Gå til innhold

Bytte av bremser på Megane..(nav-mutter)

Jumpern

Anbefalte innlegg

Har en Renault Megane 98 mod. som trenger sårt bytte av bremser bak. Det er snakk om trommelbrems. Det jeg lurer på er om det er vanskelig å gjøre dette selv. Har ikke gjort dette før, bare byttet skiver og klosser...

Har Haynes boken, men kunne sårt trengt noen "tips" om hva jeg må være forsiktig med osv. (Så vidt jeg vet så trenger man vel ikke å "lufte" bremsene etterpå??)

Holder til i Oslo hvis det er noen som har lyst å ta i et tak...hehe.

Jeh jeh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har haynesboken er du jo langt på vei.. Der står det vel godt forklart hvordan du skal gå frem?

Er vel noen fjærer å slikt inni der du burde passe deg for. Kan være litt problematisk å få av/på...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske kurrant jobb, bytta bak på en megane for et par uker sia.

eneste er at den armen må settes over på den nye skoen, men det er bare å bruek en passende pipe og slå på låseringen, følger med ny.

Knotete forklart, men du skjønner det når du skrur det opp.

Null stress med fjærer, tror alle fjørene kan monteres sammen før du trer over skoe, men det huske jeg ikke helt..

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt skal teoretisk sett skru til med et visst moment, men bare skru til som du ville skrudd til hjulbolter. Den tåler en del. På jobben bruker vi bare muttertrekkern som lett drar 800+nm.

En ting som er viktig, kanskje litt sent nå, er at du sjekker lageret når du tar av tromlen. Lagrene på -02 megane er koniske, og blir ofte ødelagt om du demonterer og indre del av lageret sitter litt godt. Men dette kan du lett høre i form av gnisse/gnage lyder etterhvert om dette har gått gæernt.

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...