Gå til innhold

Bytte av motor 2,0 zetec til 2,0 dohc


garasje

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1995 mondeo 2,0 liter zetec som hadde motorhaveri. Jeg kjøpte meg en 94 modell med dohc motor som eg satte inn i bilen. Jeg fikk ikke gnist på pluggen. Så satte jeg inn hjærnen til doch motoren og prøvde, men får forsatt ikke gnist. Har tatt ut 3A sikring i 15 min for å nullstille hjærnen. Har satt over fordeleren men får ikke gnist. Er det noen som har en god ide til å finne årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første. Alle 4 sylindrede bensinutgaver av Mondeo har Zetec motor, men det står DOHC på toppdekselet på tidlige utgaver.

Men byttet du bare ut motoren? Noen biler har en sølvfarget boks på torpedoveggen, merket EDIS (Electronic Direct Ignition Spark eller noe slik) Denne styrer da tenninga. Andre har denne innebygd i PCM, eller hjernen om du vil.

Men enklest er vel å prøve veivakselføleren fra den andre motoren. Har begge bilene manuell girkasse?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som andre har allrede sagt som er det det samme motor begge 2. Byttet en havarert motor DOHC til Zetec med hele det elektriske men behold girkasen med manuel clutch ( på Zetec var hydraulisk) og fungerer 100% dog ikke har hatt tid til å gjøre noe mer. Pluggen som går til fordelen modulen må sitte godt ellers vil den ikke tenne i det helle tatt -det var feil i mitt tilfelle eter at jeg byttet motorene. Forden kunne heller ikke fortelle forkjeleng men tror bare at dem ikke gidder egentlig...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig noen små forskjeller på de motorene om jeg ikke husker helt feil. Tror det er noe med oljekanaler og en olje-ventil/dyse i toppen bl.a.

Men, dette blir litt off topic.

Er vel ikke startsperre, eller PATS som ford kaller det, på den ene styreenheten (hvis du byttet over dette også), så det rett og slett er startsperren som slår inn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med oljekanalene og reduksjonsventilen satte vi inn lenge etter at motorene ble omdøpt.

Og hydraulisk, kontra vaier clutch har ingen sammenheng med hva som står på toppdekselet.

Har jobbet med disse bilene i 11 år

 

Men det stemmer vel at Doch=Zetec, og det som kalles for Zetec=Zetec E?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hydraulisk, kontra vaier clutch har ingen sammenheng med hva som står på toppdekselet.

Har jobbet med disse bilene i 11 år

 

 

stemmer det men det ble mye mer jobb og "bygge om" til hydraulisk clutch... ;)

 

 

når jeg byttet om ledningsnettet og hjernen startet på første forsøk -selv om den ikke går på tomgang nå så går jevnt på rundt 800-900 omdreininger når den er blitt varm. hvis jeg ikke rører gassen så ligger på over 1000RMS inntil jeg gir litt pådrag. Men Forden i tønsberg kunne justere og se over når jeg leverer den til eu kontrol og gi meg en tilstands repport ink i prisen :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det stemmer vel at Doch=Zetec, og det som kalles for Zetec=Zetec E?
Det er en ting som stemmer når det gjelder Ford og motornavn: Ingenting stemmer.

 

Dohc står det både på Sierra 8V, Scorpio 8V og 16 V og de første utgavene av Zetec, også kalt Zeta. Litt usikker på den E- betegnelsen, tror den fikk den betegnelsen da da den lille Zetec SE dukket opp i 96 Fiesta,

 

Men vi kan nok kalle den "rettstående" Zetecen med alu farget toppdeksel for E ja

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

:) Jeg ville bare si at feilen er funnet og rettet opp. Jeg hadde byttet om pluggen til sensoren på veivakslingen med temperatursensoren. Når det kom på plass var alt i orden.

 

Det er synd at to plugger er like og kan byttes om. Nå er det bare velstand. Takk for hjelpen til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår