Gå til innhold

Fjerning av Katalysator

Ranger emnet


Darkstar

Anbefalte innlegg

Originally posted by Robert

Negativt. ECU er satt opp etter det motrykket du har i eksosen. Forandring av denne motstanden, uten å stile ECU deretter vil gi tapt effekt.. Men selvsagt mer lyd da...

 

Har det noe innvirkning på turboen? Tåler den det?

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt og surfet litt på nettet i går, og kom over en side der det stod at på biler med Forgasser og katalysator, så var det faktisk lov og fjerne den...? men det vare en UK side da, ikke sikkert det gjelder i norge?

Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!!

 

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Passat_RS

Noen svar eg har fått på samme spørsmål på Vw Audi Club forumet

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?s=&postid=6575#post6575

 

Høres litt merkelig ut at turboen må ha et minimum mottrykk for at lagerene i den ikke skal lekke.

Hvis dette stemmer er jeg fristet til å si at K03 og 4 turboene er noe skit :)

 

Er det noen av VAG-folkene her på forumet som kan bekrefte dette ?

Gringo ?

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Negativt. ECU er satt opp etter det motrykket du har i eksosen. Forandring av denne motstanden, uten å stile ECU deretter vil gi tapt effekt.. Men selvsagt mer lyd da...

 

 

Gjørru vel ikke.. du få mere effekt av å fjerne cat'en

men om du begynner å kdde med potta og rør så mister du effekt om du ikke har riktig motstand,...

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg svare på sp. mål om turboen til VAG, men VAG og kvalitet tør jeg påstå at er det samme som søppel, så det hadde ikke forundret meg....

 

Men dersom turboene ikke tåler fjerning av kat engang, så er det virkelig latterlig.

 

Lovlig å fjerne den er det ikke.

 

Du får lavere effekt ohvis du fjerner den med mindre du chipper den,dvs, du bør helst kjøpe ny eksos tilpasset en chip...

 

Det beste er å selge driten, og kjøpe noe eldre, men det får da bli din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert: Kan du forklare hvorfor denne bilen skulle gå dårligere ved å fjerne kat.

Hvis du begrunner det med at ECU'n går over i nødmodus fordi den merker at kat. ikke er der via O2 sensorene er jeg med.

Men ellers bør jo ECU'n drite i om turboen plutselig får bedre respons samt mere pulver på toppen . Trykket blir sikkert det samme så lenge wastegaten holder unna.

 

Uansett så er jo Passat_rs sin bil chippet.

 

Det vil virke positivt for alle 4-takt ottomotorer å få minde mottrykk.

Et perfekt eksosanlegg mht. ytelse er IKKE et eksosanlegg :)

Et litt mer realistisk løsning er et eksosanlegg som har 10% størr dim enn utblås fra turbinen.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være to lamdasensorer ja... Ikke vet jeg.

Men er jo fortsatt ikke snakk om å miste noe effekt. Men evt. så går den i nødmodus og blir sløv, men ser ikke noen grunn til at det skulle det. Trur heller bare varsellampa begynner å lyse.

 

Men ta en titt under bilen hvis du får til, så ser du om det er en føler etter kat'n også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Kan du fortelle oss hvorfor? Kan ikke si jeg vet om noe parameter som går utifra mottrykk i eksosen.

 

 

 

Alt er satt opp etter mottrykket originaleksosen har fra fabrikken, vel å merke i uchippet stand som jeg gikk ut fra at bilen var..

 

Dette har iallefall jeg lært av en av bergens beste karer på området, ikke noen VAG fanatiker, men han kan sitt, og har hatt mange kurs på en rekke temaer. Så jeg hører no på ham.

 

Men denne bilen var jo chipet, så da kan det nok lønne seg å røske vekk katten, dersom ECU ikke går i nødmodus, noe jeg tviler på at den gjør, så er dette tut å kjør prosjekt. Du kan jo evt prøve å koble fra O2S(ene) og se hva som sjer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

Robert: Kan du forklare hvorfor denne bilen skulle gå dårligere ved å fjerne kat.

 

Ja. se litt lenger opp\ned du.

 

Hvis du begrunner det med at ECU'n går over i nødmodus fordi den merker at kat. ikke er der via O2 sensorene er jeg med.

 

Hadde ikke jeg heller hvert, men så har jeg ikke sagt noe slikt.

Les hva jeg har skrevet før du svarer er du snill... ;)

 

Uansett så er jo Passat_rs sin bil chippet. -- Dette visste ikke jeg om og passatRS valgte jo å ikke si det, men dette forandrer jo helt klart saken. Det har nok positiv effekt på bilen å få vekk katen, gjerne å bytte hele greien å få hakket større rør i samme slengen hvis dette er aktuelt..

 

 

Svarte litt i quoten her jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår