KalleDybvik Skrevet September 26, 2003 Rapporter Share Skrevet September 26, 2003 Katalysator ble først påbudt i 1990, biler med katalysator før 1990 kan fjerne dem. Eks 89mod Corrado G60 Siter Ei øl i hånda er bedre enn ti på taket! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pumpedyse Skrevet September 26, 2003 Rapporter Share Skrevet September 26, 2003 Originally posted by KalleDybvik Katalysator ble først påbudt i 1990, biler med katalysator før 1990 kan fjerne dem. Eks 89mod Corrado G60 Feil. alle biler registert etter 1/1-89 er det påbudt med katalysator. Siter DOFFEN Alt av golf 1 deler kjøpes (til rett pris) Har også mye deler til golf 1 og golf 2, hvis noen trenger så er det bare og spørre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet September 26, 2003 Rapporter Share Skrevet September 26, 2003 Originally posted by Robert Alt er satt opp etter mottrykket originaleksosen har fra fabrikken, vel å merke i uchippet stand som jeg gikk ut fra at bilen var.. Dette har iallefall jeg lært av en av bergens beste karer på området, ikke noen VAG fanatiker, men han kan sitt, og har hatt mange kurs på en rekke temaer. Så jeg hører no på ham. Da så. Trur du du kan få en begrunnelse fra denne karen? Skulle likt å høre den. Mottrykk på en turbomotor er vel bare negativt. Bremser turbinen. Og det har HVERTFALL ikke noe innvirkning på elektronikken, så chippet eller ikke har ikke noe som å si i det hele tatt. Såklart mulig jeg tar feil. Men jeg har veldig lite tru på denne teorien. :) Sikker på at det ikke var 2-taksmotorer eller hvertfall sugemotorer dere snakket om? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet September 26, 2003 Rapporter Share Skrevet September 26, 2003 Originally posted by boXer Da så. Trur du du kan få en begrunnelse fra denne karen? Skulle likt å høre den. Mottrykk på en turbomotor er vel bare negativt. Bremser turbinen. Og det har HVERTFALL ikke noe innvirkning på elektronikken, så chippet eller ikke har ikke noe som å si i det hele tatt. Såklart mulig jeg tar feil. Men jeg har veldig lite tru på denne teorien. :) Sikker på at det ikke var 2-taksmotorer eller hvertfall sugemotorer dere snakket om? Kan se hva jeg får til med den begrunnelsen... Mottrykk er negativt på turbomotorer ja, mulig det ikke gjaldt dem, litt usikker der.. Men på sugemotorer er det visstnok slik.. Det har ingen invirkning på elektronikken nei, det er helt sant. Men saken er den at elektronikken er "stilt inn" etter mottrykket original eksosen har, dvs at alle åpningstider på dysene og tenning er stilt inn etter et visst mottrykk. Når du gjør dette mottrykket mindre, (dette er min lille teori) så vil vel mer av luft\bensin blandingen gå rett ut i eksosen, og det gjør den ikke særlig effektiv... Kan det tenkes at denne effekten forsterkes på en turbomotor, pga at her trykkes luften gjennom? Ikke vet jeg.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet September 26, 2003 Rapporter Share Skrevet September 26, 2003 Det kan vel hende at man vil miste litt effekt på lave turtall med mindre mottrykk i eksos da N/A motorer har overlap på kammene. Men på toppen vil det etter min mening bare være positivt. At eksos kan komme in i forbrenningskammeret på turbobiler med små turboer kan være et problem da det kan være større trykk i eksosmanifolden enn i innsuget. Det er derfor orginale turbokammer har så lite overlapp. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet September 26, 2003 Rapporter Share Skrevet September 26, 2003 Originally posted by arildh At eksos kan komme in i forbrenningskammeret på turbobiler med små turboer kan være et problem da det kan være større trykk i eksosmanifolden enn i innsuget. Det er derfor orginale turbokammer har så lite overlapp. Det er vel og det at med stort overlapp på turbobiler, så vil luft\bensin blandingen bli blåst rett ut i eksosen... Derfor må man ungå overlapping mest mulig på turbobiler, selv når det er minimalt med mottrykk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet September 28, 2003 Rapporter Share Skrevet September 28, 2003 Originally posted by Per Olav På min motor (med turbo) anbefales det ikke å fjerne katalysatoren, for dette gjør at turboen kan lade for mye.. Den interne wastegaten klarer ikke å by-passe alt trykket, og man kan få turbo boost-creep som ikke er ønskelig. Hva for noe jalla skvip er dette da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet September 28, 2003 Rapporter Share Skrevet September 28, 2003 <OFF TOPIC> Mazda 323 GT-R har boostcreep så det holder :) Med åpent filter og åpen eksos så går den fra 0.6 bar til 1.2 i ekstreme tilfeller. Dette er som du nevnte at wastegaten er så trang at eksosen like gjerne kan presses gjennom turbinen. Ikke bra hvis fuelmap i ECU og dysene ikke klarer jobben. <ON TOPIC> Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet September 28, 2003 Rapporter Share Skrevet September 28, 2003 Jeg hadde forsåvidt noe lignende med gamle turboen min, der gikk ladetrykket opp et par psi når jeg tok på effektanlegg, men når jeg justerte litt på WG, altså satt den til å åpne på lavere trykk, så gikk det ned igjen.. Hvorfor det mon tro? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZyNTeX Skrevet November 20, 2007 Rapporter Share Skrevet November 20, 2007 Hmm, katalysatorloven kom til Norge i 99 hvis jeg ikke husker feil. Du har da lov til å fjerne kat'en på biler som er av eldre modell enn dette. Så, ta den av og sett på ett vanlig eksosrør i stedenfor. Kat'en stjeler en del hester, og det er ikke noe morro. (Mer hester, mer morro) ;191326']Jeg satt og surfet litt på nettet i går' date=' og kom over en side der det stod at på biler med Forgasser og katalysator, så var det faktisk lov og fjerne den...? men det vare en UK side da, ikke sikkert det gjelder i norge?[/quote'] Siter Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt) Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim) Volvo 460 2.0L (Vrak) Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt) Audi 80 1.8s (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet November 20, 2007 Rapporter Share Skrevet November 20, 2007 Denne tråden var hot for 5 år siden. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
superjenssen Skrevet November 20, 2007 Rapporter Share Skrevet November 20, 2007 kat. loven kom IHVERTFALL ikke i 99... regelen som kom da, har med ettermonterte/utskiftede katter... altså, etter denne dato skal disse være godkjente og E-merket... <hentet fra ssb> Selv om norske bilister kjører flere kilometer enn noen gang, har utslippene av NOX fra veitrafikk blitt mer enn halvert siden 1990. Årsaken til denne nedgangen er hovedsakelig krav om katalysator i bensinkjøretøy fra 1989 og skjerpede krav senere. Etter at katalysator ble påbudt har utslippene gått jevnt og trutt nedover. <hentet fra miljøhåndboken> Krav til kjøretøyene er også stadig blitt skjerpet. Norge følger her kravene fra EU. Kravene om katalysator for personbiler kom i 1989 og krav om redusert utslipp av NOx i 1997. I 1997 kom også krav til lette dieselkjøretøyer. Siter - 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil - 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4 X 97" BMW 320IT X 92" Peugeot 605 sldt X 82" Ford Granada 2.8GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.