Gå til innhold

Elektronisk Turbo /Kronerulling for dyno/The End

Ranger emnet


Level_1

Anbefalte innlegg

Nå må dere ikke glemme at denne"turbo" vifta blir drevet av bilen da mens løvblåseren bare pumper ut luft uten noen belastning for det elektriske på bilen.

Stemmer, det samme gjelder nesten for en eksos-turbo også for den benytter seg av overskudds energi som forsvinner ut i intet uansett. Det er en av grunnene til at en slik "el-turbo" ikke vil gi de store resultatene, uten at man mater på med en monster motor av ei viftemotor og ekstern strømforsyning.

 

Næh...skeptisk...En eksosdrevet turbo har opptil ca 80% effektivitet, en turbin drevet av veiva via ei reim (sentrifugalkompressor) har 65 - 70 % effektivitet. Hadde en eksosdrevet turbo kun brukt overskuddsenergi i eksosen ville den hatt 100 % effektivitet.

 

Ref:

 

Sentrifugalpresse som du kaller det, må være den værste metoden som finnes for og overlade en motor. (bortsett fra "el-turbo" da.. :D )

Hvorfor må v8 motoren ha dette?

 

Nopp. En såkalt "Roots"-presse er tragisk mye mer ineffektiv enn en sentrifugalpresse. De tipper knapt 50% adiabatisk effektivtet på det meste når man lader litt,en god sentrifugalpresse er nesten som en turbo og tipper 65-70% på maks. Grymme snurrboer har rundt 80%,beste jeg til dags dato har sett er 83%. :)

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ikke nok å bare flytte luften. For å få noe effekt må også luften komprimeres. Med en trakt vil luften bare gå en annen vei. Ergo det vil ikke funke. Eneste som skjer er at bilen blir mindre aerodynamisk.

 

Har du lyst til å teste, så kan du bare stikke en bærepose ut av vinduet neste gang du er passasjer, med en trykkmåler nederst i posen og rapportere hvor mange bar du får.

 

 

så du mener det vil bli undertrykk i posen??? :titties:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du mener det vil bli undertrykk i posen??? :titties:

 

Holder du posen sidelengs med fartsretningen og har noe som stiver den opp, så får du faktisk undertrykk, i overenstemmelse med Bernoullis prinsipp.

Men, nei, jeg tror selvsagt ikke at du får undertykk når du holder den mot vinden, slik jeg skrev. Jeg tror derimot at overtrykket blir så lite at det ikke oppveier det man taper i mistet aerodynamikk.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfordret til kronerulling for dynotest av konfilter, bare for å avkrefte myter om 10-20hk økning på å montere et konfilter.

 

Denne dynotesten vil jeg ikke være med å støtte, da jeg synest det er en del "blærete" folk her og da tenker jeg ikke på de med skepsis, men nettop trådstarter og et par andre.

 

Å montere denne pc-viften vil aldri gi noen effektøkning, da den som nevnt:

  • Ikke kan bygge opp overtrykk, da dens luftmengde er oppgitt i friluft
  • Ikke kan gi mer effekt enn den "stjeler" fra systemet, siden den blir trekt av motoren
  • Ikke er kraftig nok

 

Det er også mange andre faktorer, men de der bør vel holde.

For all del, elektrisk kompressor kan fungere, men den må isåfall kunne komprimere luft, ikke bare flytte luft.

 

Blir som å prøve å blåse opp ballonger med en liten 4x4cm skjermkortvifte.. Luften går nok bare tilbake gjennom impellerbladene.

 

Om elektrisk kompressor skal fungere må den også være drevet av en annen kilde for effekt, enn motoren du vil øke effekten på.

 

Det er flere ulemper med en elektrisk kompressor:

A) Den koster gjerne ca 5.000kr

B) Den krever egen energikilde (3 bilbatterier)

C) Den kan bare brukes i en liten periode (0-201?)

