Gå til innhold

Hvordan få høyere volt?

Ranger emnet


e-tanbe

Anbefalte innlegg

Jeg har en forsterker som yter 1200w i 14,4v og 800w i 12w,, nå har jeg funnet ut hvofor jeg har så slap lyd pga volten i bilen min er under 12v i visse situasjoner.. Og det jeg lurte på er noen andre måter å øke volten på uten om slike dyre tin som å bytte dynamo og batteri? Kjøpe kondensator hjelper det?:morph:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer litt ann på hva du legger i 'i visse situasjoner'. Er det vanligvis 12v eller mer, men blir mindre når du fyrer opp anlegget litt, hjelper det jo med kondensator..

Men dette er jo ikke så mye billigere enn å kjøpe nytt batteri som er laget for bilstereo..

Hva som er best av disse har jeg desverre ikke nok kunnskap til å kunne gi noen uttalelse om...

 

Hvor mye gir dynamoen din når bilen er i gang da?

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo alltids bytte laderegultoren på dynamoen da.. Hjelper ikke mye,men.. De fleste dynamoer som fungerer som de skal, gir vel ut ca den samme spenningen. (volten) Det som er forskjellig er jo hvor mange ampere den gir inn til kretsen. Og det er vel dynamoen som blir det svakeste leddet som regel når man fordobler effekten på stereoen noen ganger.. ;)

Vinterstylingen er montert.. ;)

Valsing påbegynt. Må få plass til sommerhjula.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får måle spenningen over batteriet når motoren er igang. (ha litt turtall, ca 2000rpm)

Ideell spenning er ca 14,4v. Er spenningen ein del mindre, er spenningsregulatoren syndaren.

So kan du skru på anlegget og guffe litt på.

Og no kan du måle spenninga over batteriet og på forsterkeren.

Når du har gjort det, er det sikkert fleire som kan hjelpa deg videre.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en dynamo skal gi ca 14,4 volt..

Hvis dynamoen din ikke gir rundt dette vil jeg påstå børstene på dynamoen din kan være litt slitt.

Kan enkelt måle dette ved å holde et multimeter/voltmeter over batteripolene i det du starter bilen..

Da ser du hvor mye batteriet gir først, og hvor mye dynamoen gir etterpå. (bør gi litt gass etter start også)

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får måle spenningen over batteriet når motoren er igang. (ha litt turtall, ca 2000rpm)

Ideell spenning er ca 14,4v. Er spenningen ein del mindre, er spenningsregulatoren syndaren.

So kan du skru på anlegget og guffe litt på.

Og no kan du måle spenninga over batteriet og på forsterkeren.

Når du har gjort det, er det sikkert fleire som kan hjelpa deg videre.

 

 

 

ville ha målt dynamoen jeg da men.. så kan du jo måle over batteriet etter på for og se spennings tapet i kablene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville ha målt dynamoen jeg da men.. så kan du jo måle over batteriet etter på for og se spennings tapet i kablene.

 

For ikke å snakke om tapet i kablene fra batteriet til forsterkeren, hvis han har for små kabler og eller dårlig kontakt en plass så kan det bli ganske stort tap før stømmen "kommer fram" til forsterkeren. Jeg ville i tillegg til på måle spenningen ut fra dynamoen og over batteriet så ville jeg målt spenninge inn på forsterkeren med vanlig lytte volum

for å se hvor mye spenning som faktisk ligger over forsterkeren.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No må me ikkje forvirra e-tanbe for mykje.

Følger han oppskriften eg skreiv forrige gang, vil me sikkert finna ut kor henne spenningstapet er.

 

Han skal måle over batteriet med litt guffe på anlegget og når anlegget er av.

Da veit me om det er spenningsregulatoren eller kablane til batteriet som er syndaren. (er spenningsregulatoren syndaren, betyr ikkje det at at den er øydelagt, men at den gir ut for liten spenning)

 

So skulle han måle spenningen over forsterkeraren (fortsatt med litt volum)

Da kan me finne ut om det er spenningsfall mellom batteriet og forsterkar.

Der kan feilen væra for dårlige tilkoblingspunkter og for tynne ledninger

 

Eg prøver å gi enkle råd slik at den som spør,forstår det og kan testa dette.

Når e-tanbe har testa ut dette, kan me forhapentligvis hjelpa han med å få forsterkaren til å yta sitt beste,

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår