Gå til innhold

Fjerning av Katalysator

Ranger emnet


Darkstar

Anbefalte innlegg

Originally posted by KalleDybvik

Katalysator ble først påbudt i 1990, biler med katalysator før 1990 kan fjerne dem. Eks 89mod Corrado G60

 

 

Feil.

 

 

 

alle biler registert etter 1/1-89 er det påbudt med katalysator.

DOFFEN

 

Alt av golf 1 deler kjøpes (til rett pris)

 

Har også mye deler til golf 1 og golf 2,

hvis noen trenger så er det bare og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Alt er satt opp etter mottrykket originaleksosen har fra fabrikken, vel å merke i uchippet stand som jeg gikk ut fra at bilen var..

 

Dette har iallefall jeg lært av en av bergens beste karer på området, ikke noen VAG fanatiker, men han kan sitt, og har hatt mange kurs på en rekke temaer. Så jeg hører no på ham.

 

Da så. Trur du du kan få en begrunnelse fra denne karen? Skulle likt å høre den.

Mottrykk på en turbomotor er vel bare negativt. Bremser turbinen.

Og det har HVERTFALL ikke noe innvirkning på elektronikken, så chippet eller ikke har ikke noe som å si i det hele tatt.

 

Såklart mulig jeg tar feil. Men jeg har veldig lite tru på denne teorien. :)

Sikker på at det ikke var 2-taksmotorer eller hvertfall sugemotorer dere snakket om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Da så. Trur du du kan få en begrunnelse fra denne karen? Skulle likt å høre den.

Mottrykk på en turbomotor er vel bare negativt. Bremser turbinen.

Og det har HVERTFALL ikke noe innvirkning på elektronikken, så chippet eller ikke har ikke noe som å si i det hele tatt.

 

Såklart mulig jeg tar feil. Men jeg har veldig lite tru på denne teorien. :)

Sikker på at det ikke var 2-taksmotorer eller hvertfall sugemotorer dere snakket om?

 

 

Kan se hva jeg får til med den begrunnelsen...

 

Mottrykk er negativt på turbomotorer ja, mulig det ikke gjaldt dem, litt usikker der.. Men på sugemotorer er det visstnok slik..

 

Det har ingen invirkning på elektronikken nei, det er helt sant. Men saken er den at elektronikken er "stilt inn" etter mottrykket original eksosen har, dvs at alle åpningstider på dysene og tenning er stilt inn etter et visst mottrykk. Når du gjør dette mottrykket mindre, (dette er min lille teori) så vil vel mer av luft\bensin blandingen gå rett ut i eksosen, og det gjør den ikke særlig effektiv...

 

Kan det tenkes at denne effekten forsterkes på en turbomotor, pga at her trykkes luften gjennom? Ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel hende at man vil miste litt effekt på lave turtall med mindre mottrykk i eksos da N/A motorer har overlap på kammene.

Men på toppen vil det etter min mening bare være positivt.

 

At eksos kan komme in i forbrenningskammeret på turbobiler med små turboer kan være et problem da det kan være større trykk i eksosmanifolden enn i innsuget.

Det er derfor orginale turbokammer har så lite overlapp.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

At eksos kan komme in i forbrenningskammeret på turbobiler med små turboer kan være et problem da det kan være større trykk i eksosmanifolden enn i innsuget.

Det er derfor orginale turbokammer har så lite overlapp.

 

 

Det er vel og det at med stort overlapp på turbobiler, så vil luft\bensin blandingen bli blåst rett ut i eksosen... Derfor må man ungå overlapping mest mulig på turbobiler, selv når det er minimalt med mottrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<OFF TOPIC>

Mazda 323 GT-R har boostcreep så det holder :)

Med åpent filter og åpen eksos så går den fra 0.6 bar til 1.2 i ekstreme tilfeller.

Dette er som du nevnte at wastegaten er så trang at eksosen like gjerne kan presses gjennom turbinen. Ikke bra hvis fuelmap i ECU og dysene ikke klarer jobben.

<ON TOPIC>

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Hmm, katalysatorloven kom til Norge i 99 hvis jeg ikke husker feil. Du har da lov til å fjerne kat'en på biler som er av eldre modell enn dette. Så, ta den av og sett på ett vanlig eksosrør i stedenfor. Kat'en stjeler en del hester, og det er ikke noe morro.

 

(Mer hester, mer morro)

 

;191326']Jeg satt og surfet litt på nettet i går' date=' og kom over en side der det stod at på biler med Forgasser og katalysator, så var det faktisk lov og fjerne den...? men det vare en UK side da, ikke sikkert det gjelder i norge?[/quote']

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat. loven kom IHVERTFALL ikke i 99... regelen som kom da, har med ettermonterte/utskiftede katter... altså, etter denne dato skal disse være godkjente og E-merket...

 

<hentet fra ssb>

Selv om norske bilister kjører flere kilometer enn noen gang, har utslippene av NOX fra veitrafikk blitt mer enn halvert siden 1990. Årsaken til denne nedgangen er hovedsakelig krav om katalysator i bensinkjøretøy fra 1989 og skjerpede krav senere. Etter at katalysator ble påbudt har utslippene gått jevnt og trutt nedover.

 

<hentet fra miljøhåndboken>

 

Krav til kjøretøyene er også stadig blitt skjerpet. Norge følger her kravene fra EU. Kravene om katalysator for personbiler kom i 1989 og krav om redusert utslipp av NOx i 1997. I 1997 kom også krav til lette dieselkjøretøyer.

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår