Skrevet Mars 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 kommer litt ann på hva du legger i 'i visse situasjoner'. Er det vanligvis 12v eller mer, men blir mindre når du fyrer opp anlegget litt, hjelper det jo med kondensator.. Men dette er jo ikke så mye billigere enn å kjøpe nytt batteri som er laget for bilstereo.. Hva som er best av disse har jeg desverre ikke nok kunnskap til å kunne gi noen uttalelse om... Hvor mye gir dynamoen din når bilen er i gang da? Siter '04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel '98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt) '98 Audi A4 1,8T (solgt) '93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker) '86 Opel Rekord 2.2i (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e-tanbe Skrevet Mars 1, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 Det er en Opel Vectra 2.0i 8v så hva dynamoen gir hvet jeg ikke.. Men vil det å bytte batteri hjelpe på volten? Hvordan finner jeg ut hvor mye volten ifra dynamoen gir, for batteriet kan ikke ha høyere volt enn det dynamoen gir? eller er jeg helt på bærtur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aliennn Skrevet Mars 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 Kan jo alltids bytte laderegultoren på dynamoen da.. Hjelper ikke mye,men.. De fleste dynamoer som fungerer som de skal, gir vel ut ca den samme spenningen. (volten) Det som er forskjellig er jo hvor mange ampere den gir inn til kretsen. Og det er vel dynamoen som blir det svakeste leddet som regel når man fordobler effekten på stereoen noen ganger.. ;) Siter Vinterstylingen er montert.. ;) Valsing påbegynt. Må få plass til sommerhjula.. ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mars 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 Du får måle spenningen over batteriet når motoren er igang. (ha litt turtall, ca 2000rpm) Ideell spenning er ca 14,4v. Er spenningen ein del mindre, er spenningsregulatoren syndaren. So kan du skru på anlegget og guffe litt på. Og no kan du måle spenninga over batteriet og på forsterkeren. Når du har gjort det, er det sikkert fleire som kan hjelpa deg videre. Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e-tanbe Skrevet Mars 1, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 oki, takk for hjelpen.. Skal se om jeg får målt litt mere over helgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pondus- Skrevet Mars 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 en dynamo skal gi ca 14,4 volt.. Hvis dynamoen din ikke gir rundt dette vil jeg påstå børstene på dynamoen din kan være litt slitt. Kan enkelt måle dette ved å holde et multimeter/voltmeter over batteripolene i det du starter bilen.. Da ser du hvor mye batteriet gir først, og hvor mye dynamoen gir etterpå. (bør gi litt gass etter start også) Siter '04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel '98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt) '98 Audi A4 1,8T (solgt) '93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker) '86 Opel Rekord 2.2i (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Mars 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 en dynamo skal gi ca 14,4 volt.. feil. flere dynamoer bruker 13.8V, som er vedlikeholdsladespenning for 12V blysyrebatterier. det er dog anbefalt å bytte til en på 14.4, men det er ikke dermed "feil" om man måler noe lavere om man ikke Vet at det er en 14.4V regulator i dynamoen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Mars 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 Du får måle spenningen over batteriet når motoren er igang. (ha litt turtall, ca 2000rpm)Ideell spenning er ca 14,4v. Er spenningen ein del mindre, er spenningsregulatoren syndaren. So kan du skru på anlegget og guffe litt på. Og no kan du måle spenninga over batteriet og på forsterkeren. Når du har gjort det, er det sikkert fleire som kan hjelpa deg videre. ville ha målt dynamoen jeg da men.. så kan du jo måle over batteriet etter på for og se spennings tapet i kablene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240Råner Skrevet Mars 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2007 ville ha målt dynamoen jeg da men.. så kan du jo måle over batteriet etter på for og se spennings tapet i kablene. For ikke å snakke om tapet i kablene fra batteriet til forsterkeren, hvis han har for små kabler og eller dårlig kontakt en plass så kan det bli ganske stort tap før stømmen "kommer fram" til forsterkeren. Jeg ville i tillegg til på måle spenningen ut fra dynamoen og over batteriet så ville jeg målt spenninge inn på forsterkeren med vanlig lytte volum for å se hvor mye spenning som faktisk ligger over forsterkeren. Siter To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BadV12 Skrevet Mars 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2007 Hvilket kabeltversnitt har du da? Siter Mitsubishi Pajero TDI 92' Subaru Impreza WRX STI 04' *Solgt* Toyota Landcruiser LJ70 86' 2.5 TD *Solgt* Audi A4 95' 2,8 Quattro *solgt* VW Vento 92' 1,8 CL *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mars 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2007 No må me ikkje forvirra e-tanbe for mykje. Følger han oppskriften eg skreiv forrige gang, vil me sikkert finna ut kor henne spenningstapet er. Han skal måle over batteriet med litt guffe på anlegget og når anlegget er av. Da veit me om det er spenningsregulatoren eller kablane til batteriet som er syndaren. (er spenningsregulatoren syndaren, betyr ikkje det at at den er øydelagt, men at den gir ut for liten spenning) So skulle han måle spenningen over forsterkeraren (fortsatt med litt volum) Da kan me finne ut om det er spenningsfall mellom batteriet og forsterkar. Der kan feilen væra for dårlige tilkoblingspunkter og for tynne ledninger Eg prøver å gi enkle råd slik at den som spør,forstår det og kan testa dette. Når e-tanbe har testa ut dette, kan me forhapentligvis hjelpa han med å få forsterkaren til å yta sitt beste, Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
langgard Skrevet Mars 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2007 om du måler måler 12v med bilen i gang, ville jeg startet å feilsøke, vanlig ladespenning er vel rundt 13.5v Siter 92 VW Golf GTI 16vTurbo 86 VW Jetta CL 75 VW Boble 1600 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.