D) Batterier må lades opp etter bruk og de må gjerne lades over natten

 

Tror nok trådstarter hadde tjent mer effekt på å polere panseret sitt, for å minske luftmotstanden... Samt da montere stickers som gir 20hk minst og en svær vinge som ikke er aerodynamisk utformet, bare fordi man tror at man vet noe om luftmotstand og drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kan gi mer effekt enn den "stjeler" fra systemet, siden den blir trekt av motoren
Den behøver ikke gi mer effekt enn den tar fra batteriet... den gir jo ikke hk tilbake til systemet i seg selv,hele pointet er at den skal kunne øke motorens potensielle luftmengde marginellt gjennom en restriktiv innløpstrakt. Noe som igjen gjør at man kan få ut noe mer latent energi fra økt bensinmengde,med andre ord en økning av VE. Man trenger ikke en 15hk vifte for 15hk effektøkning. En turbo som leverer til 600 hk bruker ikke 600 hk på å drives...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt pirk, DaButcher, både turboer og tradisjonelle remdrevne kompressorer blir opplagt drevet av motoren, og stjeler noe effekt. Men de øker motorens volumetriske effektivitet siden motoren forbrenner mer bensin+luft, og gir derfor en effektøkning, ut over effekten de stjeler.

Men det var sikkert det du mente.

 

Til alle dere tunerZ der ute, en fin resept på 200 hk:

 

original motor 1.6L: 120hk

effektanlegg 5" 20hk

sportsluftfilter 15hk

kaldlufinntak 10hk

elektrisk "turbo" 20hk

chip 15hk

Totalt: 200hk

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt pirk, DaButcher, både turboer og tradisjonelle remdrevne kompressorer blir opplagt drevet av motoren, og stjeler noe effekt. Men de øker motorens volumetriske effektivitet siden motoren forbrenner mer bensin+luft, og gir derfor en effektøkning, ut over effekten de stjeler.

Men det var sikkert det du mente.

 

Til alle dere tunerZ der ute, en fin resept på 200 hk:

 

original motor 1.6L: 120hk

effektanlegg 5" 20hk

sportsluftfilter 15hk

kaldlufinntak 10hk

elektrisk "turbo" 20hk

chip 15hk

Totalt: 200hk

Ja, tror jeg skal montere fire sånne effektfiltre som hver gir meg 15hk, da kan jeg vel si 15x4 = 60hk tjent på å montere fire konfilter som suger varmluft!! wohoo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere tunerZ der ute, en fin resept på 200 hk:

 

original motor 1.6L: 120hk

effektanlegg 5" 20hk

sportsluftfilter 15hk

kaldlufinntak 10hk

elektrisk "turbo" 20hk

chip 15hk

Totalt: 200hk

200hk...med rundt 70 ute på sommerbeite. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle inn å oppdatere litt.

Er mye motstand til dette produktet, men også noen som er skeptisk inntil det motsatte er bevist.

 

Har selfølgelig fårståelse for dere som mener at denne "dingsen" er noe bortkasta skrapmetall. Og jeg stiller meg selfølgelig litt skeptisk til hvor mye effekt denne kan gi. Men er "enda" overbevist om at den gir såpass at det gir utslag.

Og bilen bruker littegranne mindre bensin ved "snill" kjøring :)

 

Så langt er jeg ennå fornøyd med "føna" mi :)

Hadde kastet den om jeg fannt ut noe annet. For er alt for glad i Alfa`n min til å hærpe med den. :)

 

Når det gjelder dynoen, så er ikke dette glemt.

Mitt store mål er ennå å få testet dette på en dyno.

Har ikke fått inn så mye på kronerullingen..hehe.. så må legge ut resten selv. Og det har jeg ikke mulighet til før i neste mnd.

Prisen for 1.runde på tralla ligger egentlig på 1000,- Jobber med å kansje få ordnet en bedre pris, siden jeg skal ha begge målingene gjort på samme dag. Men SKAL oppdatere siden med resultatet når det kommer. De som har bidratt med noen kroner får egen beskjed når alt er klart :)

 

Jepp jepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår