Gå til innhold

Elektronisk Turbo /Kronerulling for dyno/The End

Ranger emnet


Level_1

Anbefalte innlegg

Men der tar du i grunnen feil.

 

Takk for et meningsfyllt og utdypende svar.

 

For å si det mye enklere;

 

Du kan ikke lade et batteri med seg selv.

 

En elektrisk turbo prøver å tilføre energi ved hjelp av strøm som motoren selv må lage og siden hele motor + dynamo opplegget ikke er tapsfritt blir dette mildt sagt vanskelig.

 

Jeg nekter bare å tro at effektøkningen fra en elektrisk turbo overstiger energien turboen selv trenger.

 

Og nå snakker jeg ikke engang om mengden energi du hadde trengt for å få en elektrisk turbo til faktisk å skape et økt trykk som kan øke effekten; gjør den ikke det blir den basically bare en dings som står i veien for luftflyten.

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for et meningsfyllt og utdypende svar.

Hadde du lest hele tråden hadde du funnet ut at dette var diskutert tidligere. Men jeg kan for ordens skyld oppsummere, håper dette er utfyllende nok :)

 

 

For å si det mye enklere;

Du kan ikke lade et batteri med seg selv.

Riktig

 

En elektrisk turbo prøver å tilføre energi ved hjelp av strøm som motoren selv må lage og siden hele motor + dynamo opplegget ikke er tapsfritt blir dette mildt sagt vanskelig.

Feil. Det lar seg gjøre, men er ikke tapsfritt slik du sier, så en mekanisk kompressor vil være mer effektiv. Fordelene med en elektrisk kompressor er at du kan bruke oppspart energi, og kan enkelt skru den av og på. Så den elektriske turboen kan brukes til f.eks drag-race eller for å få litt ekstra skyv under forbikjøringer.

 

Turbo/kompressor, uansett konstruksjon henter energien sin fra motor, enten ved at de drar den direkte fra veiva (mekanisk kompressor), fra eksosen, som motoren fremdeles må skyve ut (turbo) eller fra batteriet, som laddes opp av dynamoen som igjen drives av motoren (elektrisk kompressor, aka elektronisk turbo). Grunnen til at de gir en effektøkning er at de forbedrer effektiviteten til motoren ved å la den forbrenne mer luft enn det en tilsvarende sugemotor vil. Denne effektøkningen er da større enn den energien som går med på å drive turbo/kompressor.

 

Diskusjonen her går ut på hvorvidt denne elektriske kompressoren faktisk vil gi en ikke neglisjerbar økning, eller om den bare vil være en motstand i innsuget. Hint vifta drar 12W, som i følge google er 0.0160922651hp, så enhver effektøkning utover dette vil være positiv.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok litt småtrøtt når jeg skrev første innlegget, skal ikke nekte for det ;-).

 

Basically er vi enige om emnet.

 

Dog, regnestykket ditt på slutten om at så fremt du får mer enn 12w ut av motoren er det en økning er nok ikke helt korrekt. Det er dog et finfint argument mot hva jeg skrev :).

 

Mtp. at vifta i seg selv vil være en motstand må man jo regne med at den "bruker" vesentlig mer enn 12w energi om vi ser på hele kjeden.

 

Ser for så vidt poenget med en elektrisk overlading og mulighet for å bruke oppspart energi via batteriet men det faller jo milevis unna hva denne lille viften får til ;).

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok litt småtrøtt når jeg skrev første innlegget, skal ikke nekte for det ;-).

 

Basically er vi enige om emnet.

 

Dog, regnestykket ditt på slutten om at så fremt du får mer enn 12w ut av motoren er det en økning er nok ikke helt korrekt. Det er dog et finfint argument mot hva jeg skrev :).

 

Mtp. at vifta i seg selv vil være en motstand må man jo regne med at den "bruker" vesentlig mer enn 12w energi om vi ser på hele kjeden.

 

Ser for så vidt poenget med en elektrisk overlading og mulighet for å bruke oppspart energi via batteriet men det faller jo milevis unna hva denne lille viften får til ;).

 

 

Hvorfor diskutere dette noe mere? Er det ikke bare å overføre penger til trådstarter så vi kan få resultatet svart på hvit?

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Put your money where your mouth is!

 

Takker for bidraget ditt:)

 

Dynotesten står ennå øverst på to-do listen, men som jeg sa i min lille oppdatering litt lenger tilbake, så blir d nok mot slutten av april. Dette fordi jeg må legge i endel selv, og akkurat nå har jeg ikke mulighet til det. Men har sjekket litt rundt med folk som kjenner til dynomulighetene i området. Så det står egentlig bare på pengene. Så langt på kronerullingen er jeg oppe i litt over 500,- Og dynoen kommer vel på rett over 1000,-

 

Men, har veldig lyst til å få en måling på dette. Slik at vi kan komme i mål med denne diskusjonen/debatten/tråden :) Så om det er noen som mister troen på at dyno resultat er på vei, FRYKT IKKE. Og igjen, takk til dere som har bidratt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

DA er dynotesten utført!! :)

 

Ble tatt i går hos Stig Bakke på Ålgård.

Jeg tok 3 runder på dynoen.

1. Med turbo i drift

2. Turbo skrudd av, men fremdeles montert

3. Bare med orginal oppsett (luftfilter)

 

Og resultatet? heh.. hvem skulle tro. effekt gir den jo.

 

MEN, effekten kommer ikke av luften denne blåser inn.

Dynoen viser samme resultat på runde 1 og 2.

Effekten er ikke mer Kw, men som jeg tidligere skrev i denne tråden, jevnere trekk i motor fra begynnelsen av registeret og videre. Forskjellen på grafen når jeg tok bort hele "dingsen" er faktisk ganske stor.

 

Så, siden målingen viser samme grafe om jeg har den skrudd på eller av, så kom vi frem til at det er rett og slett innmaten/vridningen som skjer inni som er avgjørende her.

 

Vi har da en vifte, og noe som ligner en fastmontert/stillestående vifte. Oppgaven til denne er å skru luften, og dette er nok grunnen til effekten.

 

Jeg skal oppdatere senere med en scan av dynotesten og litt mer nøyaktig info. Og til de av dere som var med å spyttet i penger, kommer video og litt annet kvess fra dagen hos Bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og resultatet? heh.. hvem skulle tro. effekt gir den jo.

 

MEN, effekten kommer ikke av luften denne blåser inn.

Dynoen viser samme resultat på runde 1 og 2.

Effekten er ikke mer Kw, men som jeg tidligere skrev i denne tråden, jevnere trekk i motor fra begynnelsen av registeret og videre. Forskjellen på grafen når jeg tok bort hele "dingsen" er faktisk ganske stor.

 

Så, siden målingen viser samme grafe om jeg har den skrudd på eller av, så kom vi frem til at det er rett og slett innmaten/vridningen som skjer inni som er avgjørende her.

 

 

Spennende... Så du har en positiv effektøkning på lave/moderate turtall med vifta montert grunnet turbulens i innsugslufta?

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår