Gå til innhold

Elektronisk Turbo /Kronerulling for dyno/The End

Ranger emnet


Level_1

Anbefalte innlegg

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok da har jeg bilde over dynomålingen på plass

 

http://www.foto.vg.no/show_image.php?bid=67639572

 

Det droppet som vises på litt over 5tusen omdr. er mest sannsynlig en litt slitt kamvariator eller noe annet ulumsk.

Men har ingen betydning for denne testen.

 

For dere som klarer å tyde fargene, så er grønn grafe(med sokken skrudd på), rød grafe med sokken skrudd av, og til slutt blå grafe hvor jeg fjernet hele greiene fra motoren.

 

Så kan vi slutte å diskutere sokker og annen julepynt som kan puttes i luftrøret og heller bare la dette bli med resultatene jeg har fått. Og jeg spurte om de forskjellige rundene ville utgjøre et avik effekt som bilde viser. Han svarte at det ville bli noe ulikt, men ikke så mye som det.

Og nå har jeg hatt 3 runder på tralla.. og mener det er mer en godt nok.

 

For dere som ikke liker resultatet eller fremdeles er uenig.. let it be! For mer en dette kan jeg ikke gjøre.

 

Og til dere som var med å spyttet i penger, så holder jeg på med redigering av video. Har også endel bilder som kommer opp på egen side til dere... Satser på rett over helgen.

 

Thats it for now.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenkt meg at noen som har god peiling på motor her inne kan komme med en forklaring på hvorfor man skulle få jevnere trekk i motoren ved å innføre en restriksjon på luftinntaket.

 

HAHA.... var det jeg sa jo, det den gjør er at den i starten når motoren suger lite luft så hjelper vifta til med å suge luft/dytte luft inn i motoren (det gir effekt), men når turtallet på motorer kommer over ett visst nivå så suger motoren mer luft enn vifta klarer å flytte og dermed vil den bremse lufta som er på vei inn i motoren (minker effekten)

Ergo, en "elektrisk-turbo" øker effekten ved laveturtall og minker effekten ved høyeturtall og gir dermed en flatere effektkurve.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke ser feil er det en 12-13-hk økning ved 4000 rpm..? :)

 

Dette stemmer. Og det var forbausende til og med for han som driver dette verkstedet. Men selv han kunne ikke nekte for at dette produktet ikke er helt bortkastet. Så som jeg ser det, er det ikke noen ulemper eller negativ effekt med å ha denne montert.

 

Jepp jepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA.... var det jeg sa jo, det den gjør er at den i starten når motoren suger lite luft så hjelper vifta til med å suge luft/dytte luft inn i motoren (det gir effekt), men når turtallet på motorer kommer over ett visst nivå så suger motoren mer luft enn vifta klarer å flytte og dermed vil den bremse lufta som er på vei inn i motoren (minker effekten)

Ergo, en "elektrisk-turbo" øker effekten ved laveturtall og minker effekten ved høyeturtall og gir dermed en flatere effektkurve.

 

Må få legge til her, at fikk samme resultat med vifta skrudd på og av. Så har ingenting med luften den produserer, men hva den gjør med luften som passerer..

 

Men vi må nærme oss en slutt på denne tråden nå.

 

Oppdraget er utført :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk det lang tid mellom test 2 og test 3? små varrisjoner i dirvverk tempraturer utgjør mye mer enn 3 hester faktiks! Til og med dynoen på bjørstad (som er veldig bra, og nøye), kan varriere mer enn 3 hester om man venter noen minutter mellom dragene. De pleier alltid og ta 3-4 drag ganske raks få de tar den gjeldende måling, og det første draget ga nesten ti hester mindre enn det tredje draget på min civic, bare pga driverktemp.

 

Jeg HAR testet en annet type elektrisk turbo. Det var den typen som det selges veldig mye av Ebay, den ser mer ut som kompressoren på en turbo (samme fasong, hårføner fasong, samme design som de fleste coupe vifter), bare at den er laget i svart plast. Koster 50-150 dollar på ebay. Grunnen til at jeg valgte den type er fordi at det skal MYE mer till for at denne type eksploderer eller at små biter løsner, kontra den "in line" vifte typen.

 

Jeg monterte turbotrykk måler, breibandslambda, og denne turboen. Jeg tok flere drag i 3.gir på lande veien. Når jeg slo på bryteren til turboen fulgte jeg med på turbo trykk måleren, og breibads lambdaen, og de reagerte ikke i det hele tatt! så tengte jeg at det kanskje kom av at det tok litt tid og bygge opp "trykk", så jeg lot den stå på fra 2000 til 6000rpm i 3.gir på full gass, og på 6000 slo jeg av måleren, men holdt fremdeles full gass, og heller ikke da var det noe som helst reaksjon i brebiandslambda måleren eller turbotrykk måleren.

 

Hadde egentlig tengt og ta den på dyno, men etter denne testen gadd jeg ikke. Kan og føye til at jeg ikke merket noe forskjell på "butt dynoen".

 

Men jeg vill og føye til at når jeg koblet den til batteriet og kjente på lufta som kom ut ble jeg ikke akkurat imponert, jeg tror at med en mer turtalls villig motor (R/C bil motor f.eks), og noen bedre designede skovler og kanaler i turboen så kan dette fungere veldig bra. Den energien man må belaste dynamoen for og drive dette tror jeg er vesentlig mindre enn den man teoretisk sett kan hente.

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk det lang tid mellom test 2 og test 3? små varrisjoner i dirvverk tempraturer utgjør mye mer enn 3 hester faktiks! Til og med dynoen på bjørstad (som er veldig bra, og nøye), kan varriere mer enn 3 hester om man venter noen minutter mellom dragene. De pleier alltid og ta 3-4 drag ganske raks få de tar den gjeldende måling, og det første draget ga nesten ti hester mindre enn det tredje draget på min civic, bare pga driverktemp.

.

 

Men, jeg får ikke målt noe mer en det jeg har gjort.

Sjekket også med han som driver dette verkstedet, og han har ganske go peiling på bil/tuning. Og han svarte at denne "turboen" uansett har en positiv virkning på motor. Og det er vel det denne tråden skal bevise. Så dersom dere ikke kan godkjenne effekten iform av grafene osv.. Så gjør den uansett noe bedre og IKKE negativt i form av effekt.

 

Og nå orker jeg ikke forsvare dette lenger. Lar resultatet ligge som svar på dette. Og sier meg ferdig med dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår