Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Når det kommer til det med grisekjøring og slikt så skjer dette som regel med billige biler som ungdom har kjøpt for rundt 15,000.

Da blir der herjing og div.

Men hvis en må ut med mer penger (60-90,000,-) så tenker man (kanskje?) mer på bilen. (I allefall jeg gjør/gjorde det)

 

Når jeg kjørte rundt i en billig omtrent skrota bil så ble det og var mye herjing, men når jeg måtte ta lån og investere litt mer i bil, ble jeg mye mer bevist på hvordan jeg kjøte og behandlet bilen.

 

Ang. trafikk syn og erfaring spiller det ingen rolle om aldersgrensa hadde blitt satt opp, en hadde "sluppet" ut ungen i seg uansett.

Men jo mer en har kjørt og "feilet" jo mere lærer en så det med at det er blitt satt en prøve tid på førerkortet til førstegangs kjørere er helt greit, etter min mening fint :)

En mister lappen fortere og blir slått mer ned på, så det virker kanskje strengere, men dette er en fordel for kanskje da ungdom tenker litt mer på konsekvenser?

 

Jeg personlig tenkte/tenker veldig på det med og aldri ligge over grensa for og miste lappen, uaktsom kjøring, høy hastighet i tettbebygde strøk og lav fartsgrense og grisekjøring nær skole og barnehage.

 

Miste jeg lappen, mister jeg jobben og da stitter jeg med ett lite problem i hendene :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er 23 og har aldig hatt en skade. Kjører sjelden i fartsgrensen, men vet hva min og bilens begrensning er. Tror det er mange som ikke kjenner sin egen eller bilens begrensning. Eller tar høyde for at selv om du er flink til å beregne dine egne handligner, kan du ikke beregner hva andre gjør. Som feks en liten unge som løper ut i veien, eller en gammal dame som bryter vikepliken.

 

Jeg syns folk skulle banekjørt bilen sin en gang i blant. Finne bilens og sin egen begrensning.

 

 

Har hatt 5 biler nå, alle i 5000-20000 klassen. Alle vraket pga tekniske problemer. Som feks en rusten Subaru Legacy som knakk på miden av kanalen i et møte med en fartsdump i høy fart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å si at man må heve aldersgrensen på lappen er bare teit, hvis man går ut av videregående etter 3 år så er man fortsatt bare 19 år. Så vil det blir 4 år i arbeidslivet ,vis man sier en grense på 23 år som noen over her foreslo. De fire fire årene er man gjerne i full jobb, så når du endelig får lappen i en alder av 23 år så har du råd til og kjøpe en bil med masse hestekrefter og har like mye erfaring som en 18 åring.

 

Man lærer nemlig ikke stort før man sitter bak rattet selv uten veiledning å gjør feil.

 

 

 

Det å innføre noen grense for hk/kubikk/topphastighet vil ikke gjøre noe for de som vil trimme bilen gjør det fortsatt, det vil nok heller føre til at man setter større motorer i biler som er under de begrensningene.

 

Det å trimme bilen er noe som alltid har forekommet, og det vil alltid skje i større eller mindre grad.

 

 

Det med at vi ungdommer kjører gamle biler uten servo eller ABS, kan ha en liten skyld i det. Men jeg mener at jeg er blitt en bedre sjåfør av og kjøre gammel bil uten ABS eller annen elektronikk, nettopp fordi det ikke har noen elektronikk og jeg må reagere og ikke bare stole på at bilen ordner opp.

 

 

...

1993 - Opel Omega A 2.0i - Kræsjet

2002 - Volkswagen Passat 1.9tdi 4 Motion - solgt

1992 - Opel Omega A 2.0i - Havarert

På leting etter ny bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg kjørte som en idiot som 18 åring...og blei mer og mer rolig etterhvert som selvtillit og erfaring kom... desværre kom dette litt for seint så jeg mistet førerkortet i 2007; DET blei ett vendepunkt i livet. 7mnd'er uten førerkort gjør noe med tankegangen din.

 

Endte opp med å selge turbogliset, kjøpte meg en dritlat 940 isteden (når lappen var tilbake) og begynte å spare penger. Nå eier jeg en Banebil, henger og trekkvogn. Trekkvogna er sprek, men du tørr ikke kjøre fort med den...henger'n med driftebilen på har gitt meg enormt mye efaring - og jeg raser fra meg på lukka områder og baner! Livet er perfekt!

 

Kjører Touran som firmabil - og har en kjørestil som er svært trafikkvenlig. Har ingen behov for å flate jernet lenger i det hele tatt.

 

Banekjøring - Det virker bra det! Jeg blir hvertfal helt rolig etterpå - sliten som faen.

 

Jeg er redd dagens sjåfører ikke lenger er sjåfører...de er førere av en motorvogn. Med all elektronikken i nye biler, har du ikke peiling på hvordan en bil oppfører seg...Touran er ett godt eksempel. ESP er som å kjøre med en trailer i hvert hjørne som dytter deg inn på veien om du gjør noe dumt (til en viss grense, men den er ganske stor den grensa!)... jeg klyper meg selv i armen og skrur ESP av hele tiden...rett og slett fordi elektronikken tar min rolle som sjåfør.

Jeg føler hvertfal at jeg Skal mestre at bilen sklir uansett underlag...gjør jeg ikke det har jeg ingenting bak rattet å gjøre. Derfor ESP AV...

 

Men derimot Kollisjons-sikre biler er veldig viktig...at folk setter seg frivillig inn i en mazda 323 fra tidlig 90-tallet er meg helt underlig. brusboks på hjul!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Helt enig med han over.

 

Dagens kjøreskoler kjører med så moderne biler iforhold til hva de fleste elevene kommer til å få.

Derved får de som sakt aldri oppleve hvordan bilen "egentlig" oppfører seg i den forstand. Jeg vet om mange, spesielt da jenter, som er redde og nervøse får og kjøre på glatta, får de vet ikke hva de skal gjøre. Trafikkskolene bør bli strengere, og mer fokusert på bil kontroll. Spesielt ettersom man mister lappen får å leke seg litt på en parkeringsplass -.-. De bør rett og slett få lik trafikk opplæring som de gjør i Finland.

 

Selv er jeg ingen spesielt erfaren sjåfør. Liker å se på meg selv som litt erfaren da ettersom jeg driver med annen motorsport. Men jeg har svært vanskelig får å se konsekvensene, selv om det faktisk har gått galt (ikke med bil). Pleier og ta noen turer på tomme snøfylte skogsveier får å utfordre meg selv. Kjører en ny bil så takk gud får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte som en idiot som 18 åring...og blei mer og mer rolig etterhvert som selvtillit og erfaring kom... desværre kom dette litt for seint så jeg mistet førerkortet i 2007; DET blei ett vendepunkt i livet. 7mnd'er uten førerkort gjør noe med tankegangen din.

 

Endte opp med å selge turbogliset, kjøpte meg en dritlat 940 isteden (når lappen var tilbake) og begynte å spare penger. Nå eier jeg en Banebil, henger og trekkvogn. Trekkvogna er sprek, men du tørr ikke kjøre fort med den...henger'n med driftebilen på har gitt meg enormt mye efaring - og jeg raser fra meg på lukka områder og baner! Livet er perfekt!

 

Kjører Touran som firmabil - og har en kjørestil som er svært trafikkvenlig. Har ingen behov for å flate jernet lenger i det hele tatt.

 

Banekjøring - Det virker bra det! Jeg blir hvertfal helt rolig etterpå - sliten som faen.

 

Jeg er redd dagens sjåfører ikke lenger er sjåfører...de er førere av en motorvogn. Med all elektronikken i nye biler, har du ikke peiling på hvordan en bil oppfører seg...Touran er ett godt eksempel. ESP er som å kjøre med en trailer i hvert hjørne som dytter deg inn på veien om du gjør noe dumt (til en viss grense, men den er ganske stor den grensa!)... jeg klyper meg selv i armen og skrur ESP av hele tiden...rett og slett fordi elektronikken tar min rolle som sjåfør.

Jeg føler hvertfal at jeg Skal mestre at bilen sklir uansett underlag...gjør jeg ikke det har jeg ingenting bak rattet å gjøre. Derfor ESP AV...

 

Men derimot Kollisjons-sikre biler er veldig viktig...at folk setter seg frivillig inn i en mazda 323 fra tidlig 90-tallet er meg helt underlig. brusboks på hjul!

 

VELDIG godt sagt!! sjåførene blir mer og mer uviten om bilkjøring... alt styres av data nå...

hadde og esp og sånt dritt på en bil jeg hadde, men den slo jeg alltid av!

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Det er ikke rart at ungdommer kræsjer å kjører fort, når 50 % av de som har hatt lappen over 10 - 20 år (pluss, minus) kjører som faen å ikke vet opp ned på en bil !

 

jeg vet at det ikke har all skylden men litt har den. de nye bilen har også mye skyld ! det er mange ungdommer som ikke greier å kjøre de så kalte "ungdomsbilder" for det de ikke har data styring på servoen å ikke har alt mulig drit av data system på bilen ! alle skule lært seg å kjøre BIL ikke datamaskin !

- Opel Senator 2.2i 1986

- Volvo 740 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

assa hadde ikke den eldregarde vært så jævla selvsikker i trafikken å ment at dem eie den (ikke alle da selvfølgelig).

så tror æ dem hadde tatt d litt mere med ro, og tenkt at d kan være en helt ny å fersk sjåfør. å tenke litt me haue. e enda noen måna til oppkjøringa mi.. men æ har under øvelsekjøring opplevd, å bli pressa ut av rundkjøringe, måtte håppe på bremsa når 2 gamle kalla sku ta forbikjøring, å kjørte inn igjenn i høyre fila før dem hadde passert. alle de hær gangan, så e d æ som 16/17/18åring som har undvika ulykke..

å ikke minst alle dem nærsynte idiotan som skal ligge å præsse på så nært dem kommer kroken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg har enda ikke kjørt opp selv, men har hatt en del kjøretimer. og fra og kjøre de nye VW tiguan til kjøreskolen til og øvelsekjøre i min golf 2 er helt vitt forskjellig, jeg kunne værken lære meg å bruke håndbrekket eller vindusviskere for det var automatisk DRIT.....

i mitt hodet vil jeg ha en bil jeg kan skru på om det er noe, og faktisk bestemme selv over hva bilen skal gjøre til en hvær tid.

hilsen Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan bestemme at du skal bremse på høyre bakhjul, og venstre forhjul samtidig for å unngå en kollisjon, så go ahead, men det er noen elektroniske hjelpemiddel som er utrolig grei å ha. Om alternativet er kista, så får jeg heller slå av ESP'en de gangene jeg ønsker å få litt liv i hekken.

 

Når det er sagt, så er det helt rett det du sier om nye skolebiler og alt som er automatisk der. Madammen holder på å ta lappen, og den BMW tralla hun lærer å kjøre med har automatisk håndbrekk, parkeringssensorer, girvarsler (som sier hvilket gir man bør ha) og selvsagt alt det andre som etterhvert begynner å bli standard. Jeg velger gir etter turtallet, situasjonen og hva jeg har tenkt å foreta meg. Ikke hva bilen selv sier at den ønsker.

 

Nå er det heldigvis blitt endel vanskeligere å klare oppkjøringen enn da jeg tok lappen. Jeg tok langkjøring og glattkjøring og sliktnoe med en fyr som aldri lærte seg å ta bakkestart, men han stod på oppkjøringen. Får håpe han fikset det tilslutt. Eneste sensor noterte seg på min kjøring var at jeg heller la meg på oppsiden av fartsgrensestreken enn på undersiden. Det er jo klart jeg gjorde. Mazdaen jeg kjørte opp i hadde vel noe sånn som 5-8 km/t feil på speedometeret, og det hadde jeg jo selvsagt ingen problemer med å kompensere for.

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår