Gå til innhold

masse olje på pluggen!!?

Ranger emnet

volvomaniac

Anbefalte innlegg

så toppdekselpakning som er gåen kan resultere i en sylinder fyllt med olje?
Sylinderen var vel ikke fylt med olje. Du skjønner det at på en motor med fire eller fler ventiler pr sylinder sitter pluggen i midten. Derfor er det åpninger rundt hver plugg i toppdekselet. I disse åpningene må det da ligge en pakning der dekselet ligger an mot toppen. Når denne/disse pakningene ryker renner olja ned rundt pluggen og du får litt kontaktproblemer mellom plugghette og plugg, samt at det kan kortslutte mot godset i topplokket. Resultatet er at spennningen går andre veier enn ned gjennom pluggen. Da blir det dårlig med gnist..

Skjønner du, eller skal jeg ta det en gang til?:sombrero:

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylinderen var vel ikke fylt med olje. Du skjønner det at på en motor med fire eller fler ventiler pr sylinder sitter pluggen i midten. Derfor er det åpninger rundt hver plugg i toppdekselet. I disse åpningene må det da ligge en pakning der dekselet ligger an mot toppen. Når denne/disse pakningene ryker renner olja ned rundt pluggen og du får litt kontaktproblemer mellom plugghette og plugg, samt at det kan kortslutte mot godset i topplokket. Resultatet er at spennningen går andre veier enn ned gjennom pluggen. Da blir det dårlig med gnist..

Skjønner du, eller skal jeg ta det en gang til?:sombrero:

Jah... den sjønnte jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da virker det nok som det er toppdeksel pakningen da ja, får prøve og bytte den med det første, for det virker ikke som olja har kommet inn i sylindern får det ryker ikke av eksosen..

takker for tipsa=)

91 Ford Sierra 2.0 DOCH stv

84 BMW 320i (solgt)

84 Nissan Cherry GTT (solgt)

82 Volvo 240 tic (pusses opp)

87 Ford Sierra CL (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mye forvirring rundt toppakning, toppdeksel-pakning osv..

Går det ikke an å kalle det for pluggdeksel-pakning da?

Jeg kaller øverste pakninga på 8v'en min for ventildeksel-pakning.

Så.. Hva heter egentlig pakningen dere snakker om??

Utav rein nysgjerrighet, ikke for å kverulere ;)

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den heter toppdekselpakning eller ventildekselpakning.

I dette tilfellet er det altså en 16v med midtmonterte plugger. Er det på denne plugger som sitter under ventildekselet? På merca til mutter sitter det eget deksel til pluggene nemlig. Eneste motoren av denna typen jeg har skrudd på. Ellers har det gått i èn kams motorer med enkelt ventilsett pr sylinder.

Litt nysgjerrig på oppbygninga bare..

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest når du har mer en 16 ventiler på en motor, så har man kanskje plugg deksel, et deksel som er over pluggene, for å "pynte" det litt. Det dekslet inneholder ikke en pakning som oftest. Men dekslet som dekker over ventilene og kammene, MÅ ha en pakning pga. oljetrykk og smøring. I trådstarters sitt tilfelle er dette en V6 motor, men skjønte du vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider