Turboed1 Skrevet Mars 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2007 Sentrifugalpresse som du kaller det, må være den værste metoden som finnes for og overlade en motor. (bortsett fra "el-turbo" da.. :D )Hvorfor må v8 motoren ha dette? Nopp. En såkalt "Roots"-presse er tragisk mye mer ineffektiv enn en sentrifugalpresse. De tipper knapt 50% adiabatisk effektivtet på det meste når man lader litt,en god sentrifugalpresse er nesten som en turbo og tipper 65-70% på maks. Grymme snurrboer har rundt 80%,beste jeg til dags dato har sett er 83%. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Mars 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2007 En sentrifugal kompressor må jo dreves slik at maks ladetrykk oppnås ved turtallsperre for ikke å overbooste. Mellomregister vil jo lide stort. Jeg ville heller ofret litt virkningsgrad for og få opp ladetrykket tidligere. Nå har ikke jeg drevet med kompressormating av milevis med v8re, så hvis noen kan motbevise min påstand skal jeg ikke være vanskelig.. :D Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2007 En sentrifugal kompressor må jo dreves slik at maks ladetrykk oppnås ved turtallsperre for ikke å overbooste. Mellomregister vil jo lide stort.Jeg ville heller ofret litt virkningsgrad for og få opp ladetrykket tidligere. Nå har ikke jeg drevet med kompressormating av milevis med v8re, så hvis noen kan motbevise min påstand skal jeg ikke være vanskelig.. :D Neida. Den kan dreves til å gi fullt ladetrykk langt nede i registeret. Man kjører en "modifisert dump" og bløder bare ut overtrykket som blir for mye. Eneste begrensning på hvor langt ned i registeret man kan "gire" den er akselhastighet...girer man den veldig tungt,lader den veldig tidlig men varver nok til at sentripetalkreftene sprenger kompressoren når man varver i litt... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Mars 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2007 Ja, det er jo sant, men da går jeg ikke med på at man får hele gevinsten av høyere virkningsgrad. I mellomregister kanskje, men på høyere turtall vil jeg tro sentrifugalkompressoren ikke er stort bedre enn en fin skrueditto. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Mars 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2007 Larsern: Grunnen til at en roots-presse er såpass ineffektiv er at den har relativ stor mekanisk motstand. Den mekaniske motstanden i en sentrifugalpresse er nesten på linje med en turbo, og man får nesten ut det samme. Fordelen til sent.pressa over turboen er responsen. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Mars 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2007 Nå er vel ikke Roots og sentrifugal kompressorer de eneste alternativene på kompressor siden heller. såvidt jeg har skjønt har vel også skruekompressorene endel fordeler en ikke bør overse. (G laderen derimot bør overses totalt) ;o) ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Mars 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2007 G-lader: Roots: Twin screw: Sentrifugal kompressor: Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.