Gå til innhold

Hvordan bil trenger jeg for å trekke en bilhenger?

Ranger emnet

Ducklink

Anbefalte innlegg

Hei...

Etter hva jeg kan huske kan Land Rover Defender trekke opptil 3500kilo...

Tahoe likeså...

Toyota Hilux kan også trekke noe vansindig etter hva jeg kan huske:)

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

Jeg kan ha tillat totalt vogntog vekt på 6350kg med min tahoe. 3500kg henger med drift brems. Men den er jo regga som lett lastebil da. Så den får han jo ikke kjørt uansett siden han ikke har C1E på førerkortet

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fører med B kan ikke trekke henger med større tillatt totalvekt enn bilens egenvekt, og den samlede tillatte totalvekt på bil og henger kan ikke overstige 3500 kg

En bil med egenvekt på f.eks 1500 kg, kan ha tillatt hengervekt på 1800 kg. Men for å trekke denne må man altså ha BE eller høyere

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å forvirre, men man kan vel i teorien kjøre bil med tillatt totalvekt 3500kg og i tillegg en henger med tillatt totalvekt på 750kg, totalt 4250kg.

Dette er jo et relativt spesielt tilfelle

Enig i den. Disse forskriftene er laget for å skape forvirring, det er jeg helt sikker på.

Så lenge hengeren har en totalvekt under 750 kg er alt greit. Jeg har C1, men er litt usikker på om jeg kan dra en 750 kg i tillegg på det også

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ikke lov å trekke en henger med tillatt totlvekt på 2600 kg.

Men se på tillatt totalvekt på hiacen. Altså hvor mye du kan laste inni bilen ink vekt på bilen. Det er det som ikke må være mindre enn tillatt totalvekt på hengeren man skal trekke. Kan tenke meg bilen har tillatt totalvekt på kanskje 2300kg. Da har du lov til å trekke henger med 2000kg.

Husk, det har ikke en dritt å si om hengeren du trekker er tom, politiet kan fortsatt gi deg bot om hengeren tillater for stor vekt. (kommer jo helt an på politimannen da.)

Gutter....

Det er så at det i vognkortet til BILEN står tilat totalvekt på henger..

Det er DET dere skal gå etter... ikke det vaset om like mye som bilen veier...

Så ja ikke mange biler som lovlig kan dra en 2600kg totalvekt henger...

Sånn er det bare...

MEN om en har C1E eller BE så har du loven på din side om du har en bil å trekker en tom henger eller med noe lass på som er UNDER tillat totalvekt bilen har lov til å trekke...

JA, de lærde diskuterer, men min starlet har lov til å dra 730kg, å siden jeg har sertifikatet i orden så skal jeg kunne henge min 700kg henger TOM bak bilen å flytte den....

Selv om det sikkert hadde sett hylmorsomt ut...:D:D

Jada.. har bil til å dra med jeg...hehe

PBM1255lite.jpg

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i den. Disse forskriftene er laget for å skape forvirring, det er jeg helt sikker på.

Så lenge hengeren har en totalvekt under 750 kg er alt greit. Jeg har C1, men er litt usikker på om jeg kan dra en 750 kg i tillegg på det også

ALLE kan dra en 750 henger etter....uansett sertifikat.B eller bedre...

OM bilen har godkjent en 750kg henger etter bilen...

Men det står jo i vognkortet til den aktuelle bilen du måtte ville bruke...:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne da jeg ser etter ny bil lurer nå på hvilke biler (klb) som kan trekke. stor henger

Greit å vite litt om hvilken type bil du er ute etter også.

Hiace, Transporter, Pajero, Patrol, Landcruiser, Discovery osv osv trekker 2500kg og oppover.

Vil du ikke ha så stor bil finner du vel noen "vanlige" personbiler med stor trekk-kapasitet, men styr unna de med avtagbart hengerfeste for der mister man ofte endel kapasitet.

Når det gjelder hva man har lov til og ikke lov til så er det greit å huske på at i førerkortsammenheng er det TILLATT TOTALVEKT på bil og henger som gjelder.

Har du førerkort BE og kjører en bil som har tillatt hengervekt på 2000kg, men drar en henger med tillatt totalvekt på 3500kg så går dette greit så lenge den aktuelle vekten er maks 2000kg på hengeren etter som jeg forstår reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider